Kampfisk hane + filterflöde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Kampfisk hane + filterflöde

    Hej alla glada akvarister!

    Jag är relativt ny och oerfaren inom akvarievärlden och därför vänder jag mig till er för lite råd i en fråga.

    Jag har 2 stycken 60L kar med varsin betta hane i. I bägge karen är det ett eheim pick-up 60 innerfilter. De hävdar att man ska kunna reglera flödets kraft, men jag tycker inte att det minskar, snarare huruvida det kommer i en koncentrerad stråle, eller om det kommer i ett vidare utlopp.

    Jag behöver nu lite tips på hur jag ska försöka dämpa flödet! Vill inte se mina hanar ligga o trycka precis bakom pumpen för att de annars flyger omkring med sina vackra fenor.
    Jag har redan vart och köpt större o högre växter för att försöka dämpa lite, och det har hjälpt en del, men absolut inte tillräckligt för min smak.

    Vad tycker ni? Har ni några bra tips?

    Tacksam för svar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Kan du inte rikta utblåset mot en av glassidorna - det brukar dämpa farten rejält.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Kan du inte rikta utblåset mot en av glassidorna - det brukar dämpa farten rejält.

      Ja det går att göra, jag upplever dock att det då blir ett kraftigare flöde ner utmed och sedan ut längre ner i akvariet, men det kanske inte påverkar lika starkt då?

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Jag säger bara en enda sak, ut med pumpen och skit i den.
        Kampfiskar tycker bättre om att inte ha pump än att ha en och med bara en fisk i varje akvarium på den volymen (om det nu är så) så är pumpen totalt onödig.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av pikachu
          Jag säger bara en enda sak, ut med pumpen och skit i den.
          Kampfiskar tycker bättre om att inte ha pump än att ha en och med bara en fisk i varje akvarium på den volymen (om det nu är så) så är pumpen totalt onödig.
          Du menar att det räcker med vattenbyten då för att hålla efter i akvariet? Bör jag tänka på något isåfall med rötter/växter?

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Om du bara har kampisen, växter, snäckor eventuellt räkor så har du ett så pass självgående att vattenbyte enbart behöver göras typ 1ggr i halvåret om än så ofta.
            Det lilla kampisen och eventuella räkor bajsar hålls utan några som helst problem efter av växter och snäckor.
            Du kan tom ha i smårasboror som boraras naveus utan att du kommer att få några som helst problem.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Scilla
              • November 2008
              • 37

              #7
              Ursprungligen postat av pikachu
              Om du bara har kampisen, växter, snäckor eventuellt räkor så har du ett så pass självgående att vattenbyte enbart behöver göras typ 1ggr i halvåret om än så ofta.
              Det lilla kampisen och eventuella räkor bajsar hålls utan några som helst problem efter av växter och snäckor.
              Du kan tom ha i smårasboror som boraras naveus utan att du kommer att få några som helst problem.
              Var säger du om det 30 liter isf? Håller på och startar upp ett 30 liters som det går snäckor i just nu. Tanken är att det även ska bo en betta och lite körsbärsräkor där. Har bara haft räkor eller kört low tech tidigare så är dålig på pumpar. Den som följde med karet vart alldeles för kraftigt blås även riktad in i glaset så djuraffären har beställt en fluval nano som skulle vara bra "till räkor och känsligare fiskar".

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Kör utan pump däri också, en kampis och några få räkor ihop med massa växter ger mindre belastning än avbelastning. :P
                Jag kör 1 kampis i ca 10l utan pump och det funkar utmärkt så.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Scilla
                  • November 2008
                  • 37

                  #9
                  Vore ju skönt om det funkar utan! Hur ofta och mycket vatten bör man då byta på 30 liter?

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Typ 1 ggr i månaden som absolut oftast skulle jag säga.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • Scilla
                      • November 2008
                      • 37

                      #11
                      Ursprungligen postat av pikachu
                      Typ 1 ggr i månaden som absolut oftast skulle jag säga.
                      Oj, så sällan? Hur stor mängd då?

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Ca 20-30%, det får man avgöra själv vad man anser blir bra.
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13


                          Spelar det någon roll om det är stängt lock eller öppet?

                          Nu är filtrena avstängda, det bor enbart kampfisken, och så lite olika växter, ca 27 grader, är det för högt för växterna?

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #14
                            27 grader är helt okej.
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              I ena akvariet har jag nu fått väldigt mycket cyanobakterier på ytan. Gör lite tätare vattenbyten för att försöka få bort det. Andra tips?

                              I mitt 200L med olika tetror har jag också väldigt mycket av cyano på en punkt vid ytan, det klumpar liksom upp där. Har försökt få bort det flera flera gånger, o det vill inte. Vad ska man göra?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...