Min kampfisk spottar ut all mat..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Körsbärsräkan
    • February 2018
    • 8

    Min kampfisk spottar ut all mat..

    Hej alla!
    Har lite problem med att min kampfisk hane inte äter... Har sätt att de finns massvis med trådar om detta men känner inte att något av de svaren har passat in på min kampfisk... Han är pigg och superglad (vad jag kan se). Simmar runt och är nyfiken, kommer även upp till ytan när jag är vid locket. Dock så är han en vääääldigt väldigt dålig ätare... Han går själv med ett par otosar sniglar och räkor, alltså ingen annan fisk som vill åt hans mat i ett 54L. Har provat med både svarta mygglarver, fryst artemia, speciellt kampfiskfoder, cyclops (stavning??) plus egengjort räkmix på räkor, musslor och ärtor... Har faktiskt tillomed provat med naturell skinka ett par gånger.. Han äter såklart ibland (artemia har jag sätt honom äta två ggr, skinka två ggr, cyclops kanske bara en gång och allt annat spottar han ut... mestadels äter han hans kampfiskmix från märket "SAK")
    Har haft han i ett par månader nu men nu är han väldigt smal och är väldigt orolig... Han åt ingenting igår och inte idag heller... Gör vattenbyten en gång minst en gång i veckan och alla värden ser också bra ut... Någon som har några ideer?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Du gör nog vattenbyte för ofta, i ditt akvarium räcker det gott och väl att du bara gör en gång i månaden som absolut mest då du ändå inte har någon belastning värd att nämna.

    Jag tror att mängden vattenbyten gör honom stressad och stressade fiskar äter inte.
    Vidare skulle jag ändå rekommendera att du har någon lite boraras art som naveus eller liknande, de lär kan ha en positivt påverkan.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Om du byter vatten med rätt temp och använder vattenberedning så kan vi utesluta det.

      Det är stor chans att den är plågad av tex inre parasit.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Ursprungligen postat av LoGeek
        Om du byter vatten med rätt temp och använder vattenberedning så kan vi utesluta det.

        Det är stor chans att den är plågad av tex inre parasit.
        Fast byter man vatten väldigt ofta så kan en fisk känna sig otrygg och otrygghet föder stress.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Ursprungligen postat av pikachu

          Fast byter man vatten väldigt ofta så kan en fisk känna sig otrygg och otrygghet föder stress.
          Ja om det nya vattnet inte matchar det i karet gällande temp och pH eller inte behandlas vid höga halter klor/kloramin, så absolut! Och byter man för sällan så blir fisken med säkerhet stressad.

          Men som jag skrev, om ovanstående görs rätt så är inte för täta vattenbyten det första man bör misstänka vid matspottande fisk.

          Kommentar

          • Körsbärsräkan
            • February 2018
            • 8

            #6
            Tack för era svar!
            Om det är någon inre parasit eller annan sjukdom osv hur ser man då detta? Har läst en del om hur man upptäcker sjukdomar osv men aldrig hört något om inre parasiter

            Kommentar

            Arbetssätt...