Guldgurami - bara honor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yaz
    • October 2017
    • 80

    Guldgurami - bara honor?

    Hej!
    Ny medlem här, med en fråga. (Jag har googlat men inte funnit, hoppas det är OK med ny trådstart.)
    Jag håller på att planera inför uppstart av ett sötvattensakvarium på drygt 100 liter, troligen över 120. Läser böcker, lär mig, etc. Ja ni vet, det vanliga nybörjarstuket.
    I planerandet av vilka fiskar som ska bo i akvariet så har jag bl.a. fastnat lite för guldgurami. Gillar utseendet och tycker det verkar vara en intressant fisk, och skulle passa med vilka invånare jag tänkt mig i övrigt.
    Min fråga: Kan man ha bara honor? Typ tre stycken. Funkar det, eller blir det knas för dem? Jag har förstått att det kan bli tokigt med hane + hona pga hanens temperament. Hane + flera honor har jag sett rekommenderat på flera håll, men om man som sagt skulle välja bara honor? Vad säger forumets experter?


    Edit: Nu har jag sett i en annan tråd att gurami av denna storlek inte ska bo i så små akvarier, så då lägger jag helt enkelt om mina planer och satsar på andra fiskar i deras ställe...
    Kan någon admin radera denna tråd? Jag kan nog inte göra det själv...?

    Ber om ursäkt för den helt onödiga trådstarten. Sorry.
    Senast redigerad av Yaz; 24 October 2017, 12:26.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej och välkommen.
    Visst kan man bara ha honor, men som du skriver så är 100 liter just på gränsen för guldgurami.
    Varför inte istället satsa på dvärggurami.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #3
      Eller honungsgurami, om du vill ha någonting gult
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av hivemindhermit
        Eller honungsgurami, om du vill ha någonting gult
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Yaz
          • October 2017
          • 80

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Hej och välkommen.
          Visst kan man bara ha honor, men som du skriver så är 100 liter just på gränsen för guldgurami.
          Varför inte istället satsa på dvärggurami.
          Tack!
          Ja, jag har haft dvärggurami i åtanke. Vill dock vara lite försiktig med att skaffa alltför känsliga fiskar när jag är nybörjare. Eller detta med känsligheten kanske är en sanning med modifikation?

          Troligen blir det ett akvarium på 128 liter.
          Jag har gått igenom de fisksorter som jag tänkt skaffa, och räknat efter modellen 1 cm fisk = 1 liter vatten. Då hamnar jag strax under 128 liter, guldguramin inräknad. Men man kanske ska ta ekvationen med en nypa salt och titta mer på beteendemönster och behov hos respektive fisksort?

          Tacksam för all input, jag är ju som sagt gröngöling. :-)

          Kommentar

          • Yaz
            • October 2017
            • 80

            #6
            Ursprungligen postat av hivemindhermit
            Eller honungsgurami, om du vill ha någonting gult
            Bra tänkt där, tack för tipset. :-)

            Kommentar

            • Yaz
              • October 2017
              • 80

              #7
              Har tänkt mig denna fördelning på 128 liter:

              Platy - hane och hona
              Bågfensciklid - hane och hona
              Randig Otocinclus - 4 st
              Kolglödstetra - stim på 10 st

              Och sen en lämplig gurami då. Ja, tre honor av dvärggurami kanske kan vara nåt? Vackra fiskar, om inte annat. Och de tenderar väl att hålla sig lite mot ytan? Det är också en grej jag är ute efter och håller på och funderar kring - att få en bra balans i akvariet mellan fiskar som håller sig i de olika skikten.

              Tar gärna emot feedback på ovanstående.

              Kommentar

              • hivemindhermit
                • September 2017
                • 214

                #8
                Du tänker helt rätt vad gäller att välja fisk för de olika skikten. 1cm fisk per liter vatten är som du säger en sanning med modifikation. Små, slanka fiskar kräver proportionellt mindre volym per centimeter fisk än större, kraftigare fiskar. Sen beror vilka fiskar som passar förstås på hur du tänkt inreda och sköta akvariet också.

                Jag vet inte riktigt varför du hellre vill ha tre honor än ett par (hona/hane) guramis?

                Om du vill vara försiktig med känsliga fiskar är det nog inte otocinclus du ska börja med. Om du vill ha algätare skulle jag satsa på amanoräkor, finns typ bara fördelar med dessa. Inte minst att du inte behöver oroa dig för ökad bioload. Så kan du skaffa lite Corydorasmalar eller liknande i stället för otos.

