Kampfisk hane + filterflöde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #16
    I alla akvarier där man tillför mat bör det absolut finnas någon form av cirkulation. Stillastående vatten blir fort dåligt och föruttnelseprocessen drar igång, ett exempel så att poletten trillar ner hos alla är om du du tänker dig att du fyller upp diskhon med vatten och lägger ner ett gäng smutsiga tallrikar och sen låter dem ligga där i några dagar så uppstår en illaluktande soppa och likadant blir det med ett akvarie där du stoppar ner mat. Cirkulerar du däremot vattnet så startas naturens alla processer för att återställa vattnet och har du bara ett bottensubstrat så kommer mängder av nedbrytningsbakterier att kolonisera den. Så se till att cirkulera ditt akvarievatten och det som påstås av vissa här att man kan strunta i allt det här och sen bara byta vatten ett par gånger om året är helt ute och cyklar!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #17
      Du kan inte likna ett akvarium med växter som tillför syre åt bakterierna nere i gruset med en diskhon, det var den bland de sämsta jämförelserna jag har varit med om i hela mitt liv.
      Undrar vem i hela världen det är som är ute och cyklar (ursäkta att jag säger det), jag har 4 akvarier som är pumplösa och inte fan luktar de förruttnelse.
      Kan dessutom säga att jag i ena karet har dvärg guramier, indian gobys och honungsguramier som leker stup i ett + räkor som ynglar av sig som fan i ena av dessa, skulle det mått så dåligt som du verkar påpeka att pumplösa gör så borde ju allt i karet vara dött och inte fan simma runt med liv och energi så att det räcker och blir över.
      Senast redigerad av pikachu; 14 August 2016, 19:57.
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #18
        Ursprungligen postat av pikachu
        Du kan inte likna ett akvarium med växter som tillför syre åt bakterierna nere i gruset med en diskhon, det var den bland de sämsta jämförelserna jag har varit med om i hela mitt liv.
        Undrar vem i hela världen det är som är ute och cyklar (ursäkta att jag säger det), jag har 4 akvarier som är pumplösa och inte fan luktar de förruttnelse.
        Kan dessutom säga att jag i ena karet har dvärg guramier, indian gobys och honungsguramier som leker stup i ett + räkor som ynglar av sig som fan i ena av dessa, skulle det mått så dåligt som du verkar påpeka att pumplösa gör så borde ju allt i karet vara dött och inte fan simma runt med liv och energi så att det räcker och blir över.
        Du svarade en nybörjare med att det går bra att byta vatten ett par ggr per år, strunta helt i cirkulation.... vem är det som inte kan cykla Då får du väl vara så god att förklara och lära upp trådskapern precis hur det fungerar, eller hur!! Visst kan du klara dig med bara växter MEN då måste det vara mycket växter och växter som verkligen växer och mår bra annars belastar dem bara vattnet ytterligare. På 70-80 talet visste gemene man inget om nitrifikation i akvarier och vilken nytta ett filter kunde göra istället bytte man allt vatten ett par ggr per år men så dog både fisken och intresset för akvarium ut ganska fort också. Vi ska alltid lära ut vikten av regelbundna delvattenbyten, se till att ha en god filtrering och inte övermata våra akvarier och inte vräka ur oss -näää vattenbyten kan du glömma och skit i filtrering det behövs inte...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #19
          Om ts håller sig till enbart kampfisken, snäckor och eventuella räkor så behövs det inte direkt vetenskap för att lyckas i utrymme på 30l.
          Jag har inte överdrivet mycket växter i något av mina 10l, i ena en dvärggurami hane på lite uppmatning och andra en permanent boende kamphane med lite snäckor som sällskap och det går väldigt bra må jag säga.

          Men okej, hur mycket anser du att jag missade rent informellt som skulle kunna havera ts 30l utrymmen med så lite belastning?
          Klart det kan bli galet fall ts ökar på belastningen i karet märkbart, men med så lite belastning så händer det inte mycket.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • karolin
            • March 2015
            • 33

            #20
            Kan instämma i det, ta bort filtren och pumparna. Filtrering sker i bottenmaterialet ändå, som dessutom har mycket större yta än vad som ryms i ett filter. Därmed bildas en liten cirkulation också, nedbrytning på botten innebär energi som blir värme som stiger.
            Senast redigerad av karolin; 30 August 2016, 21:00.

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Ni pratar mycket om bottensubstrat, jag har bara vanligt akvariegrus, räknar nästan med att det inte är detsamma?

              Kommentar

              Arbetssätt...