Aggressiv guramihona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Aggressiv guramihona?

    Jag köpte häromsistens två Trichogaster trichopterus (en blå hona och en gul hane), och honan verkar vara rätt aggressiv mot hanen. Har förstått att hanen kan vara aggressiv mot honan, men hur vanligt är det att det är tvärtom? Är åtminstone tämligen säker att det är en hona, då den har avrundad ryggfena, medan den gula är en klar hane, med lång och spetsig ryggfena. Den gula hanen är något större än den blå, men även den blå borde vara stor nog att ha spetsig ryggfena om den vore en hane.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    När det gäller Trichopodus (hör inte till Trichogaster längre) trichopterus så är det väldigt olämpligt att hålla färre än 4 och gärna inte ha färre än 6 st, så länge det inte gäller lek så är könsfördelningen helt obetydlig. Detta är en gurami som är rätt bråkig mot andra av samma art och har man för få så är risken stor att den starkare stressar skiten ur den svagare.
    Jag har stora erfarenheter av dessa i så gott som allt utom lek (då jag aldrig haft möjligheten), anledningen till att hanen oftast mobbar sönder honan är för att hannarna är generellt tuffare och starkare. Jag anser att en grupp om minst 6 st i ett kar på minst 200l (gärna inte under 240 standard) är bäst för att få till en bra harmoni utan att den svagaste ryker för att sedan få sällskap av nästa.
    Nu vet jag att artbeskrivningen säger annorlunda och hävdar starkt att den säger fel, försökte få Kjell att få till rätt men då blev det bara ännu värre typ. Han går efter vad som står på nätet och det som står på nätet ändras aldrig så.
    Senast redigerad av pikachu; 25 August 2016, 19:34.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Har dem i ett 240-liters, med 20 purpurhuvudsbarber, fem siamensis, två zebraciklider (med yngel), tre ancistrus (2+1), och en eldstjärt. Det är inga våldsamma jakter mellan guramina, oftast sköter de sitt och håller sig lugna, även om de möts, men ibland kan honan sätta efter hanen, trots att hon som sagt är något mindre. Men märker jag att aggressionerna blir mer frekventa, så får jag väl skaffa några till.

      Har mycket växter, så de är ofta utom synhåll för varandra.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av pikachu
        Nu vet jag att artbeskrivningen säger annorlunda och hävdar starkt att den säger fel, försökte få Kjell att få till rätt men då blev det bara ännu värre typ. Han går efter vad som står på nätet och det som står på nätet ändras aldrig så.
        Vet inte riktigt vad du menar, men vad gäller namnet så använder vi släktnamnet Trichopodus i likhet med t.ex. fishbase och seriouslyfish och kan inte någonstans se att namnet Trochopodus skulle användas. Vad gäller storlek så skriver vi för denna art minimum 90 cm och 100L medan t.ex. seriouslyfish anger 90 cm/81 L och t.ex. Baenschs fiskatlas anger 50 cm!!!!!

        Sedan är det väl rent generellt ofta svårt att skaffa 2 vuxna fiskar och få dom att trivas ihop.


        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Vet inte riktigt vad du menar, men vad gäller namnet så använder vi släktnamnet Trichopodus i likhet med t.ex. fishbase och seriouslyfish och kan inte någonstans se att namnet Trochopodus skulle användas. Vad gäller storlek så skriver vi för denna art minimum 90 cm och 100L medan t.ex. seriouslyfish anger 90 cm/81 L och t.ex. Baenschs fiskatlas anger 50 cm!!!!!

          Sedan är det väl rent generellt ofta svårt att skaffa 2 vuxna fiskar och få dom att trivas ihop.

          Stavfel från min sida gällande Trichopodus, o och i är ju väldigt nära och ibland så ser man inte alltid hur man skrivit med lite längre ord.

          Gällande ministorleken så är det på tok för liten för vuxna trichopterus, även för de som råkar sluta på 10 cm. Vissa blir 10 medan andra blir 15, när jag försökte få dig att ändra min storleken för akvarium så gick från för litet till ännu mindre. 120l (vilket var gamla) är hälften mot vad jag anser att man bör ha till dessa just pga deras natur samt storlek.

          Det är skit samma fall du skaffar 2 vuxna trichopterusar eller fall du skaffar unga, utgången blir i minst 90% av fallen densamma.
          Senast redigerad av pikachu; 25 August 2016, 19:35.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Ursprungligen postat av Shepard
            Har dem i ett 240-liters, med 20 purpurhuvudsbarber, fem siamensis, två zebraciklider (med yngel), tre ancistrus (2+1), och en eldstjärt. Det är inga våldsamma jakter mellan guramina, oftast sköter de sitt och håller sig lugna, även om de möts, men ibland kan honan sätta efter hanen, trots att hon som sagt är något mindre. Men märker jag att aggressionerna blir mer frekventa, så får jag väl skaffa några till.