                Skaffar du hane och hona av platy kommer du förmodligen få fler platys - fundera på hur du vill göra med dessa. En hel del yngel lär bli uppätna av de övriga större fiskarna i akvariet.

                Personligen hade jag nog skippat någon av de större fiskarna och skaffat fler tetror - 10 stycken kan verka som ett ordentligt stim, men i ett 128-litersakvarium är det inte särskilt mycket. Det roliga med kolglödstetror är ju att de förblir relativt små, så en kan ha många!
                /Alex
                375 + 112 liter drömmar

                Kommentar

                • Yaz
                  • October 2017
                  • 80

                  #9
                  Ursprungligen postat av hivemindhermit
                  Du tänker helt rätt vad gäller att välja fisk för de olika skikten. 1cm fisk per liter vatten är som du säger en sanning med modifikation. Små, slanka fiskar kräver proportionellt mindre volym per centimeter fisk än större, kraftigare fiskar. Sen beror vilka fiskar som passar förstås på hur du tänkt inreda och sköta akvariet också.

                  Jag vet inte riktigt varför du hellre vill ha tre honor än ett par (hona/hane) guramis?

                  Om du vill vara försiktig med känsliga fiskar är det nog inte otocinclus du ska börja med. Om du vill ha algätare skulle jag satsa på amanoräkor, finns typ bara fördelar med dessa. Inte minst att du inte behöver oroa dig för ökad bioload. Så kan du skaffa lite Corydorasmalar eller liknande i stället för otos.

                  Skaffar du hane och hona av platy kommer du förmodligen få fler platys - fundera på hur du vill göra med dessa. En hel del yngel lär bli uppätna av de övriga större fiskarna i akvariet.

                  Personligen hade jag nog skippat någon av de större fiskarna och skaffat fler tetror - 10 stycken kan verka som ett ordentligt stim, men i ett 128-litersakvarium är det inte särskilt mycket. Det roliga med kolglödstetror är ju att de förblir relativt små, så en kan ha många!
                  Jag tänker mig ett akvarium med mycket vegetation, även flytväxter. Sandbotten, inte för ljus, och några rejäla stenar samt rötter.

                  Tanken med honorna, jo jag har förstått att guramihanarna kan vara jobbiga mot honorna och att man efter eventuell lek måste flytta honan till en egen tank för hennes välmående. Och det känns som att jag som nybörjare kanske inte vill ta på mig en sån situation där jag inte har erfarenheten och kunnandet som krävs. Jag vill ju att mina fiskar ska må bra.

                  Tack för input vad gäller otocinclus. Ja, nån lämplig algätare vill jag definitivt ha.

                  Jag har tänkt precis så om platyn, men kommer liksom inte på vilken annan snäll och tålig firre jag skulle kunna ha istället. En som funkar att starta upp inflyttningen med.
                  Senast redigerad av Yaz; 25 October 2017, 13:51.

                  Kommentar

                  • hivemindhermit
                    • September 2017
                    • 214

                    #10
                    Ursprungligen postat av Yaz
                    Jag tänker mig ett akvarium med mycket vegetation, även flytväxter. Sandbotten, inte för ljus, och några rejäla stenar samt rötter.
                    Låter super!

                    Tanken med honorna, jo jag har förstått att guramihanarna kan vara jobbiga mot honorna och att man efter eventuell lek måste flytta honan till en egen tank för hennes välmående. Och det känns som att jag som nybörjare kanske inte vill ta på mig en sån situation där jag inte har erfarenheten och kunnandet som krävs. Jag vill ju att mina fiskar ska må bra.
                    Ja, jo, det kan nog hända. Det är för länge sen jag hade guramis för att jag ska kunna säga något åt ena eller andra hållet. Men mina egna efterforskningar på ämnet har lett mig att tro att det är värt att testa, så länge en har utrymme och bra med gömställen. Grejen är att om du vill ha dvärggurami eller honungsgurami så är honorna (oftast) betydligt mindre färggranna än hanarna. Plus att en ju missar en massa intressanta beteenden om en inte har par!

                    Tack för input vad gäller otocinclus. Ja, nån lämplig algätare vill jag definitivt ha.

                    Jag har tänkt precis så om platyn, men kommer liksom inte på vilken annan snäll och tålig firre jag skulle kunna ha istället. En som funkar att starta upp inflyttningen med.
                    Som sagt, skulle definitivt rekommendera amanoräkor för algätande, och kanske någon mindre L-mal eller ett litet stim små pansarmalar för övrig städning. Vad gäller platy så menade jag absolut inte att avråda från dem, bara att det är bra att ha en plan. Om du inte kan flytta på en mobbad guramihona, var ska du då göra av eventuella platys som blivit för många? Det går ju absolut att sälja dem eller ev. lämna till någon djuraffär som tar emot yngel.

