Dvärggurami dansar. Typ..,

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Embla79
    • February 2017
    • 87

    Dvärggurami dansar. Typ..,

    Hej!
    Jag är nybliven ägare till ett dvärguramipar. De är hittills väldigt snälla mot varann, hanen har börjat jaga honan liiite. Hon simmar undan när han gör sina små utfall och så är allt lugnt. Hon verkar heller inte rädd för honom, de simmar båda över hela karet och håller sig inte på avstånd från varann.
    Häromdagen hände dock nåt intressant: jag märkte att de simmade tillsammans betydligt mer, höll sig nära varann stora delar av dagen. Sedan simmade de "nos mot nos" och sedan jämsides, fast skavfötters om ni förstår. De började sedan gunga i sidled i något som närmast påminner om mänsklig dans.
    Det jag undrar nu är om detta var en sorts uppvaktning eller om det var aggressioner? Att de avgjorde vem som bestämmer? Jag läste nämligen något om att gurami som gungar i sidled är stressade. Efter detta har allt varit som vanligt igen, inga direkta aggressioner, bara några små utfall från hanen utan att honan verkar rädd. (Hanen har dessutom börjat ta mat ur handen ☺)

    hoppas nån vet svaret

    Karolina
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Tror att det är början till ett uppvaktningsbeteende. Visst så kan revirhävdande initialt se ungefär likadant ut men det låter det inte som här.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Embla79
      • February 2017
      • 87

      #3
      Det låter hoppingivande allt är fortsatt lugnt i karet med bara några små utfall.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Stress är när de gungar fram och tillbaka, när de dansar i sidled så är det kraftmätning.
        Skulle han uppvakta så skulle du se att han byggt ett skumbo som han håller sig strängt till och när honan kommer nära så visar han upp sig, är hon inte redo för äggläggning så jagar han bort henne.
        Guramier är inte parfiskar utan fungerar överlag bättre i en grupp, vissa arter som dvärgen kan du hålla i "par" då de oftast är rätt lugna mot varandra.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Embla79
          • February 2017
          • 87

          #5
          Ok, nej inget skumbo än. Men de är fortsatt snälla mot varann iaf
          ursäkta en dum fråga, men hur skulle du beskriva skillnaden mellan att "gunga" och "dansa i sidled"?
          de stod alltså bredvid varandra och krängde med kropparna samtidigt. Hennes nos vid hans stjärtfena och hans nos vid hennes stjärtfena.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Dansa i sidled är vad dina gör och då är det psykologisk krigsföring.
            Gunga är när guramin står för sig själv och använder sina bröstfenor för att åka fram och tillbaka på samma ställe, i det läget så är den väldigt stressad och man måste göra något åt det snarast annars är risken väldigt stor att den dukar under.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Embla79
              • February 2017
              • 87

              #7
              Ok, tack så mycket för svaret. Nej, för sig själv står de inte och de har heller inte "dansat" sen den gången.

              Kommentar

              Arbetssätt...