Lakrisguramis:

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindaAlgo
    • July 2015
    • 1373

    Lakrisguramis:

    Hej!
    Tänkte höra om det är någon mer än jag som håller lakrisguramis just nu?
    Vad för sällskap har ni? Hur många har ni? Fördelning? Hur stor akvarium?
    Vad för mat ger ni? Har ni haft problem att få dem att äta dött?

    Har mitt par i ett 54 liters med räkor som sällskap.
    De är rätt skygga. Känner att jag skulle vilja ha någon stimfisk som får fram dem lite mer. Funderar på någon av de mindre rasbororna.
    Har hört att lakrisguramis ska fungerar bra i grupp med och funderar ev. på att köpa ett par till. Är lite osäker på hur mycket av frysfodret som de har ätit men har sett dem äta lite frysta vita mygglarver i alla fall.

    Jag är väldigt förtjust i dem dock. Otroligt fina små fiskar och charmiga när de glider genom vattnet.
    Senast redigerad av LindaAlgo; 14 September 2018, 07:46.
    Med vänlig hälsning Linda
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    De kan nog vara lite svårt att hålla "stimfiskar" i ett så litet akvarium. De små rasbororna (som dock knappast "stimmar") kan man visserligen hålla , MEN de riskerar definitivt att bli uppätna av lakritsguramin.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      De kan nog vara lite svårt att hålla "stimfiskar" i ett så litet akvarium. De små rasbororna (som dock knappast "stimmar") kan man visserligen hålla , MEN de riskerar definitivt att bli uppätna av lakritsguramin.
      De små rasbororna (boraras) som jag antar att du menar på löper -100% risk att bli mat av lakrits guramier, guramierna är ju nästa lika små själva.
      Dessa små rasboror stimmar alldeles utmärkt och är ett bra sällskap till skygga små laktritsar.
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Ursprungligen postat av LindaAlgo
        Hej!
        Tänkte höra om det är någon mer än jag som håller lakrisguramis just nu?
        Vad för sällskap har ni? Hur många har ni? Fördelning? Hur stor akvarium?
        Vad för mat ger ni? Har ni haft problem att få dem att äta dött?

        Har mitt par i ett 54 liters med räkor som sällskap.
        De är rätt skygga. Känner att jag skulle vilja ha någon stimfisk som får fram dem lite mer. Funderar på någon av de mindre rasbororna.
        Har hört att de ska fungerar bra i grupp med och funderar ev. på att köpa ett par till. Är lite osäker på hur mycket av frysfodret som de har ätit men har sett dem äta lite frysta vita mygglarver i alla fall.

        Jag är väldigt förtjust i dem dock. Otroligt fina små fiskar och charmiga när de glider genom vattnet.
        Om man ska hålla lakrits i små akvarier så är det viktigt att man ger levande, de är nästan omöjligt att få de att äta torrt eller fryst.
        I ditt akvarium så får det inte plats mer än 1+1, vill du ha fler så behöver du ett akvarium på minst 100l (gärna minst 150l).

        Ha även räkor, de producerar avkomma som blir mat och håller rent i akvariet.
        Nu är inte just lakrits guramier min starkaste sida, men jag är en labyrintfisk nörd och kan det mest basiska väldigt många av arterna.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av pikachu

          De små rasbororna (boraras) som jag antar att du menar på löper -100% risk att bli mat av lakrits guramier, guramierna är ju nästa lika små själva.
          Dessa små rasboror stimmar alldeles utmärkt och är ett bra sällskap till skygga små laktritsar.
          Då har vi lite olika erfarenhet av dessa dvärgrasboror. Jag har haft de flesta av dom - men inte sjutton har de stimmat direkt i mina akvarier i alla fall, men det är kanske inte så viktigt - för det var ju inte detta som frågan handlade om.
          Sedan vet jag inte riktigt vad du menar - först skriver du att de "löper -100% risk att bli mat av lakrits guramier". sedan skriver du "är ett bra sällskap till skygga små laktritsar"????????????
          Kan tänka mig att nyfångade (dvs "yngel") av rasboror riskerar att bli mat till vuxna lakritshurami. Så se bara till att rasbororna får växa till sig först.
          Dock - detta vet jag inte för jag har aldrig hållit denna kombination utan har alltid mixat dvärgrasboror med "dvärgräkor" (som också pikachu rekommenderar).
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • LindaAlgo
            • July 2015
            • 1373

            #6
            Tack så mycket för era svar.


            Jag känner mig lite förvirrad. Men är det en dålig ide eller inte att skaffa ett mindre stim av rasboror till akvariet?

            Samt vet inte om ni läste det eller inte. Men jag har redan dvärgräkor med mina lakrisguramis nu. Jag tycker dock att lakrisarna blir mindre och mindre skygga för var dag som går.
            Sen är de inte tuffaste.

            Jag har tyvärr inte jättenära till närmaste ställe som säljer levande foder men ska försöka köpa på mig så att de klarar sig.
            Med vänlig hälsning Linda

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #7
              Linda - om vi handlar levandefoder på samma ställe så vet jag att de inte har något inne nu men väntas få på tisdag. Ring och kolla att det finns först så du inte behöver åka så långt i onödan.

