Opaline gourami ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter84
    • May 2017
    • 42

    Opaline gourami ?

    Hejsan
    Undrar lite om Guramis. Suttit och kollat runt lite och fassnat för Opaline (Trichogadter trichopterus) är det samma sort som blå gurami? Tycker att dom ser olika ut. Opaline verkar vackrare med mörkblåa ränder och den "blåa" mer slätfärg, bara lite ljusblå?

    Hur ser marmor gurami ut? får fram helt olika bilder när jag söker på det :s

    Sen undrar jag även vilken sort är den snällaste av alla.. Mosaik? Vill verkligen inte ha bråk, men vill ha lite andra färger i karet, speciellt blått :-)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Alla Trichopodus trichopterus är samma art och har samma beteende och det som skiljer är enbart de olika framodlade färgmönstren som också har olika handelsnamn som blå gurami, guldgurami, marmorgurami . Tycker fotot på marmorgurami i Zoopets artbeskrivning är rätt OK https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=246&SOK=1

    Vet inte riktigt vilken av T. leeri och T. trichopterus som är snällast - de är väl ungefär lika tuffa. Kanske mosaiken är lite "snällare"

    Opaline har jag inte hört talas om men det är väl då en ny odlingsform av T. trichopterus
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Dexter84
      • May 2017
      • 42

      #3
      Ok tack då är jag med, tycker isånnafall att en kombination av blå/marmor är vackrast vilket verkar vara den där Opaline

      Blir intressant att se sen hur bra det går, lutar åt en hona/hane blå gurami sen när jag fått i fler växter som verkar vara nödvändigt för dom :-)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Fast du skall definitivt bara satsa på en av varianterna inom T. trichopterus-arten.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Utav Trichopodus trichopterus är det en oerhört dålig ide att skaffa några såvida du inte skaffar minst 5 och har de i ett på minst 200l (240l med mått 120x40x50 är rekommenderat), jag har haft med denna art att göra väldigt mycket och har stor erfarenhet.
          Jag har även läst mycket om andras misslyckanden pga att de hållt arten fel genom att ha för få och för litet bla.
          Flytväxter är inte alls nödvändigt anser jag, de brukar trivas minst lika bra ändå och har man flytväxter finns risken att någon hane kan få för sig att bygga bo (dock högst osannolikt) och då har man problem värre.
          Bobyggande hane är en väldigt aggressiv historia och det mot allt som rör sig.
          Att blanda de olika färgerna inom Trichopodus trichopterus är helt en smaksak, jag anser att det blir snyggare om man gör så.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Dexter84
            • May 2017
            • 42

            #6
            Hade bara tänkt att skaffa en variant, menade mer om det finns en mix i nån butik med lite marmor ränder som är blå blir det den.
            200 liter har jag, men kan vara mer förra ägaren visste inte exakt.. är en "Mp aquarien" med några år på nacken. Får kolla upp måtten, den är ganska hög runt 50cm och 6 kantig.
            Ok så minst 5 alltså.. kan nog bli för många :/ 6 st regnbågar verkar ta upp en del plats och snart blir mina siameser större, därför ett par lockade mer. Har läst mig till att denna kombo ska funka men högst 2 honor och 1 hane. Vilken kombo bör jag ha om dom ska vara 5 ? men de går att ha både marmor och blåa ? :-)

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Det går att ha alla färgvarianter av Trichopodus trichopterus, googla vilka som finns så har du nog lite koll på vilka färger du har att röra dig med.
              Har man under 5 så är risken rätt stor för mobbning med 1 gurami kvar som resultat.
              I 6 kantigt med regnbågar skulle jag inte rekommendera guramier, båda är arter som håller sig högt uppe vid ytan och tar du då 2 arter som blir ca 10-15 cm så blir det trångt.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Embla79
                • February 2017
                • 87

