Guldgurami - bara honor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yaz
    • October 2017
    • 80

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Varför då - då blir det ju ändå en total nystart när du lägger i de första fiskarna.
    Vad jag läst mig till i en rad böcker och artiklar är ju att man bör låta akvariet ”sätta sig”, med vatten, inredning, växter, vattenberedningsmedel och bakteriekultur, i åtminstone två veckor innan man släpper i de första fiskarna.
    Stämmer inte det?

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #17
      Du behöver tillsätta något som sätter igång kvävecykeln också, t.ex. fiskmat. På så sätt kommer bakteriekulturen som sedan tar hand om fiskarnas avföring igång innan fiskarna flyttar in, så slipper en förhoppningsvis kraftiga ökningar av nitritvärdena.
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • Yaz
        • October 2017
        • 80

        #18
        Yes!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Ursprungligen postat av Yaz

          Vad jag läst mig till i en rad böcker och artiklar är ju att man bör låta akvariet ”sätta sig”, med vatten, inredning, växter, vattenberedningsmedel och bakteriekultur, i åtminstone två veckor innan man släpper i de första fiskarna.
          Stämmer inte det?
          Nåja i så fall måste du ha en bakteriekultur som är speciellt avsedd för att starta upp fisklösa akvarier - normala bakteriekulturer funkar bäst ihop med fiskar.
          Jag lägger ALLTID i några få tåliga fiskar direkt (efter 1-2 dagar när vattnet klarnat och temperaturen är korrekt) samt lite vanlig bakteriekultur. Det viktiga är sedan att mata mycket försiktigt den första månaden och sakta öka belastningen på akvariet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Yaz
            • October 2017
            • 80

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nåja i så fall måste du ha en bakteriekultur som är speciellt avsedd för att starta upp fisklösa akvarier - normala bakteriekulturer funkar bäst ihop med fiskar.
            Jag lägger ALLTID i några få tåliga fiskar direkt (efter 1-2 dagar när vattnet klarnat och temperaturen är korrekt) samt lite vanlig bakteriekultur. Det viktiga är sedan att mata mycket försiktigt den första månaden och sakta öka belastningen på akvariet.
            OK, då är jag med.

            Som sagt, jag är en okunnig amatör.

            Kommentar

            • hivemindhermit
              • September 2017
              • 214

              #21
              "Fishless cycling" är inte särskilt känt i Sverige, verkar det som. Jag skulle tro att det funkar ungefär lika bra att göra på båda sätten - det viktiga är att ta det lugnt.
              /Alex
              375 + 112 liter drömmar

              Kommentar

              Arbetssätt...