Dvärggurami och honungsgurami tillsammans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    Dvärggurami och honungsgurami tillsammans?

    Jag håller på och planerar mitt 100-liters akvarium. Jag planerar att ha 10 st kilfläcksrasbora och ett eller två par gurami. Skulle det gå att ha ett par honungsgurami och ett par dvärggurami? Eller skulle de bli stressade av varandra?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Personligen tror jag ett av de paren kommer att bli den dominerande arten och att den andra inte riktigt skulle trivas. Men det är en ren gissning.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Personligen tror jag ett av de paren kommer att bli den dominerande arten och att den andra inte riktigt skulle trivas. Men det är en ren gissning.
      Tror jag med
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Tack, jag ska bestämma mig för den ena eller andra arten då och skaffa ett par av dem.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Jag har haft Dvärggurami i omgångar,tycker att det är svårt med dom på grund av aggressivitet mellan hanar och honor,beror nog mycket på vilken inredning man har antar jag.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Jag har haft Dvärggurami i omgångar,tycker att det är svårt med dom på grund av aggressivitet mellan hanar och honor,beror nog mycket på vilken inredning man har antar jag.
            Samma erfarenhet av olika dvärg- och små gurami. Men jag har haft blå gurami någon gång där minst två par har kommit överens. En gång hade jag tio mosaikgurami i en 375a som var tätt planterad, men det fungerade så vitt jag minns det också. Det var i "psykakvariet" som GAF ställde upp i väntrummet på en psykiatrisk akutmottagning, ingen trodde att det skulle funka, men det vara aldrig någon patient eller annan person som sabbade detta. Det fyttades senare till en vårdavdelning, fick då ciklider istället, och funkade där i rätt många år.

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Nu är ju inte guramier par så vi slår hål på den myten direkt tycker jag.

              Vidare så är Dvärg guramin en dominantare art när det kommer till hanarna och kommer trycka undan Honungs hanen fall lekmöjlighet finns.

              Honung och dvärg honor är däremot rätt jämna även om jag tror att dvärgarna även där drar ett lite längre strå.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Ursprungligen postat av pikachu
                Nu är ju inte guramier par så vi slår hål på den myten direkt tycker jag. :-)
                Är det inte bäst att ha en hane och en hona ändå?

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Beror helt på hur stort akvariet är, rent krasst är en grupp att föredra framför "par".
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Lilla Damen
                    • February 2008
                    • 2649

                    #10
                    Sorry... om jag kapar tråden i eget intresse nu, men... jag funderar på att skaffa guramie till mitt 375 liters akvarium, men blir lite rädd när jag läser om deras humör. Kan jag tex släppa i runt sex individer mosaikgurami däri utan att de har ihjäl varandra?

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #11
                      Ursprungligen postat av pikachu
                      Beror helt på hur stort akvariet är, rent krasst är en grupp att föredra framför "par".
                      Enligt vad jag läst så är det inte att rekommendera att ha mer än ett par i 100 L.

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Ja, det kan du Lilla Damen.
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          I 100l så skulle jag rekommendera att du håller dig till max en trio.
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          • Lilla Damen
                            • February 2008
                            • 2649

                            #14
                            Tack...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...