Hänging Ctenopoma Acutirostre / Afrikansk klätterfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Hänging Ctenopoma Acutirostre / Afrikansk klätterfisk

    Hej! Efter ett längre akvarie-uppehåll fick jag av en slump överta ett 222l-kar med två rejäla Ctenopoma Acutirostre. Fina, blyga och lite knasiga fiskar, som inte alls beter sig som ciklider som jag är mer van vid, så därför har jag lite problem att "läsa" dem.

    En av dem har efter flytten varit lite mer passiv, och jag hittar den liggande och tryckande på olika ställen, ibland lite på sidan, ibland lite med nosen ner etc. Den verkar itne jätteintresserad av mat heller, och har eventuellt lite grumliga ögon. Är det ett normalt beteende för den här fisken, eller bör jag vara orolig för den? Den byter ändå gömställe ibland, och den andra som är mer aktiv och pigg, verkar även den lägga sig lite märkligt då och då.

    Fiskarna är fullvuxna, kring 15cm, och går tillsammans med 5 kongotetror just nu. Gott om gömställen i form av rötter, filtreringen är två innerfilter som drar runt 750l/h.
    222 liter Malawi
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Som det står i artbeskrivningen https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=238&SOK=1 så kan den vara svår att få att trivas i akvarium. Har du testat med levandefoder?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      De har nyss flyttat in, men har trivts i karet hos sin förra ägare. Kollade lite med dem, och det var itne så ovanligt att de var kinkiga i maten emellanåt, även med levande (testade vita mygglarver igår). De har dock varit ute och simmat en hel del båda två sedan igår, och är kanske mest blyga.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      Arbetssätt...