Yngel av Neon regnbågar (praecox) - vattenbyten????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smallfry
    • April 2018
    • 48

    Yngel av Neon regnbågar (praecox) - vattenbyten????

    Har helt oplanerat fått yngel av Neonregnbåge i ett lagom litet 36 liters planterat akvarium. De har nu växt sedan jag upptäckte dem för ca 2 veckor sedan. Jag har ingen aaaning om hur många de var från början men har nu ca 12-15 kvar. Har haft enorm tur hittills med detta, då jag först såg dem EFTER ett vattenbyte! Dessutom har jag två små filter gåendes, ett vanligt luftdrivet skumfilter och ett litet Aquael innerfilter. Aquaelfiltret var turligt nog ganska igensatt när de kläcktes och gick svagt som fasen, men kanske några ändå sögs in där.

    De sista dagarna har jag dock fått avliva två yngel som simmade uppåner å hitådit. Medfödda fel eller simblåsan, eller nåt. Jag misstänker ingen sjukdom och inte heller nitrit (inkört akvarie med "gamla" filter, sparsam matning, frekventa vattenbyten). Men så idag läste jag just om neonyngel och de skall vara extra känsliga mot vattenbyten? Speciellt tempskillnader? De äldre Neonregnbågarna verkar trivas väldigt väldigt bra i mitt vatten. Vattnet är brunnsvatten och innehåller ingetsomhelst klor/kloramin, eller andra gifitga saker enligt protokoll från november.

    Nån som fött upp Neonregnbågsyngel och kan hjälpa mig? Min taktik fr o m idag är typ 10% vattenbyte varje dag med försiktig slammsugning från botten, istället för 25-30% varannan/tredje dag. Tre ancistrus skräpar ner en del.
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Roligt att dina regnbågar trivs! Jag tror att du kan fortsätta med dina 25% byte var tredje dag. Dina Praecox verkar ju ha gillat det. Det kan vara idé att ha dem i ett separat yngelkar, de vuxna kan annars äta upp ynglen. Även större yngel ca 12-15mm kan ge sig på nykläckta yngel. Ytväxter kan ge dem skydd. Lycka till!
    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • smallfry
      • April 2018
      • 48

      #3
      Tack för tipsen! Så roligt med yngel! Planerar för andra regnbågar nu typ Boesmani, Lacustri och den där röda. Men men - större kar!


      PS Kul med detta forum! Bra trevlig hjälp och mycket bättre än FB på många saker. FB är ju stort men egentligen fungerar det dåligt tekniskt sett. Inlägg listas inte i ordning, aviseringar leder inte alltid dit det är tänkt, själva gränssnittet är rörigt. Ganska kass faktiskt, men ingen reagerar. Forum är mycket bättre dessutom aviseras inte inlägg här, över hela världen (även om de kan hittas via Google).

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Fint! Lycka till med dina kommande Regnbågar.
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        Arbetssätt...