Honungs Gurami, Yngel skötsel och könsbestämning???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekholm_
    • December 2016
    • 2

    Honungs Gurami, Yngel skötsel och könsbestämning???

    Hej.
    Mitt första inlägg här på zoopet så säkert många frågor om detta sedan tidigare men kollat runt lite grann och ínte hittat något konkret ännu så hoppas på ett eget inlägg.
    Är så att vi testade på Odling utav honungs gurami för en tid sedan. la över hona och hane i ett mindre akvarium (90Liter) för testa på, detta akvarium var endast uppstartat, sen inga andra fiskar i detta akvarium mer än guramis, mkt växter, stängde av pump, 15cm vattennivå mm mm,
    Allt enligt info jag hittat här på zoopet.
    Och en dag senare var boet fyllt med rom, dag nr två hade dom kläckts, honan flyttades bort för hon stod bara gömde sig, hanen fick vara kvar tills dom var frisimmande och han inte höll koll på dom.
    Sedan har yngel fått vara ensamma i det 90 Liters akvariumet, utan pump och vattenbyte, och allt enligt information jag hittat.

    Men nu kommer min saknad av information.
    Ynglen är förresten kläckta några dagar innan Nyårsafton så V52. (lite mer än 8veckor idag)
    -Vad bör jag göra kommande tid?
    -Hur ser man skillnad på kön? (om detta går göra än vill säga)
    -Vissa har svart sträck längsgående på sidan, Har detta med könen att göra eller varför är dom så?
    -När bör man börja göra vattenbyte?
    -När bör man starta pumpen åt dom? (Eheim pickup 45)

    Och så den sista frågan:
    -När och Om kan man flytta över dom till det större akvariet på 365Liter.

    I detta akvarium har vi dom båda 2st Honungs Guramis. ett stim Kardenal. gäng Platy. ett stim Koppar Barb. 7st Praktbotia. 3st Pakistan Botia. 2st Långsträckt PansarMal (Megalechis thoracata). 1st Gibbiceps L165/L083. 6st Corydoras Sterbai.
    Och sist och minst lite räkor. (White Pearl. & black soduko något. sen red något)
    Är detta något man kan flytta över dom till inom snar tid?


    Ps. Dela gärna med er av era åsikter/råd/kritik/beröm mm över lag då jag är ny inom ämnet överhuvudtaget


  • Ekholm_
    • December 2016
    • 2

    #2
    Kan jag på något sätt bifoga foton och isåfall hur?

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      För att kunna lägga upp bilder här måste du vara guldmedlem, annars kan du lägga upp på någon annan sida och länka till den.

      Jag gissar på att ynglen är för små än för att man ska kunna se kön på de, det svarta bandet har lite med rang att göra. De med högre rang har inte sträcket.

      Vattenbyte kan nog vara bra att börja göra nu, de äter och skiter ju rätt mycket.

      Pump till labyrintfiskar är egentligen överflödig, de behöver inte syret den ger och har man mycket växter så löser syresättningen till bakterierna utav sig själv.
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      Arbetssätt...