Vad kan ha hänt min mosaik gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael0436
    • November 2017
    • 16

    Vad kan ha hänt min mosaik gurami

    Ser ut som ett öppet sår misstänker inte någon sjuka däremot när min sambo igår kväll gick förbi karet så hördes ett "Splash" som om det hoppade från karet, vet ej om det kan ha varit så den skadat sig, men karet var nersläckt så kunde inte se någonting, lägger länk till bilder.




    ​​​​http://forumbilder.se/H5KLV/imag2481-2
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2

    Jo mosaikguramier kan hoppa och slå i huvudet eller kroppen i någonting.. har du täckglas?
    Alla fiskar kan väl hoppa mer eller mindre, men jag har också haft mosaik- och blågurami som faktiskt hoppat ur akvariet när de blivit skrämda. Mycket flytväxter kan vara boten på det.
    Det finns ju andra fiskar som reagerar negativt på när någon skugga eller liknande från personer eller husdjur på utsidan passerar, vet inte om jag kan ge något förslag på åtgärd, men det brukar ju sällan bli bra att ha akvarier passerade i korridorer och på ställen där det är folk i rörelse.

    Om det är skadan uppepå huvudet du oroar dig för, så ser det ut som om det är några fjäll som lossnat och fallit av, i nuläget ser det inte så allvarligt ut, det läker så småningom. Men om det förvärras så tror jag flera här kan ge dig råd om olika preparat. Kan du se om fisken är "som vanligt" eller allmänpåverkad? simmar bra, äter bra, ser pigg ut i övrigt? eller motsatsen?

    Flygfisken Boing boing är hopplös, men den hålls aldrig i akvarium, däremot alla fyra arterna av bilbuksfiskarna, dessa hoppar gärna och mycket, särskilt dvärgbilbulken och den mindre vanliga bilbuksfisken. Till dessa gäller det att ha ordentliga täckglas, inte ens avskurna "matningshörnen" duger, där hoppar dessa suicidbenägna bilbukar ut för eller senare.

    Kommentar

    • Mikael0436
      • November 2017
      • 16

      #3
      Har Juwel vision 180 med deras vanliga plastlock, fisken simmar på som innan och vill vara med i gänget som vanligt, inga konstigheter vad gällande uppförande bara precis den här skadan som är skillnaden.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Den kanske har slagit huvudet i locket eller i belysningen.
        Jag tycker inte det ser så allvarligt ut, och om fisken är pigg så avvakta, men kolla dem varje dag.
        Men en del flytväxter kan kanske få dessa fiskar att känna sig tryggare.

        Kommentar

        • Mikael0436
          • November 2017
          • 16

          #5
          Har musselblommor, men är precis introducerat så de har inte hunnit bli så långa, får hålla utkik, har en annan fråga du kanske kan svara på, har 1st kilfläckrasbora som har fått en vit fläck på läppen endast 1st av 9, är pigg som en lärka ändå och äter som den ska.. vad kan det vara ?


          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Jo, jag har svarat dig i den tråden du skapade för det ändamålet.
            Dessa kilfläckar går alltså i samma akvarium...? Ja klart dom kan nog också bli rädda och slå nosen i glaset eller annanstans.
            Men jag kan tänka mig att det är en kylskada, om du nu serverat mygglarverna otinade. Försök få en närbild, ser ut som en lös hudflik eller ett fjäll på kant. Kan även vara ett svampangrepp, orsakat av en mindre skada.

            Kommentar

            • Mikael0436
              • November 2017
              • 16

              #7
              Nu när du säger det så, tittar jag närmare på de andra har de lite grann med inte alls så "utpekande" som denna ser nästan lite ut som förslitningar typ, brukar ta lite av akvarievattnet att tina upp mygglarv kuben i, men häller nog i det för kvickt innan det är helt upptinat :/

              Kommentar

              Arbetssätt...