Gurami rubin / honung

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus1010
    • August 2017
    • 35

    Gurami rubin / honung

    Hej
    Jag har köpt 3st gurami som såldes som rubingurami. Jag har förstått att det är honungsgurami med typ färg "rubin" ??? Eller hur funkar de
    Ja iaf så är det stört omöjligt att se vilka kön det är på dem, de ser exakt på millimetern likadana ut i form på kropp & fenor. Köptes dock som 2 av den ena & en av den andra. Minns ej vilket.
    1st är ljusare i färgen & håller sig mer åt sig själv. Min tanke var att det var honan. Men de andra två mörkare orange har nu börjat vad jag tror, & tänkte fråga er, leka?
    Tror de leker/parar sig. De simmar runt runt varandra med nosen i den andres röv. De fibrerar ibland, el en av dem gör det iaf.samtidigt som de simmar runt varandra.
    Är det parning på G?
    Kan jag lista ut kön? Ryggfenan som jag läst ska skilja dem åt gör verkligen inte det på dessa, de är identiska.
    Om de parar sig vad ska jag göra för att få kids? De har hållt på såhär ett par veckor tror jag, iaf en vecka.
    Vill väldigt gärna få barn.

    edit. de går ihop med guppy, platy, neontetra
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Hej!
    Det är möjligt att de uppvaktar varandra med den beskrivningen du ger. Men till lek och yngel är det väldigt långt bort. Jag tycker du ska söka här på forumet eller Google om information. Tex denna text https://www.zoopet.com/index.php?opt...=article&id=52 Här har du en annan text http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=25&site=1
    Ge dig tid att söka och skaffa information, gärna redan innan du köper hem en fisk. Lycka till.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Sedan hade jag nog inte varit helt säker på att det är en odlingsform av honungsgurami. När jag kollade runt lite så såg jag att även odlingsformer av dvärggurami och läppgurami har kallats för just rubingurami
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • hivemindhermit
        • September 2017
        • 214

        #4
        Dela bilder och/eller en filmsnutt så blir det lättare att få en uppfattning om vad det kan vara
        /Alex
        375 + 112 liter drömmar

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Som sagt skicka bilder, jag är oerhört duktig på labyrintfiskar.
          Gällande beteende så är det mest troligen rangstrid det handlar om.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          Arbetssätt...