plötsligt rädda marmorguramis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pelar79
    • January 2018
    • 7

    plötsligt rädda marmorguramis

    Hej!
    Har ett par marmorgurami som plötsligt blivit så rädda, har haft dom ett tag i ett akvarium (112 L) som vi startade någon vecka före jul 2017 till sammans med 4 mosaiker, 3 platyn, 3 pansarmalar, 17 kardinaltetror, 2 dvärggurami samt 2 asintrusar med 6 yngel (har inte sett dom på ett par dagar nu) marmorguramin är störst i karet, det har inte varit något problem tidigare, men nu i veckan så har dom plötsligt blivit rädda och far om kring i karet så det skramlar om det så fort man kommer in i rummet, vad kan ha hänt ???
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till Zoopet.

    Du har ett på tok för överbefolkat akvarium och varken marmor och mosaik ska gå i ett akvarium på under 200l (standardmått), mindre än så och akvariet är för litet för vuxna guramier.

    Båda dessa arter behöver flytta till större akvarium, detta är troligen anledningen till att de flyr åt alla håll. De bor för litet helt enkelt.

    Dina pansarmalar behöver vara fler för att trivas.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av pikachu
      Hej och välkommen till Zoopet.

      Du har ett på tok för överbefolkat akvarium och varken marmor och mosaik ska gå i ett akvarium på under 200l (standardmått), mindre än så och akvariet är för litet för vuxna guramier.

      Båda dessa arter behöver flytta till större akvarium, detta är troligen anledningen till att de flyr åt alla håll. De bor för litet helt enkelt.

      Dina pansarmalar behöver vara fler för att trivas.
      Dessutom kanske det dessutom är för mycket med två par mosaikgurami i den besättningen, i den akavrievolymen?
      Visst alldeles för mycket fisk totalt! Bättre i allmänhet att ett fåtal arter och fler exemplar av dessa men då inte för många. Och "befolka" akvaritet efter de nivåer där olika fiskar trivs, malar på botten, gurami högst upp och tetror på mitten som exempel.

      Oavsett detta vet jag att dessa mellanstora gurami, även andra fiskar speciellt skalarer och diskusar ibland kan bli rädda och bli störda så att de nästan hoppar ur akvariet om någonting hånder på utsidan, om någon går förbi, ljusreflexer etc...

      Kommentar

      • pelar79
        • January 2018
        • 7

        #4
        Ja, jag har undrat om inte karet börjar bli för litet om man räknar in alla växter också, med en fisktokig fru som inte kan gå in i en ZOO affär utan att köpa firrar så blir det lätt så, men nu är ett större kar på G (240 - 400 L) stommen till bänken är klar lite skivor ska på så till midsommar så kanske vi kan starta upp det nya karet, båda karen ska gå brevid varandra, jag själv är ett riktigt blåbär på denna hobby men min fru har tydligen hafft ett stort kar tidigar tydligen så stor att det i princip skött sig själv (vatten byte och tvättning en gång per år) bara mata fisken allså
        tack för svaren

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Vad är,det hon tvättat varje år? Inte är det väl fiskarna... (dom badar man ju )...

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Satsa på +400l i sådana fall och köp för allt i universum inte fler fiskar nu, det är knökfullt deluxe.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • pelar79
              • January 2018
              • 7

              #7
              frugan garvar, tog alla fiskar i hinkar och tömde allt vatten i karet ca 500 L och sköljde all sand samt gjorde rent filtret,det tog en hel dag på 70 talet vårat nya kar ska vara klart i mars månad enl. frugan, våra marmor guramis har blivit lungnare och har hittat en lugn vrå i sin berså där dom gömmer sig. frugan en riktig durracell kanin är, allt som sker nu skulle ha skett i förrgår

              Kommentar

              Arbetssätt...