                    Vid uppstart av akvariet är det förresten ett bra tips att inte ha någon fisk i alls första veckorna/månaderna, tills vattenvärdena stabiliserats. Då behöver du inte oroa dig överdrivet mycket för hur tåliga fiskarna är i början.
                    /Alex
                    375 + 112 liter drömmar

                    Kommentar

                    • Yaz
                      • October 2017
                      • 80

                      #11
                      Ursprungligen postat av hivemindhermit
                      Låter super!


                      Ja, jo, det kan nog hända. Det är för länge sen jag hade guramis för att jag ska kunna säga något åt ena eller andra hållet. Men mina egna efterforskningar på ämnet har lett mig att tro att det är värt att testa, så länge en har utrymme och bra med gömställen. Grejen är att om du vill ha dvärggurami eller honungsgurami så är honorna (oftast) betydligt mindre färggranna än hanarna. Plus att en ju missar en massa intressanta beteenden om en inte har par!


                      Som sagt, skulle definitivt rekommendera amanoräkor för algätande, och kanske någon mindre L-mal eller ett litet stim små pansarmalar för övrig städning. Vad gäller platy så menade jag absolut inte att avråda från dem, bara att det är bra att ha en plan. Om du inte kan flytta på en mobbad guramihona, var ska du då göra av eventuella platys som blivit för många? Det går ju absolut att sälja dem eller ev. lämna till någon djuraffär som tar emot yngel.

                      Vid uppstart av akvariet är det förresten ett bra tips att inte ha någon fisk i alls första veckorna/månaderna, tills vattenvärdena stabiliserats. Då behöver du inte oroa dig överdrivet mycket för hur tåliga fiskarna är i början.
                      Tack för feedback! :-)
                      Jo minst två veckor utan invånare tänker jag mig.
                      Ja, jag kanske ska tänka om lite vad gäller guramin... Om jag får till den inredning och de växter jag tänkt mig så blir det ju troligen ganska gott om potentiella gömställen.

                      Stämmer det att det blir lite lugnare om man har två, tre hanar och en hona? Eller ska det vara en hane och två, tre honor? :-) Om man pratar gurami alltså.

                      Kommentar

                      • hivemindhermit
                        • September 2017
                        • 214

                        #12
                        Ursprungligen postat av Yaz
                        Stämmer det att det blir lite lugnare om man har två, tre hanar och en hona? Eller ska det vara en hane och två, tre honor? :-) Om man pratar gurami alltså.
                        Absolut inte fler hanar på en hona. Honan skulle aldrig få vara ifred och hanarna skulle slåss med varandra. Två-tre honor på en hane sprider "bördan" av en leksugen hane, så honorna får vara i fred mer, så det är betydligt bättre!
                        /Alex
                        375 + 112 liter drömmar

                        Kommentar

                        • Yaz
                          • October 2017
                          • 80

                          #13
                          Ursprungligen postat av hivemindhermit

                          Absolut inte fler hanar på en hona. Honan skulle aldrig få vara ifred och hanarna skulle slåss med varandra. Två-tre honor på en hane sprider "bördan" av en leksugen hane, så honorna får vara i fred mer, så det är betydligt bättre!
                          Misstänkte det, var bara tvungen att dubbelkolla.

                          Uppsättningen av invånare i akvariet börjar sätta sig nu, åtminstone i huvet... Håller på att läsa in mig på växter och tekniken nu, men såna frågor ska nog sparas till lämpligare delar av forumet.

                          Kommentar

                          • Challecat
                            • October 2017
                            • 22

                            #14
                            Jag har fyra honungsgurami varav en är en hane och två marmor gurami, båda honor. Min honungshane är jätte snäll med sina honor, i börjar var det bara han och en hona, köpte två till senare då han kunde jaga den första pyttelite men inte alls så hon verkade besvärad av honom, alla fyra simmar tillsammans och har det bra. Det här är mina första hunungsgurami så jag har ju därför inte jätte mycket erfarenhet men av det jag kan se i mitt akvarium så är det enorm skillnad på mina honung och marmor, marmor honorna är lite mer bråkiga med varandra, inget farligt men absolut surare än mina honung. Det är såklart individuellt, jag kanske hade turen att få en jätte snäll hane men frå min erfarenhet så är honung väldigt snälla firrar

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av Yaz
                              Jo minst två veckor utan invånare tänker jag mig.
                              Varför då - då blir det ju ändå en total nystart när du lägger i de första fiskarna.

                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...