Vad gör mina regnbågsfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias G
    • June 2015
    • 190

    Vad gör mina regnbågsfiskar?

    Ibland beter sej mina regnbågsfiskar märkligt. Dom Lixom står stilla bredvid varandra och "spänner upp" alla fenor och buffar lite på varandra, oftast i ett hörn eller lite avsides. Samt jagar varandra, sen återgår dom till samma ställe och gör om samma procedur , är detta nån slags lek? Har sett det flera gånger dock har jag aldrig sett nån lägga Rom eller dylikt. Tacksam om nån har en aning, lite svårt att förklara exakt hur det ser ut men ungefär
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Ja, det är deras lekbeteende. Regnbågarna lägger ägg i stort sätt året om och kan dagligen leka/lägga ägg. "Buffandet" brukar avslutas med att de riktigt sprätter ifrån varandra, detta är för att virvla upp vattnet med mjölke och på så sätt få den att sprida sig över äggen. Ibland beteter sig även två hannar på detta sett men då är oftast en eller båda hybrider och ofruktsamma. Studera och njut, kanske har du mycket små yngel som simmar vid vattenytan.
    / Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Mathias G
      • June 2015
      • 190

      #3
      Tack för svaret. Jag vet inte hur jag kan se skillnad på könen, har aldrig sett några yngel men jag har kollat efter dem. Kanske alla är hanar :P har fyra stycken see ingen skillnad på dem

      Kommentar

      • Marten64

        • July 2012
        • 1020

        #4
        Det är ganska lätt att se skillnad på hona och hane bland de flesta sorters regnbågsfiskar, åtminstone om de är närmare året gamla. Hanarna är betydligt färggrannare, större och har oftast längre fenor. Detta gör tyvärr att de inte så attraktiva honorna ibland gallras bort innan de når butikerna.
        Vad är det för sorts Regnbågar du har?
        /Johan
        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

        Kommentar

        • Mathias G
          • June 2015
          • 190

          #5
          Dessa har har

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            De är riktigt fina! Honan är betydligt mindre eller rättare sagt så sticker hanen iväg i storlek när de börjar närma sig året, det är också först då de färgar ut ordentligt. Honan har inte alls samma klara blå/gula färger. Troligtvis har du både honor och hanar.
            Var noga med dina vattenbyte så får du vackra fiskar, regnbågarna är väldigt fina på morgonen dagen efter vattenbyte.
            /Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Mathias G
              • June 2015
              • 190

              #7
              I augusti har jag haft dem ett år men vet inte hur gamla dom var innan. Ja säkert har jag båda könen. Tycker minst en av dem ser blekare ut. Finns det något sätt att gynna lek? Typ sänka temperaturen vid vattenbyten eller mata med något speciellt , matar med röda mygg och vanligt foder, dom är ju inte ensamma i tanken utan finns lite olika arter också, dom älskar röda myggen, sväljer monster tuggor i ett svep :P

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                #8
                Det effektivaste sättet är lite omständigt men om möjligt håll isär hona och hane under två- tre veckor samt mata dem rikligt med näringsrikt foder eller levande föda. Låt sedan ett par gå i ett yngelkar i ca 10 dagar, tag därefter upp paret, annars kan det hända att de äter sina egna yngel. I övrigt gäller regelbundna svala vatten byte, 26-28 grader på vattnet. Bra lekplatser med te.x javamossa eller mopp samt ytväxter.

                / Johan
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                • Mathias G
                  • June 2015
                  • 190

                  #9
                  Jag har studerat dem endel nu, jag tror att jag kan ha 3 honor och en hane...men tro mej på att det är 2 honor som leker , men kan också se fel

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    #10
                    Det är vanligt att hannar pucklar på varandra rätt så bra när det gäller att bestämma rang eller att lägga beslag på ett visst revir.
                    Även honor kan fightas när det gäller rang, jag har haft just Boesemanihonor som gjort det men då är det mer bitande och stångandes än lekbeteende.
                    Du får fortsätta studera dina Regnbågar det är ett rent nöje.

                    /Johan
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    • Mathias G
                      • June 2015
                      • 190

                      #11
                      Tack för alla svar.

                      jag har 2 individer som håller på i ett hörn ganska frekvent men tycker båda ser bleka ut, den som är störst och mest färggrann och som jag kan urskilja som hanne verkar inte vilja vara med och leka har säkert suttit 30 min eller mer och studerat paret som tycks leka, men inget mer händer. Lägger dem rommen direkt efter Lek så att man ska Kunna se det ?

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020

                        #12
                        Ursprungligen postat av kardinaltetran
                        Tack för alla svar.

                        jag har 2 individer som håller på i ett hörn ganska frekvent men tycker båda ser bleka ut, den som är störst och mest färggrann och som jag kan urskilja som hanne verkar inte vilja vara med och leka har säkert suttit 30 min eller mer och studerat paret som tycks leka, men inget mer händer. Lägger dem rommen direkt efter Lek så att man ska Kunna se det ?
                        Regnbågarna brukar lägga ett ägg åt gången, ett vid varje "buffringstillfälle" så det kan bli en hel del på en dag om det är rätt förutsättningar. Det är svårt att se äggen men ibland kan man lyckas, de är helt genomskinliga.

                        /Johan
                        Senast redigerad av Marten64; 24 May 2016, 22:43.
                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...