                #8
                Nu är jag total novis och menar inte att uttala mig om nåt jag inte känner till. Men fick en tanke - du har inte funderat på Dvärggurami? De finns ju i vackra färger, funkar i par och är inte alls lika aggressiva som vissa andra gurami om jag förstått rätt.
                Jag har ett par i mitt hundraliters, hanen är inne på sitt tredje skumbo. Visst jagar han bort honan efter parning, men inte allvarligare än så. Och hon har gömställen. De nafsar heller inte på någon annan, inte ens amanoräkorna eller diamanttetreynglet jag upptäckte härom dagen. Plus att de är väldigt trevliga som "personer" - äter ur handen och spottar vatten på mig när maten dröjer

                Kommentar

                • Dexter84
                  • May 2017
                  • 42

                  #9
                  jo jag har funderat på dom också, men igentligen ville jag ha lite större fiskar minst 10 cm men kanske får tänka om lite. Inga fiskar som jag igentligen vill ha verkar ju gå ihop med mina regnbågar.. riktigt synd. Större kar hade inte suttit fel.
                  Dvärgguramis verkar ju riktigt trevliga från det du berättade :P spottar vatten? haha , kanske får bli ett par eller kanske kanske Boliviansk fjärilsciklider eller både och, vilken färg är snyggast på dvärggurami tycker du?

                  Kommentar

                  • Embla79
                    • February 2017
                    • 87

                    #10
                    Haha, ja det är väldigt personliga firrar. Det var lite av ett impulsköp från min sida, men hade ett hum om att de skulle funka. Och jag gillar dem bara mer för varje dag.

                    Originalfärgen är väldigt fin, och där har jag för mig att även honan har lite teckning? Sen tycker jag nog nästan att den blå är finast. Den jag såg var starkt isblå om jag inte missminner mig, och honan silvrig med antydan till blå.
                    Jag har en röd hane, han är grå på huvudet, och honan är bara grå. Men det hon saknar i färgprakt väger hon som sagt upp i personlighet

                    ja, och den bolivianska fjärilen är väl rätt stor (i sammanhanget)? Har själv funderat på såna.

                    Kommentar

                    • Embla79
                      • February 2017
                      • 87

                      #11
                      Ett PS. Mina Dvärggurami håller till på alla olika nivåer, men de sover oftast vid ytan. Naturligt antar jag så de lätt kan snappa luft.

                      Kommentar

                      • Axman
                        • January 2013
                        • 188

                        #12
                        Får nog lägga in en röst för dvärggurami, trevliga och intressanta. Skaffade igen häromdagen och har dem och lite kuhliål i ett 126 liters som jag annars bara har att odla andmat i Rätt skönt med ett lite renare och lugnare akvarie. Haft guldgurami en gång i tiden, gick på beten om att bara ha en hane, han var väl trevlig men hade ihjäl honan snabbt. De kan nog vara trevliga men då skall man ha ett stort akvarium och många som det ser ut. Tycker att dvärgguramina har mer personlighet.

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Min erfarenhet av dvärggurami är att de kan vara rätt känsliga och inte leva så länge, samtidigt som hanen kan vara riktigt aggressiv mot honan. En av mina favoriter är mosaikguramin, vacker, tålig, och enligt min erfarenhet inte lika grinig som t.ex T. trichopterus.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Dexter84
                            • May 2017
                            • 42

                            #14
                            Ah orginal färgen var fin Embla även den blåa och personlighet är ju viktigt även på fiskar hehe.
                            Boliviansk fjärilscyklider blir runt 5 cm tror ja men hanen kan bli lite större av det jag läst. Många fina firrar det finns ..blir ett svårt val detta.. Men om DG's är känsliga blir det hellre nått tåligt. Några tips på fiskar som blir runt 15 cm och inte behöver va i stimm förutom malar hade varit uppskattat

                            Kommentar

                            • Embla79
                              • February 2017
                              • 87

                              #15
                              Jag har bara haft mina i några mån men de har iaf överlevt nitritspik
                              som shepard sa kanske mosaikguramin kan vara ett alternativ?
                              ska fundera lite på alternativ

                              Kommentar

                              Arbetssätt...