Regnbågsfiskar vid doppvärmaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter84
    • May 2017
    • 42

    Regnbågsfiskar vid doppvärmaren

    Hejsan
    Har haft mitt kar i 2 veckor nu och är fortfarande väldigt ny.
    Tycker mina 4st regnisar hänger vid doppvärmaren väldigt ofta dvs när de inte simmar runt. Dock har jag dem flesta växter i närheten i det hörnet men dom är verkligen nära värmaren och temperaturen ligger på 26- 27 grader. Nån som vet varför?

    Sen har jag sett att minst 1 av dom spottar eller kräks ut mycket mat i små partiklar och nära Kardinal tetrorna, ungefär som om den vill mata dom, men antar att det inte är därför? :-
    alla fiskar verkar pigga och äter
    Senast redigerad av Dexter84; 10 May 2017, 17:36.
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Jag tror inte att de hänger där för att de fryser, det är nog mer att de känner sig lite rädda. Fyra regnbågar är en för liten grupp, de bör nog vara minst 6-7 st. för att känna sig trygga. De är dock stora och snabba fiskar som snabbt fyller ut ett halvstort akvarium, så köp inte för många. 26-27 grader funkar, jag har mina regnbågar i 24 grader och de trivs utmärkt, dessutom har jag läst att de lever längre i svalare vatten.

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Dexter84
      • May 2017
      • 42

      #3
      okej vad jobbigt. Visste att jag hade för få från förra ägaren men har inte inföskaffat nya än pga att jag måste göra om karet först och hoppas kanske på lite yngel
      aa dom är bra snabba och riktigt trevliga. Tack för tipset med temperaturen, kanske borde sänka nån grad. Föresten vet du om Siamesiska algätare eller black mollys går ihop med dessa?

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Regnbågar är fredliga och funkar med de allra flesta arter, regnbågshannar kan dock gå hårt åt varandra. De funkar utmärkt med Siamesiska algätare, säkerligen även med Black molly, har i och för sig inte erfarenhet av dessa. Möjligtvis skulle Regnbågarna kunna svälta Mollysarna, de är så snabba och stökiga att vissa långsammare arter inte hinner med eller trängs bort vid matning.

        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Ursprungligen postat av Dexter84
          okej vad jobbigt. Visste att jag hade för få från förra ägaren men har inte inföskaffat nya än pga att jag måste göra om karet först och hoppas kanske på lite yngel
          aa dom är bra snabba och riktigt trevliga. Tack för tipset med temperaturen, kanske borde sänka nån grad. Föresten vet du om Siamesiska algätare eller black mollys går ihop med dessa?
          Jag har haft den kompon och trots många och stora regnbågar förökade sig BM friskt. Jag hade även Palettciklider samtidigt.

          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          Arbetssätt...