Välja regnbågar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Furis
    • January 2018
    • 34

    Välja regnbågar

    Hej!

    Googlar och velar - kan ni hjälpa mig? Har just blivit med 450 l och tänkte befolka det med Siamesiska algätare, Kopparbarber, Kilfläcksrasboror, Zebrabotior, Röd regnbågsfisk, Boesemans regnbågsfisk och Neonregnbåge. Dock blir det nog himla trångt eftersom samtliga arter är stimfiskar! Visst skall regnbågarna gå i stim om minst 8 och de andra arterna i stim om minst 5. Hur hade ni gjort? Vem skall bort?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Så kanske? Jag har mest gått efter fiskarnas storlek (den förenklade regeln 1 cm per liter) och ungefär hur jag tror de kan placera sig i akvariet. Av regnbågsfiskarna skulle jag valt bort Boesemans regnbågsfisk och behållt de andra två eftersom de är mer olika varandra. Gissar att sex stycken räcker för röd regnbågsfisk. Jag har inte haft regnbågsfiskar själv. En tanke bara!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 450L.jpg
Visningar: 170
Storlek: 44,8 KB
ID: 2394319
    Senast redigerad av stefant; 04 November 2018, 20:16.

    Kommentar

    • Furis
      • January 2018
      • 34

      #3
      Tack - snygg lista!

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Endast fem fiskar av samma art är inget stim, det är en grupp!
        Ett stim består av någon anledning, av minst åtta exemplar, i min värld finns det inga stim med färre än tio fiskar av samma art.

        Mitt råd är att istället för flera olika arter, satsa på fler exemplar av färre antal arter.
        Få exemplar av flera olika av arter kallar vi föraktfullt för "fisksoppa", bouillabaisse.

        Det är ju alltid trevligt med stimfiskar, men min erfarenhet är att olika stim med mindre fiskar går ihop i samma stim. Jag har sett detta bland tetror och rasboror, ja även hos barberna.

        Min favoritfisk är den siamensiska algätaren, den gör sig väldigt bra i ett stim om 10-20 exemplar i ditt 450-litersakvarium, förutsatt att den har mycket alger att beta av, och även att det inte finns för många andra stim. Jag har ett femtontal siamensisar tillsammans med 25-30 kolombiatetror (dom ynglar av sig hela tiden), funkar väldigt bra, dom beter sig väldigt olika och bildar inte stim tillsammans. Därutöver en trio med stora ciklider, rödbukad hantel, i ett 350 litersakvarium, endast tre arter, men då rätt många tetror och siamensisar. Jag är medveten om att jag har litet för mycket fisk i det akvariet, men jag kan inte ge kolombitetrorna preventivmedel.

        Du behöver ju inte göra som jag gjort, men välj ut tre eller fyra arter av dem du listat, de större regnbågarna, siamensisarna och någon mindre fisk i ett tio-stim.

        Sedan bör du ju även tänka på att ha fiskar i de olika vattenlagren, av de du listat är det väl bara botian som någorlunda håller sig på botten, alla de andra är i mellanskiktet, kanske ibland uppe vid ytan, men mest på mitten, tänk även på det.

        Sedan skall ju fiskarna vara snälla mot varandra också, jag har dessvärre litet dålig erfarenhet av mobbande barber, men främst då de är ensamma eller i små grupper, då blir de gärna mer eller mindre huligana, men dom lugnar sig om de får gå i ett större stim.

        ...ja siamesensisen igen, trivs bra i algrika växtakvarium, trivs bra i stora stim... men blir rätt stor, mina är nu 15 cm långa bara efter ett år, och äter numera mer torrfoder än de äter alger, de yngre exemplaren är bäst som algätare!

        Hoppas du fick glädje av det svaret.
        Senast redigerad av Björn J.; 05 November 2018, 14:26.

        Kommentar

        • Furis
          • January 2018
          • 34

          #5
          Tack Björn för att du sätter fingret på det jag jag egentligen vet - att jag måste minska ner antalet arter och att less is more. Skall följa ditt råd och välja fyra arter som huserar på olika nivåer i akvariet.

          Kommentar

          • smallfry
            • April 2018
            • 48

            #6
            Vilka möljligheter i ett 450 liters! Jag hade utgått från Röd regnbåge och Boesmani. Sedan hade jag lagt till Lacustris regnbåge. Tänk dig det färgspelet! En dröm! Blått, gult, rött, mörkblått. Utifrån dessa hade jag sedan valt de andra. Det finns också mindre regnbågar man kan ha istället för barber och rasboror.

            Kommentar

            • Furis
              • January 2018
              • 34

              #7
              Ja, det låter otroligt vackert! Vad fin Lacustrisen är! Skall kolla upp de små regnbågarna också. Tack för input!

              Kommentar

              Arbetssätt...