Opaline gourami ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Dexter84
    svarade
    Jaha nej ingen sån. Hörnen på ena långsidan har 2 kanter vardera där det är ca 10 cm mellan dom så blir lite ovalt. Går tyvärr inte att lägga upp en bild
    aja får se hur jag gör känner nästan lite för att skänka bort regnbågarna och göra om karet helt med nytt grus etc så avvaktar nog att skaffa nya tillsvidare

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Kan du visa en bild på burken?
    Med 6 kantigt så tänker jag personligen typ pelarburk och då blir det trångt, skulle väl i ett sådant läge även säga att det är olämpligt att hålla regnbågar i också då de vill ha bottenyta och inte höjd.

    Lämna en kommentar:


  • Dexter84
    svarade
    Ok. Jag undrar om du inte ser mitt kar som lite väl trångt. 6 kantigt menade jag att det är i princip rektangulärt, är bara framsidan som sticker ut lite mer med" 2 hörn" så större Guramis som mosaik och regnbågar går?

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Dvärggurami och större regnbågar är en dålig kombo, regnbågarna kommer putta undan guramierna och ta all maten från de.

    Hade det varit ett rektangulärt kar så hade trichopodus och regnbåge kunnat funka bra, men det blir för trångt.
    Detta gäller både leeri och trichoperus.

    Lämna en kommentar:


  • Embla79
    svarade
    Haha, ja du får ge honom lite tid att vänja sig vid dem först kanske

    Lämna en kommentar:


  • Dexter84
    svarade
    Okej. Tror jag måste se alla fiskar live innan man kan bestämma sig nån typ av gourami eller cyklid lär det bli, Kurvcikliden var riktigt intressant ska kika mer på den. Lite orolig bara att min Boesemani hane kommer grina ännu mer med nya fiskar i karet, släppte ner några fler kardinal tetror och siameser för några v sen och han jagar tetrorna ibland
    Senast redigerad av Dexter84; 30 May 2017, 19:37.

    Lämna en kommentar:


  • Embla79
    svarade
    Boliviansk fjäril blir ca 10 cm, så det kanske kan vara nåt ändå? Den vanliga blir typ 6 cm, och sägs ju vara rätt känslig. Kurvciklid ska ju vara rätt snäll också och blir 10 cm.

    Lämna en kommentar:


  • Embla79
    svarade
    Jag har bara haft mina i några mån men de har iaf överlevt nitritspik
    som shepard sa kanske mosaikguramin kan vara ett alternativ?
    ska fundera lite på alternativ

    Lämna en kommentar:


  • Dexter84
    svarade
    Ah orginal färgen var fin Embla även den blåa och personlighet är ju viktigt även på fiskar hehe.
    Boliviansk fjärilscyklider blir runt 5 cm tror ja men hanen kan bli lite större av det jag läst. Många fina firrar det finns ..blir ett svårt val detta.. Men om DG's är känsliga blir det hellre nått tåligt. Några tips på fiskar som blir runt 15 cm och inte behöver va i stimm förutom malar hade varit uppskattat

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Min erfarenhet av dvärggurami är att de kan vara rätt känsliga och inte leva så länge, samtidigt som hanen kan vara riktigt aggressiv mot honan. En av mina favoriter är mosaikguramin, vacker, tålig, och enligt min erfarenhet inte lika grinig som t.ex T. trichopterus.

    Lämna en kommentar:


  • Axman
    svarade
    Får nog lägga in en röst för dvärggurami, trevliga och intressanta. Skaffade igen häromdagen och har dem och lite kuhliål i ett 126 liters som jag annars bara har att odla andmat i Rätt skönt med ett lite renare och lugnare akvarie. Haft guldgurami en gång i tiden, gick på beten om att bara ha en hane, han var väl trevlig men hade ihjäl honan snabbt. De kan nog vara trevliga men då skall man ha ett stort akvarium och många som det ser ut. Tycker att dvärgguramina har mer personlighet.

    Lämna en kommentar:


  • Embla79
    svarade
    Ett PS. Mina Dvärggurami håller till på alla olika nivåer, men de sover oftast vid ytan. Naturligt antar jag så de lätt kan snappa luft.

    Lämna en kommentar:


  • Embla79
    svarade
    Haha, ja det är väldigt personliga firrar. Det var lite av ett impulsköp från min sida, men hade ett hum om att de skulle funka. Och jag gillar dem bara mer för varje dag.

    Originalfärgen är väldigt fin, och där har jag för mig att även honan har lite teckning? Sen tycker jag nog nästan att den blå är finast. Den jag såg var starkt isblå om jag inte missminner mig, och honan silvrig med antydan till blå.
    Jag har en röd hane, han är grå på huvudet, och honan är bara grå. Men det hon saknar i färgprakt väger hon som sagt upp i personlighet

    ja, och den bolivianska fjärilen är väl rätt stor (i sammanhanget)? Har själv funderat på såna.

    Lämna en kommentar:


  • Dexter84
    svarade
    jo jag har funderat på dom också, men igentligen ville jag ha lite större fiskar minst 10 cm men kanske får tänka om lite. Inga fiskar som jag igentligen vill ha verkar ju gå ihop med mina regnbågar.. riktigt synd. Större kar hade inte suttit fel.
    Dvärgguramis verkar ju riktigt trevliga från det du berättade :P spottar vatten? haha , kanske får bli ett par eller kanske kanske Boliviansk fjärilsciklider eller både och, vilken färg är snyggast på dvärggurami tycker du?

    Lämna en kommentar:


  • Embla79
    svarade
    Nu är jag total novis och menar inte att uttala mig om nåt jag inte känner till. Men fick en tanke - du har inte funderat på Dvärggurami? De finns ju i vackra färger, funkar i par och är inte alls lika aggressiva som vissa andra gurami om jag förstått rätt.
    Jag har ett par i mitt hundraliters, hanen är inne på sitt tredje skumbo. Visst jagar han bort honan efter parning, men inte allvarligare än så. Och hon har gömställen. De nafsar heller inte på någon annan, inte ens amanoräkorna eller diamanttetreynglet jag upptäckte härom dagen. Plus att de är väldigt trevliga som "personer" - äter ur handen och spottar vatten på mig när maten dröjer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...