Gurami - nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BEK Berglund
    • August 2016
    • 55

    Gurami - nitrit

    OBS OBS jag lade i sex stora mangroverötter vilket fick nitrit att göra att blå gurami dog. Hjälpte inte att jag bytte och fyllde på 1 grad kallare vatten och ständig genomluftning med diffusor och tillsats av Aqua SAFE. Vet inte vad annars jag borde ha gjort för åtgärd.
  • BEK Berglund
    • August 2016
    • 55

    #2
    Förstod inte orsakssamband förrän jag läste om det på internet.

    Kommentar

    • BEK Berglund
      • August 2016
      • 55

      #3
      Ha ha. Nu fick jag nytta av det speciella saltet jag köpte till akvariet. Tillsatte två matskedar av det. Och byter ut 10% av vattnet varje dag en vecka. Då följer tydligen nitritet med.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Rötterna kan omöjligt ha skapat nitrit, det finns inte någonstans på världskartan, hur länge har ditt akvarium varit igång och hur många grodor har du?
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • BEK Berglund
          • August 2016
          • 55

          #5
          Jepp. Hej. Christina Ghiasvand skriver väldigt mycket ingående om hur nitrit avlägsnas ur vattnet. Hon beskriver också att nitrit uppkommer vid vissa situationer när myrved och dåliga rötter läggs i akvariet. Jag har akvariet sedan länge men det var en vecka sedan som jag sköljde ur slam från filtren. Den sista Guramihanen dog en timme efter det att jag satte i de sex mangroverötterna. Jag sköljde ur dem först i badrummet. Sex grodor har jag och de har förmodligen redan börjat äta guramin.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Saltets effekter som du nämner finns ingen sanningshalt i och är en lögn MEN skadeeffekten från nitrit kan däremot minskas med hjälp av en tillsats av salt. stoppar man i rötter från naturen som inte vet vad som hänt med eller är säker på träslag så kan fisk dö!
            Senast redigerad av åheim; 04 April 2017, 17:58.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • BEK Berglund
              • August 2016
              • 55

              #7
              Minns inte vad jag sade om saltets effekt. Men det andra du nämnde stämmer helt med vad jag fått veta. Men jag håller på att utforska med vad som egentligen händer när man har i trä i sådan mångfald som jag gjort. Inte så lätt att lura ut då jag inte får några direkt svar från dem som har påpekat i artikel att nitrit kan utvecklas vid speciella omständigheter i (Myrträ) och även i dåligt trävirke. Det finns mycket att säga om detta. Och det är inte jag själv kapabel till. Jag kan alldeles för lite om vattenkemin.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Dåliga/ruttna rötter bryts ner snabbt i akvariet och belastar då vattnet och allt som bryts ner bildar ju ammonium- nitrit i akvariet men har man ett fungerande filter så bryter det ner det till nitrat. Du använde mangrove (kanske inte äkta eftersom det mesta som säljs är drivved) och dessa rötter ska inte ställa till problem.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • BEK Berglund
                  • August 2016
                  • 55

                  #9
                  Det knepigt det här med zoopet ibland. Jag är ju ny användare och det försvinner text jag skrivit. Hoppas ändå på att allt jag skrev i min förra förklaring kan läsas av dig.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...