Odling av bosmani regnbågar tips behövs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Odling av bosmani regnbågar tips behövs

    Hallå alla proffs,

    tänkte nu ge mej på ett tappert försök att odla mina bosmani.

    det jag gjort är följande:
    startade upp igår ett 125L Juwel tank.
    hällt i vattenberedningsmedel, fått upp temperaturen till cirka 26 grader. Även tillverkat 2 st ” lekmoppar” de finns inget bottensubstart i nu, la i 2rötter för syns skull,

    frågan är nu, när kan man flytta 2 utvalda fiskar till de nya? Kommer dom klara den nya miljön? Hur länge bör de stå igång utan fisk? Samt hur länge bör jag ha dem i innan jag flyttar tillbaka dem.

    bildas några nyttobakterier över huvud taget utan fisk och växter i?
    Senast redigerad av Mathias G; 17 October 2017, 07:56.
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Hej! Du kan sätta ett par i lek eller fler, vet att många använder sig av två honor och tre hanar. Det kan vara en fördel att hålla könen separerade en vecka(om du har möjlighet)innan du släpper i den i odlingskaret. Det kan också vara bra att ha dem 2-3 veckor utan vattenbyte innan du sätter i dem i odlingskaret men väl där skall de ha täta vattenbyte, detta stimulerar leken. Kolla dina moppar dagligen, det går att se äggen. Jag skulle ha kvar fiskarna tills du ser yngel, de simmar vid ytan men ibland kan honan/honorna bli tufft uppvaktade och om de då mest försöker gömma sig kan det vara lika bra att avbryta leken. Äggen kläcks efter4-14 dagar, vet inte hur lång tid Boesemani tar på sig. Ynglen växer olika fort och äter gärna varandra eller ägg, har du möjlighet att ha flera yngelkar kan det vara bra att sortera dem efter storlek. Flytväxter är bra att ha och ger gömställe.
    Parning i lekkar, infångning med håv och flytt stressar dina fiskar och tar på deras krafter.

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      #3
      Tack för utförligt svar. Har inte sett nån lek ske ännu. Bör jag ha belysning på under dagarna och släcka på kvällarna , spelar belysning någon roll?

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Eller har du bara några moppar att byta med til ett annat kar. en vecka i och två veckor i yngelkaret.

        Jag fick massor av yngel bara genom att flytta över växter
        ett 50 tal yngel såg dagens ljus i det som skulle bli dvärgciklidkar

        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Mathias G
          • June 2015
          • 190

          #5
          Häftig video, har 4 moppar i ett 125L,
          en hane och en hona i just nu, dom verkar måttligt intresserade av varandra just nu iaf

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Ursprungligen postat av kardinaltetran
            Tack för utförligt svar. Har inte sett nån lek ske ännu. Bör jag ha belysning på under dagarna och släcka på kvällarna , spelar belysning någon roll?
            Enligt Adrian R Tappin är det 14 timmar ljus och tio timmar mörker vid parning/odling som gäller.

            /Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Mathias G
              • June 2015
              • 190

              #7
              Hej igen!

              Idag var jag tvungen att plocka bort föräldraparet då hanen jagade honan konstant och var märkbart stressad. Andades väldigt fort etc.

              Jag såg inga ägg på mopparna, så lyfte ur dem och kollade närmare, till min glada förvåning var det fullt av pyttesmå genomskinliga ägg så jag stoppade såklart tillbaka dem snabbast möjligt, jag vet att det var ett misstag att ta ur dem från första början men var lite ivrig på att se nått resultat. Jag hoppas för allt i världen att jag inte tagit kål på varje ägg nu, nåja man lär sej av sina misstag.

              Sen kom jag å tänka på att honorna kanske lägger rom frekvent utan att hanen har befruktat dem.

              EDIT: En annan fråga, nu har jag inte pumpen igång då yngel/ägg skulle sugas in i den, kan jag sätta in en mindre pump om/när dom kläcks? sätter jag igång den mindre nu flyger bara mopparna omkring och är rädd att äggen skall ta skada då. så just nu, ingen cirkulation alls.
              Senast redigerad av Mathias G; 19 October 2017, 16:55.

              Kommentar

              • Mathias G
                • June 2015
                • 190

                #8
                Nu har flera av äggen skiftat färg från genomskinliga till vita/mjölkfärgade. Nån som vet vad det betyder? Kanske ingen som bevakat romen så hårt som jag har gjort, dock intressant

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  #9
                  Roligt med dina ägg! Jag skulle minska belysningstiden nu när du tagit bort lekparet. Samt göra små vattenbyte varannan dag, sätt dit en syresten, strunta i filter/pump. Har ingen koll på vad färgskiftningarna av äggen innebär men döda ägg brukar bli oformliga och luddiga och skall plockas bort.
                  /Johan
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • Mathias G
                    • June 2015
                    • 190

                    #10
                    Nu har tyvärr flera ägg just blivit oformliga och luddiga. Jag ser fortfarande några stycken som verkar friska , hoppas de blir några iallafall

                    Kommentar

                    • Marten64

                      • July 2012
                      • 1020

                      #11
                      Ursprungligen postat av kardinaltetran
                      Nu har tyvärr flera ägg just blivit oformliga och luddiga. Jag ser fortfarande några stycken som verkar friska , hoppas de blir några iallafall
                      Tyvärr är det högst två/tre % av äggen som överlever, vilket innebär att de klarar de första månaderna. De som blir ca två cm brukar överleva. Detta gäller Melanotaenia, Glossolepis och Chilatherina.
                      /Johan
                      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                      Kommentar

                      • Mathias G
                        • June 2015
                        • 190

                        #12
                        Ok! De var ju lite tråkiga odds för de små liven. I dem äggen som fortfarande ser friska ut så ser jag att det finns nått i dem iaf

                        Kommentar

                        • Mathias G
                          • June 2015
                          • 190

                          #13
                          2 yngel hittades idag simmandes vid ytan, måste köpa lite flytande käk till dem imorgon , glömde köpa de innan hoppas dom klarar sej ett dygn utan käk.

                          nu hoppas vi att fler kläcks se kommande dagarna

                          Kommentar

                          • Mathias G
                            • June 2015
                            • 190

                            #14
                            Nu är det 6st, kul! Kanske dyker upp nån mer om man har tur

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Vore ju mycket bra om du får dom 6 att klara sig
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...