Guramis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pepa
    • May 2019
    • 18

    Guramis

    Har tänkt starta ett 240 liters kar har mest hållit på med Sydamerika fiskar förut men är lite sugen Asien nu
    Hur många Guramis kan man ha i 240 kan man blanda olika sorter??
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag tycker att du skall nöja dig med en gurami-art och istället kombinera den med andra grupper av fiskar. Hur många gurami man kan ha beror lite på vilken art du håller och vilka andra fiskar du håller den ihop med.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pepa
      • May 2019
      • 18

      #3
      Brukar inte blanda fiskar från olika världsdelar men denna gång har jag funderat på å blanda lite skulle några sydamerikanska dvärgciklider passa med guramis

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        "Passar" är väl ett lite konstigt ord i sammanhanget eftersom arter från olika världsdelar ofta kan hållas ihop utan större problem, medan det mycket väl kan vara så att två arter som kommer från en och samma plats kanske inte alls kan hållas ihop.
        Så skall du bara ha dom för att titta på så borde det funka, åtminstone lika bra som det funkar med ketchup på glass
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Pepa
          • May 2019
          • 18

          #5
          Om man nu inte vill ha för mycket ketchup till glassen vilken stimfisk från Asien skulle Guramisarna trivas med jag gillar zebrafiskar men det ska ju inte bli så bra om man läser här på zoopet

          Kommentar

          • Pepa
            • May 2019
            • 18

            #6
            Men det kanske beror på vilken Gurami jag väljer?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Pepa
              Men det kanske beror på vilken Gurami jag väljer?
              Absolut. Det finns ju guramis som blir väldigt små och kan gå i nanoakvarier och det finns gurami som blir jättelika.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                Absolut. Det finns ju guramis som blir väldigt små och kan gå i nanoakvarier och det finns gurami som blir jättelika.
                Dock så har de ju en sak gemensamt, de vill gärna ha ett lugnt sällskap och det passar rätt dåligt in på fisk som Zebrafisk.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pepa
                  Brukar inte blanda fiskar från olika världsdelar men denna gång har jag funderat på å blanda lite skulle några sydamerikanska dvärgciklider passa med guramis
                  Tar du någon av de mindre arterna guramier skulle det inte vara några större problem då akvariet är stort nog för att låta de få vara på olika ställen i akvariet och därmed inte behöva störa varandra för mycket.

                  Små lugna barber som koppar och fembandsbarb skulle fungera bra.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    #10
                    Jag har haft ett gäng kopparbarber tillsammans med fyra mosaikguramis (och en del övrig fisk) i ett 240-kar. Det funkade bra. Det var en hane och tre honor av guramisarna.

                    Kommentar

                    • Soffan74

                      • March 2017
                      • 158

                      #11
                      Har ett par av Rubin gurami i mitt stora kar

                      Kommentar

                      • Soffan74

                        • March 2017
                        • 158

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                        Absolut. Det finns ju guramis som blir väldigt små och kan gå i nanoakvarier och det finns gurami som blir jättelika.
                        Guld guramis blir stora
                        Här är ett ungdjur jag köpte på en fiskauktion. Är mkt större nu

                        Kommentar

                        Arbetssätt...