Bitchig dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joannakarlsson
    • July 2018
    • 21

    Bitchig dvärggurami

    Hej! Vi köpte en hona och hane av arten dvärggurami. Hanen dog för ca en vecka sedan så nu är bara jobba kvar. Och hon beter dig som en riktig Butch, jagar de andra fiskarna osv...
    behöver hon en partner eller är hon bara av naturen otrevlig?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet.

    Vilka andra fiskar har du?

    Guramier överlag är lite bråkiga mot varandra och har de ingen artfränder att utöva sitt sociala beteende mot så kan det ibland gå ut över övriga invånare. dock så är dvärgen överlag inte den som brukar bråka med övrig fisk i vilket fall som.
    Sedan så är inte guramier parfiskar så partner saknar hon inte men skulle nog bli lugnare av artfränder.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Joannakarlsson
      • July 2018
      • 21

      #3
      Hej! Och tack!
      jag har
      8 spökmalar
      2 fjärilsciklider
      2 guppys (deras kompisar har tyvärr mött reningsverket)
      ett gäng räkor
      2 malar
      kanske får skaffa henne en polare då...just nu är fjärilcikliderna de utsatta.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Hur stort är akvariet?

        Med spökmal antar jag att du menar indisk glasmal.

        Risken är att om du bara skaffar en till att den blir mobboffer och mobbas ihjäl, speciellt fall akvariet är för litet.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Joannakarlsson
          • July 2018
          • 21

          #5
          Tyvärr bara 54 liter då vi ville se om det var något för oss (Jag visste dock då jag har haft ett 200-liters innan....men så är man ju ibland två om saker :-) )
          med spökmal menar jag indisk glasmal.
          Just nu mobbar hon alla i karet, ja eller främst cikliderna och ibland råkar guppysarna ut för hennes jakt. Jag har inte sett henne jaga glasmalarna någon gång faktiskt.
          Senast redigerad av Joannakarlsson; 11 July 2018, 22:47.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            54l är alldeles för litet glasmalar, så om ni ska uppgradera så gör det så snart som möjligt eller så måste glasmalarna flytta.

            Det är även för litet för en mindre grupp dvärgar vilket är att föredra, antagligen kommer hon att mobba sönder eventuella enstaka nyinsläppta.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Joannakarlsson
              • July 2018
              • 21

              #7
              Som sagt, vi är på gång att köpa ett större, vi vet inte hur stort bara

              Kommentar

              • Stahl
                • June 2018
                • 333

                #8
                Spökmalar trivs ju bäst i stora stim på minst 15st och de blir 8cm långa. Så minst ett 240liter 120cm långt akvarium skulle behövas, allra helst ett 150cm lång för att maximera trivseln.

                I ett sådant skulle du även få rum för ett nog stort stim guramis att de inte skulle mobba ut varandra.

                Kommentar

                • Joannakarlsson
                  • July 2018
                  • 21

                  #9
                  Det löste sig så fint med större akvarium- vi fick ett stort av vår granne i utbyte mot en flaska vin :-)

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Bra, det var billigt

                    Kommentar

                    • Joannakarlsson
                      • July 2018
                      • 21

                      #11
                      Haha ja bra grannar! Passar vår katt och ger oss akvarium med tillbehör! Dock är det något vajsing med armaturen så det får vi köpa nytt

                      Kommentar

                      Arbetssätt...