Regnbågarna har ihjäl varandra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Regnbågarna har ihjäl varandra

    Har haft 4st regnbågs hannar, i över ett år nu utan några problem, tills för några dagar sedan, dom bråkar konstant och dom hugger tag i varandras fenor och släpper inte taget, kan man göra något? Har försökt få tag på honor åt dem men ingen affär i min närhet säljer dem, inte ens hannar längre, där jag köpt dessa säljer inte längre....

    ingen har dött ännu, men med dessa brutala slagsmål att döma så stryker den svagaste med snart... jag har sett dom gruffas tidigare men inte på denna nivå... mycket märkligt, dom har vart kompisar tills nu
    Senast redigerad av Mathias G; 30 July 2016, 18:38.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Hejsan, du kan beställa fiskar via din affär häifrån

    /www.imazo.se/Servlet?action=login_anonymous&page=1&bolag=000

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      #3
      Tack! då ska jag försöka få dem att beställa hem åt mej

      Kommentar

      • Mathias G
        • June 2015
        • 190

        #4
        Har pratat med en affär idag som har ett gäng regnbågar av min sort hemma. Dock så är dom bara" babys" och han uppskattade dem endast till 5-6 centimeter. Mina fyra hannar är över året nu och ganska stora.

        fråga 1: killen jag pratade med tror han kunde urskilja några honor åt mej , men är de möjligt att se det när dom är så små?

        fråga 2: kommer mina relativt vuxna hanar skada dem mindre om man tillför nya betydligt yngre?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Fråga 1 - det är svårt men inte omöjligt
          Fråga 2 - Omöjligt att veta i förväg. Fiskar som har gått in ett akvarium kan vara svåra att få att acceptera nykomlingar, men det är oftast lättare att acceptera små fiskar än stora.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mathias G
            • June 2015
            • 190

            #6
            Lite bilder på fiskarna jag köpte idag. 3st, vad vi tror är Honor men ej säkra. Svårt att se skillnad på storlek på fiskana på dessa bilder plus suddiga. svårt att få bra bild när dom rör sej, men någon här kanske kan ha en uppfattning också Mina 4 hanar är nästan dubbelt så stora som de nya.







            http://www.ladda-upp.se/bilder/fbyebvpjxrycg/ (hane plus hona?)




            Senast redigerad av Mathias G; 03 September 2016, 16:30.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Svårt att avgöra - du får ge dom lite tid.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...