Introduktion av regnbågar i en SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Delta2004
    • November 2016
    • 77

    Introduktion av regnbågar i en SA

    Hej,
    jag har en SA sedan december och vill nu komplettera det med flera fiskar. Jag fastnade på regnbågar som anses funka bra med mina tigerbarber. Då jag har en 180-liters blir valet begränsad till neonregnbåge samt svartbands-regnbåge. Jag tycker om båda och vill ha de med. Det jag undrar är antal och hur de ska introduceras till mina barber som kan vara aggressiva (jägade ihjäl neontetror i alla fall).
    Det hag har nu är 14 tigerbarber samt 6 odessaberber. Dessutom 2 siamesiska algätatare och 1 ancitrus.
    Min första fråga - är 10 av varje regnbåge (dvs totalt 20 st) för mycket?
    Min andra fråga - ska de introduceras samtidigt eller en variation i taget? För att minimera risk för en massaker. Neoner säljs 3-4 cm stora, svartbands något större. Om en i taget - vilken först?
    Tack!
    PS hoppas jag kan få hem dessa bara :-), de finns hos Imaso i alla fall
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Jag vet inte hur regnbågar fungerar med Tigerbarber men det kanske funkar de är ju rätt kvicka. Jag tycker att 20 st regnbågar utöver dina barber är för mycket i ditt 180 l kar, jag skulle nöja mig med 10. Tyvärr har jag hört många som har haft problem med sina Praecox (Neon)?regnbågar, från att ha varit en tålig fisk har de blivit känsliga. Svartbands regnbåge? är det Melanotaenia Maccullochi? De är fina.
    De kan introduceras samtidigt.

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Delta2004
      • November 2016
      • 77

      #3
      Tack för svaret!
      Jag också fick info från akvarielagret om neonernas känslighet, de tipsade om svartband (Maccullochi) istället. Jag tänkte prova med neoner ändå om det fanns plats för dem.
      Men eftersom det bli för mkt ska jag istället ta in bara Maccullochi. De är dessutom lite större och kan nog klara sig bättre mot barber. :-)

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Köp inte alla på en gång, pröva dig fram. Regnbågarna är väldigt aktiva och fyller snabbt ut ett akvarium men gör du täta vattenbyte kan du ha fler, kanske 10-14 st om du tycker det är fint. Jag tycker att akvariumet uppfattas oroligt om de blir för många.
        Det är synd att de blivit så känsliga, Praecox är fantastiskt vacker!
        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Delta2004
          • November 2016
          • 77

          #5
          Vi får se vad det blir. Ringde till min handlare igår och det verkar vara svårt att få tag i dessa fiskar. Maccullochi saknas tydligen nu på Imazos listor (står fel på webbsidan). Akvarielagret har Maccullochi hemma, men jag kan inte åka dit i närmaste framtiden.
          Det bli antagligen det som min handlare lyckas få hem :-). Mest sannolikt blir det neoner ändå, där är flera som efterfrågade dessa. Återstår att vänta på leverans!

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Ok, spännande du får uppdatera oss när du får hem dem. Praecox är som ju som sagt väldigt vacker, hoppas att det funkar fint.
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Marten64

              • July 2012
              • 1020

              #7


              Den övre bilden visar Melanotaenia Praecox Neon och den undre Melanotaenia Praecox, troligtvis är det den sistnämnda du får tag på den är vanligast och längst förekommande i handeln.

              /Johan
              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

              Kommentar

              • Delta2004
                • November 2016
                • 77

                #8
                Hej igen!
                Det ser ut att det finns nu en till variant av små regnbågar på Imazos lista - laser regnbåge Melanotaenia rubrovittata. Har någon erfarenhet av dessa? De liknar neoner på de bilder jag hittade. De levereras dock 2,5-3 cm stora. Är det för lite till vuxna tigerbarber? Regnbågar är inte direkt billiga och jag vill inte ha massaker.
                Maccullochi är också tillbaka på listan, är det säkrare med dessa? Dock ännu dyrare... Priset är inte av betydelse, bara fiskarna är vakra och inte blir ihjäljagade av barber.
                Neoner är nu helt borta från Imazo-listan
                Senast redigerad av Delta2004; 30 August 2017, 16:35.

                Kommentar

                • Delta2004
                  • November 2016
                  • 77

                  #9
                  Hej!
                  Här kommer liten uppdatering.
                  Igår flyttade 11 neonregnbågar in. Barberna matades ordentligt innan så att de skulle vara i en "paltkoma" när nykomlingar släpps.
                  Mycket intresse direkt, inte attaker utan snarare snabbhetstest. Mer mat till alla.
                  Nu på morgonen är det ganska lungt, lite interesse då och då, men barberna mest intresserade av varandra.
                  Fiskarna valde olika skikt i karet - regnbågar håller sig till mitt-översta delen som är växtfri.
                  Barberna är oftast nere-mitt bland växterna.
                  Det blev 11 neoner (skulle ha varit 10, fick fler av misstag). Det är dock bra då ena neon är inte helt frisk - har en rodnad vid analöppning, med lite vit på ena sidan. Avvaktar.
                  PS här är en bild, Inte nöjd med inredning än. Köpte in en stor rot igår, kommer ändra lite, vill att roten bryter vattenytan.
                  Bilduppladdningsfunktionen är avaktiverad hos PixelTopic Vi hänvisar till andra bilduppladdningstjänster på internet. Kanske kommer PixelTopic att återuppstå i framtiden, men det finns inget planerat för detta just nu. onelifeinterior.com Mellan 2010-2018 var PixelTopic en av de ledande tjänsterna i Sverige för att ladda upp bilder på nätet. Bilder som berättar historier Vi gör det enkelt … Fortsätt läsa ”Ladda upp bilder”
                  Senast redigerad av Delta2004; 10 September 2017, 10:01.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...