Regnbågar - fina foton

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    Regnbågar - fina foton

    Hej,
    medan jag väntar på mina första regnbågar, gick jag med i en grupp på facebook.
    Jag skulle vilja tipsa om en kille som tar fantastiska bilder av regnbågar och fyller på nästan dagligen sina över 60 fotoalbum med riktigt fina bilder.
    Mark Shaw heter han. Här är länk till hans fina foton
    Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Tack för tipset. Flera snygga bilder på regnbågar som inte är helt enkla att fotografera. Vad är det för regnbågar du väntar på och till vilken typ/storlek av kar? Kul att några fler satsar på så roliga arter.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Delta2004
      • November 2016
      • 77

      #3
      Hej,
      mina val är begränsade då jag har en 180-liters Vision som är liten för många regnbågar. Jag har redan en stim av tiger (14 st) och odessa (5 st) -barber i akvaruim, och läste att regnbågar är bra sällskap till dessa (det måste vara snabba fiskar, då tigrar är otrolig snabba både på maten och i simningen och kan vara rätt aggressiva (neontetror blev det massaker på).
      Så i nuläget står valet mellan neonregnbågar (vill testa trots känsligheten) alt Maccullochi (svartbands). Båda finns på Imazo-listan nu som jag förstår men lagerstatus är oklar. Enl min handlare (i Västerås) är det flera som efterfrågar bl a neonregnbågar. Hoppas de får hem några snart!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Såg i min tråd Drömmen om... att du äntligen får dina neonregnbågar nu idag. Spännande.
        Gissar att du hämtar dom hos Assar på ZooHoo.
        Lägg gärna ut bilder/film på underverken sedan så man får se.


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Delta2004
          • November 2016
          • 77

          #5
          Japp!
          släppte nyss in de! Vilka fina fiskar!
          Tigerbarberna verkar nu tappa intresse, matade de ordetligt, så att de inte orkar! De närmaste dagarna avgör.
          Och nej, inte ZooHoo blev det nu, de lyckades inte få hem. Fick köra till Uppsala till DjurHobby som hade hemma, efter tips från Andreas

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Apropå regnbågsfoton - du har väl läst boken "Rainbowfishes- Their Care & Keeping in Captivity" av Adrian R. Tappin. Den är min "regnbågsbibel"
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 September 2017, 17:22.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Delta2004
              • November 2016
              • 77

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Apropå regnbågsfoton - du har bäl läst boken "Rainbowfishes- Their Care & Keeping in Captivity" av Adrian R. Tappin. Den är min "regnbågsbibel"
              Hej,
              nej, visste inte om den, ska kolla upp!
              tack för tipset! :-)

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Den boken är en given favorit. Finns som nedladdningsbar e-bok. Även om en riktig bok är att föredra.
                den kan ladddas ner här:
                A website dedicated to Rainbowfishes of Australia and New Guinea

                Senast redigerad av Bluewing; 11 September 2017, 07:08.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Delta2004
                  • November 2016
                  • 77

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Lägg gärna ut bilder/film på underverken sedan så man får se.
                  Hej,
                  Här kommer några bilder, testade lite med kamera, det är svårt att få det skarpt! :-)
                  Bilduppladdningsfunktionen är avaktiverad hos PixelTopic Vi hänvisar till andra bilduppladdningstjänster på internet. Kanske kommer PixelTopic att återuppstå i framtiden, men det finns inget planerat för detta just nu. onelifeinterior.com Mellan 2010-2018 var PixelTopic en av de ledande tjänsterna i Sverige för att ladda upp bilder på nätet. Bilder som berättar historier Vi gör det enkelt … Fortsätt läsa ”Ladda upp bilder”

                  Bilduppladdningsfunktionen är avaktiverad hos PixelTopic Vi hänvisar till andra bilduppladdningstjänster på internet. Kanske kommer PixelTopic att återuppstå i framtiden, men det finns inget planerat för detta just nu. onelifeinterior.com Mellan 2010-2018 var PixelTopic en av de ledande tjänsterna i Sverige för att ladda upp bilder på nätet. Bilder som berättar historier Vi gör det enkelt … Fortsätt läsa ”Ladda upp bilder”

                  Bilduppladdningsfunktionen är avaktiverad hos PixelTopic Vi hänvisar till andra bilduppladdningstjänster på internet. Kanske kommer PixelTopic att återuppstå i framtiden, men det finns inget planerat för detta just nu. onelifeinterior.com Mellan 2010-2018 var PixelTopic en av de ledande tjänsterna i Sverige för att ladda upp bilder på nätet. Bilder som berättar historier Vi gör det enkelt … Fortsätt läsa ”Ladda upp bilder”

                  Och en kort video med, här även en odessabarb ville vara med :-)

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Ursprungligen postat av Delta2004

                    Hej,
                    Här kommer några bilder, testade lite med kamera, det är svårt att få det skarpt! :-)
                    Bilduppladdningsfunktionen är avaktiverad hos PixelTopic Vi hänvisar till andra bilduppladdningstjänster på internet. Kanske kommer PixelTopic att återuppstå i framtiden, men det finns inget planerat för detta just nu. onelifeinterior.com Mellan 2010-2018 var PixelTopic en av de ledande tjänsterna i Sverige för att ladda upp bilder på nätet. Bilder som berättar historier Vi gör det enkelt … Fortsätt läsa ”Ladda upp bilder”

                    Bilduppladdningsfunktionen är avaktiverad hos PixelTopic Vi hänvisar till andra bilduppladdningstjänster på internet. Kanske kommer PixelTopic att återuppstå i framtiden, men det finns inget planerat för detta just nu. onelifeinterior.com Mellan 2010-2018 var PixelTopic en av de ledande tjänsterna i Sverige för att ladda upp bilder på nätet. Bilder som berättar historier Vi gör det enkelt … Fortsätt läsa ”Ladda upp bilder”

                    Bilduppladdningsfunktionen är avaktiverad hos PixelTopic Vi hänvisar till andra bilduppladdningstjänster på internet. Kanske kommer PixelTopic att återuppstå i framtiden, men det finns inget planerat för detta just nu. onelifeinterior.com Mellan 2010-2018 var PixelTopic en av de ledande tjänsterna i Sverige för att ladda upp bilder på nätet. Bilder som berättar historier Vi gör det enkelt … Fortsätt läsa ”Ladda upp bilder”

                    Och en kort video med, här även en odessabarb ville vara med :-)
                    https://youtu.be/ZXoHUpiuih0
                    Jättefina bilder på en vacker regnbågsfisk. Riktigt fint akvarium du skapat!
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Delta2004
                      • November 2016
                      • 77

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Jättefina bilder på en vacker regnbågsfisk. Riktigt fint akvarium du skapat!
                      Tack!
                      Jag är inte helt nöjd med inredningen, det saknas något. Har redan köpt en stor rot som kommer bryta vattenlinje uppe (det är för tomt uppe nu). Väntar med installation tills de nya fiskarna är mer vana.
                      Växterna är det lite rörigt med än så länge. Svärdplantor uppskattas för mycket av ancitrus, så det finns skador på de nya bladen. Får kolla på loppisen om två veckor, kanske blir det något ny växt? :-)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...