            Har mycket växter, så de är ofta utom synhåll för varandra.
            Kan väl säga så här mycket, fortsätter dina guramier att gå med zebrorna så är de dödens. Det är inte en fråga om de är utan när de är.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av pikachu
              Gällande ministorleken så är det på tok för liten för vuxna trichopterus, även för de som råkar sluta på 10 cm. Vissa blir 10 medan andra blir 15, när jag försökte få dig att ändra min storleken för akvarium så gick från för litet till ännu mindre. 120l (vilket var gamla) är hälften mot vad jag anser att man bör ha till dessa just pga deras natur samt storlek.
              Om det handlar om aggressiva fiskar så är längden på akvariet oerhört mycket viktigare än literantalet - så jag förstår inte varför du enbart pratar om literantalet hela tiden.

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av pikachu

                Kan väl säga så här mycket, fortsätter dina guramier att gå med zebrorna så är de dödens. Det är inte en fråga om de är utan när de är.
                Tja, min erfarenhet av zebror är att de håller sig hyfsat lugna om de går i ett tätplanterat akvarium med gömställen, jag har som sagt gott om växter, och några stora rötter. De har lekt tre gånger i det karet, och låter de andra fiskarna vara till största delen, även om de som alla ciklider blir aggressivare när de har yngel. Guramihanen hade en reva i ryggfenan häromdagen, som nu nästan har läkt ihop helt, och zebrorna är på guramina och de andra fiskarna väldigt lite faktiskt, zebrahanen verkar vilja vakta ynglen till största delen själv, och han kör bara bort de andra fiskarna (och ibland zebrahonan) om de kommer nära. Hade en gång i samma kar ett zebrapar ihop med ett eldbukspar och ett multispinosapar, och det var multispinosorna, som ska vara de minst aggressiva av de tre, som bestämde i karet. Zebrorna höll sig snällt på sin kant med sina yngel.

                Om jag märker att guramina börjar råka illa ut, så får de eller zebrorna flytta, men än så länge har jag som sagt inte sett att zebrorna skulle vara på dem nå't särskilt. Den fisk jag är mest orolig för att den ska hitta på dumheter är eldstjärten, men den är än så länge lugn, och rätt liten, och jag håller ögonen på den. På det hela taget är karet rätt lugnt och harmoniskt, om än med en del aktivitet.
                Senast redigerad av Shepard; 25 August 2016, 20:46.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Om det handlar om aggressiva fiskar så är längden på akvariet oerhört mycket viktigare än literantalet - så jag förstår inte varför du enbart pratar om literantalet hela tiden.
                  Större liter antal (sett till generella standardmått) är alltid längre om det har större antal liter. Men visst ska vi gå in på måtten som så, då rekommenderar jag ett kar på minst 120x40x50 cm (lxbxh) det är ett 240l kar och är enligt mina erfarenheter det minsta man bör hålla en grupp av dessa så att ingen blir ihjälmobbad tills man bara har en kvar.

                  Ser du min poäng?
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Ursprungligen postat av Shepard

                    Tja, min erfarenhet av zebror är att de håller sig hyfsat lugna om de går i ett tätplanterat akvarium med gömställen, jag har som sagt gott om växter, och några stora rötter. De har lekt tre gånger i det karet, och låter de andra fiskarna vara till största delen, även om de som alla ciklider blir aggressivare när de har yngel. Guramihanen hade en reva i ryggfenan häromdagen, som nu nästan har läkt ihop helt, och zebrorna är på guramina och de andra fiskarna väldigt lite faktiskt, zebrahanen verkar vilja vakta ynglen till största delen själv, och han kör bara bort de andra fiskarna (och ibland zebrahonan) om de kommer nära. Hade en gång i samma kar ett zebrapar ihop med ett eldbukspar och ett multispinosapar, och det var multispinosorna, som ska vara de minst aggressiva av de tre, som bestämde i karet. Zebrorna höll sig snällt på sin kant med sina yngel.

                    Om jag märker att guramina börjar råka illa ut, så får de eller zebrorna flytta, men än så länge har jag som sagt inte sett att zebrorna skulle vara på dem nå't särskilt. Den fisk jag är mest orolig för att den ska hitta på dumheter är eldstjärten, men den är än så länge lugn, och rätt liten, och jag håller ögonen på den. På det hela taget är karet rätt lugnt och harmoniskt, om än med en del aktivitet.
                    Hoppas för guramiernas skull att de inte åker på smisk så att de blir stressade, om du ser att någon av de börjar gunga med hjälp av bröstfenorna så är den rejält stressad och kommer att dö om du inte flyttar den.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av pikachu

                      Hoppas för guramiernas skull att de inte åker på smisk så att de blir stressade, om du ser att någon av de börjar gunga med hjälp av bröstfenorna så är den rejält stressad och kommer att dö om du inte flyttar den.
                      Ja, håller koll på dem så klart. Men båda guramierna är pigga och aktiva, och simmar sina rundor, utan att bli störda av zebrorna, förutom att de blir bortkörda en kort bit om de kommer för nära zebrornas revir, som är rätt litet, och till största delen dolt bakom en stor och hög rot. Även barberna får vara ifred. Såg nyss att guramierna simmade tillsammans utan att visa några aggressioner mot varandra. Det är ju ändå en hyfsat tålig och hårdför art för att vara en gurami, det var därför jag skaffade dem till det sällskapet, istället för den mer timida mosaikguramin.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...