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                #8
                Ursprungligen postat av Nando
                Linda - om vi handlar levandefoder på samma ställe så vet jag att de inte har något inne nu men väntas få på tisdag. Ring och kolla att det finns först så du inte behöver åka så långt i onödan.
                Åh tack! Det gör vi nog. Jag ska kolla med deras andra ställe med.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                  Då har vi lite olika erfarenhet av dessa dvärgrasboror. Jag har haft de flesta av dom - men inte sjutton har de stimmat direkt i mina akvarier i alla fall, men det är kanske inte så viktigt - för det var ju inte detta som frågan handlade om.
                  Sedan vet jag inte riktigt vad du menar - först skriver du att de "löper -100% risk att bli mat av lakrits guramier". sedan skriver du "är ett bra sällskap till skygga små laktritsar"????????????
                  Kan tänka mig att nyfångade (dvs "yngel") av rasboror riskerar att bli mat till vuxna lakritshurami. Så se bara till att rasbororna får växa till sig först.
                  Dock - detta vet jag inte för jag har aldrig hållit denna kombination utan har alltid mixat dvärgrasboror med "dvärgräkor" (som också pikachu rekommenderar).
                  Du skrev att de riskerar att bli mat åt lakrits guramierna.
                  -100% risk innebär att risken att allt utom yngel riskerar att bli mat ungefär, märk på att jag skriver ett minustecken innan vilket pekar åt rakt motsatta hållet mot det som någon talar om. I detta fallet om risken kring huruvida de små rasbororna kommer att bli mat eller ej.

                  De stimmar inte som tex rödmunstetran, men är ändå rätt bra stimmare.
                  Beror ju även på vilken boraras vi pratar om samt vilket kön, hos tex boraras naveus som trivs så bildar hanarna små revir medan honorna håller ihop i en grupp.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Ursprungligen postat av LindaAlgo
                    Tack så mycket för era svar.


                    Jag känner mig lite förvirrad. Men är det en dålig ide eller inte att skaffa ett mindre stim av rasboror till akvariet?

                    Samt vet inte om ni läste det eller inte. Men jag har redan dvärgräkor med mina lakrisguramis nu. Jag tycker dock att lakrisarna blir mindre och mindre skygga för var dag som går.
                    Sen är de inte tuffaste.

                    Jag har tyvärr inte jättenära till närmaste ställe som säljer levande foder men ska försöka köpa på mig så att de klarar sig.
                    För att ge lite klartecken, det är en alldeles utmärkt bra ide att hålla ett stim av rasbororna ur släktet boraras i ditt akvarium.

                    Du kan ju alltid odla själv, finns lite allt möjligt som du kan föda upp själv.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • LindaAlgo
                      • July 2015
                      • 1373

                      #11
                      Ursprungligen postat av pikachu

                      För att ge lite klartecken, det är en alldeles utmärkt bra ide att hålla ett stim av rasbororna ur släktet boraras i ditt akvarium.
                      Tack!

                      Ursprungligen postat av pikachu
                      Du kan ju alltid odla själv, finns lite allt möjligt som du kan föda upp själv.
                      Jag har varit lite inne på det med. Vet bara inte riktigt i vilken ända som jag ska börja.
                      Såg dock att hanen i alla fall åt lite av de frysta mygglarverna som serverades idag.
                      Med vänlig hälsning Linda

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        #12
                        Hej igen! På onsdag ska ”vår” butik ha många olika sorters levandefoder inne. Det beskedet fick jag idag när jag bytte min scalare. Hoppas det blir så för jag vill också bunkra upp!

                        Kommentar

                        • LindaAlgo
                          • July 2015
                          • 1373

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nando
                          Hej igen! På onsdag ska ”vår” butik ha många olika sorters levandefoder inne. Det beskedet fick jag idag när jag bytte min scalare. Hoppas det blir så för jag vill också bunkra upp!
                          Åh vad bra. Hoppas att det finns något kvar till nästa helg. Kunde inte köpa något idag. :/
                          Med vänlig hälsning Linda

                          Kommentar

                          • Thaifighter
                            • August 2006
                            • 420

                            #14
                            Köp en lopphåv och åk ut till nån liten damm och fånga levande foder själv, sparar du en massa pengar!
                            Se bara till så det inte finns vild fisk i dammen då dom kan sprida sjukdom!

                            Tror även jag att små rasboror klarar sej utmärkt tillsammans med lakritsgurami!

                            Thaifighter
                            Alla mina fisk-video på Youtube!
                            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                            Kommentar

                            • LindaAlgo
                              • July 2015
                              • 1373

                              #15
                              Ursprungligen postat av Thaifighter
                              Köp en lopphåv och åk ut till nån liten damm och fånga levande foder själv, sparar du en massa pengar!
                              Se bara till så det inte finns vild fisk i dammen då dom kan sprida sjukdom!

                              Tror även jag att små rasboror klarar sej utmärkt tillsammans med lakritsgurami!

                              Thaifighter
                              Det kan bli ett bra projekt för någon gång.

                              Det låter bra, tror att ett gäng ska inhandlas.

                              Kan säga att jag ser dem oftare och oftare. De verkar äta i alla fall frysfodret så här långt.
                              Med vänlig hälsning Linda

                              Kommentar

                              Arbetssätt...