Ensam gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bettasplendensftw
    • April 2015
    • 8

    Ensam gurami

    Hej på er! Jag har haft ett mosaik-guramipar i ett 240 liters akvarium tillsammans med några andra fiskar. Herren avled för ett tag sedan, och nu har frun varit själv. Hon verkar inte speciellt påverkad alls av detta utan är lika trevlig mot alla andra. De båda fungerade ihop men var kanske inte riktigt ett par då han fortsatte försöka göra skumbon och få henne intresserad men hon aldrig riktigt ville.

    Nu är ju hon över 1 år och ganska stor. Min fråga till er är: Tror ni hon kan leva själv eller bör jag skaffa en ny hane åt henne, alternativt sälja bort henne?

    Jag vet att mosaikguramisar är parfiskar och inte bör leva ensamma, men med den upplevelsen jag har haft av mina fiskar så har speciellt hon aldrig riktigt varit i närheten av sin partner. Var det för att just de två individerna inte fungerade, eller kan hon helt enkelt klara sig själv?

    När affärerna dessutom har så små hanar vet jag inte hur det fungerar, om hon "väntar in" på att han ska växa till sig eller om det blir helt tokigt med åldersskillnaden?
    Ber om ursäkt för okunskapen, men har aldrig riktigt haft det här problemet förut...

    Tack på förhand!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Din hona verkar ju inte må dåligt av att vara "ensam" så nog kan du låta det vara så, men nog hade jag testat med en ny hane. Även om han är mindre nu så växer han ju till sig.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Hur stort är akvariet?

      Guramier hålls med fördel i grupp och inte i par.
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      Arbetssätt...