Lekmognad för Melanotaenia boesemani

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Lekmognad för Melanotaenia boesemani

    Vill börja med och säga att jag gillar verkligen dessa regnbågar, har 4st Hanar relativa stora, cirka 10cm, sen har jag utökat med 3st till som är små, kanske 4-6cm så jag kan inte avgöra kön på dem ännu, men jag hoppas att det ska vara honor, valde ut dem blekaste jag kunde hitta Har ingen aning på ålder på dem, men dom är som sagt uppskattningsvis 4-6cm stora, och inte alls lika praktfulla som hanarna, dom är mest gråa, med möjligtvis smått anande färger.

    Jag undrar om någon vet vid vilken ålder dessa är lekmogna? Har googlat men inte hittat nått tillfredställande svar på detta, det jag däremot kunde hitta var att Arten Melanotaenia boesemani anses som globalt hotad, iallafall enligt wikipedia. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Melanotaenia_boesemani) vilket jag inte visste..
    Senast redigerad av Mathias G; 17 October 2016, 18:18.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är nog svårt att ange någon när de skall leka eftersom det beror på så många faktorer som ålder (som du inte vet) och förutsättningarna i akvariet.
    Är det 10 cm stora så lär dock förutsättningarna finnas och de leker i huvudakvariet men ofta sker det i gryningen under en längre period. Äggen kläcks efter drygt en vecka men ynglen är små och blir oftast uppätna. För att klara sig behöver de infusorier
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...