Melanotaenia Papuae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Melanotaenia Papuae

    Roligt med ännu en Regnbåge till artbeskrivningarna, det behövs och det är de väl värda. Många av Regnbågarna är ju närbesläktade och slående lika varandra, bland annat Papuae och Australis, namngivna efter var de kommer ifrån. Den sistnämnda är tidigt beskriven, redan på 1800-talet. Jag har tidigare haft just Australis och de är slående lika den på den senaste artbeskrivningen, kan de vara förväxlade?

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Om de är förväxlade vet jag inte? Det förekommer ju även korsningar mellan olika arter.
    Det exemplar jag fotade var mitt eget - och de kommer från Imazo.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Man får ju förutsätta att Imazo har koll, men titta i Dr Gerard Allens bok eller Home of rainbowfishes då blir man lite tveksam. Hur långa är de?
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Dom är nog ca. 6-7 cm.
        Men som sagt det är svårt att avgöra och av bägge (alldeles speciellt för australis) finns det ju mängder med populationer som varierar en del i färg. Jag har kollat i den "regnbågsbok" jag tycker är bäst - Rainbowfishes av A.R. Tappin men fotot där visar en outfärgad papuae så det är inte helt lätt att avgöra.
        Tror att namnsättning mycket går efter var fisken har fångats och dessa 2 arter finns ju rätt långt från varandra så namnet borde vara korrekt..
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Där är vi helt ense, även jag tycker Adrian R Tappins bok är den bästa.
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          Arbetssätt...