Blå gurami/Marmorsgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xyzz40
    • September 2015
    • 17

    Blå gurami/Marmorsgurami

    Är på jakt efter ett större akvarium till mina tre honor. Funkar 180L eller bör det vara större? (mått 101x45x50) Vad jag har förstått så är längden det viktigaste? Är nybörjare på blå gurami och vill självklart att de ska ha det så bra som möjligt och de står olika på alla sidor jag hittat.
    Väldigt tacksam för svar
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    180 liter är OK men se till att ha tättplanterat https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=854&SOK=1
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Xyzz40
      • September 2015
      • 17

      #3
      Okej, tack
      De bor i 112L nu och isåfall ska jag fixa ett 180L!

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Skulle säga att det är väldigt på gränsen för dessa guramier, jag brukar inte rekommendera att man har dem i under 200l.
        Mest pga att de är ganska duktigt aggro mot varandra oavsett kön, de slåss och jagar så att det står härliga till för det mesta.

        Kjell: Jag tycker att du ska ändra lite i artbeskrivningen främst gällande karets storlek, poängtera att det i första hand är en gruppfisk (inte parfisk) och det vetenskapliga namnet till Trichopodus trichopterus som den nu heter.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av pikachu
          Skulle säga att det är väldigt på gränsen för dessa guramier, jag brukar inte rekommendera att man har dem i under 200l.
          Mest pga att de är ganska duktigt aggro mot varandra oavsett kön, de slåss och jagar så att det står härliga till för det mesta.

          Kjell: Jag tycker att du ska ändra lite i artbeskrivningen främst gällande karets storlek, poängtera att det i första hand är en gruppfisk (inte parfisk) och det vetenskapliga namnet till Trichopodus trichopterus som den nu heter.
          Vi har nog haft lite olika erfarenhet av artens aggressivitet - kollade på seriouslyfish och de skriver precis exakt det. Dvs att det är stora individuella skillnader i aggressivitet inom arten. Kollade runt lite på nätet och i böcker och ingen anger att just den arten fungerar bäst i grupp. Så får kolla vidare där - oavsett vilket så behöver artbeskrivningarna för de vanliga guramina uppdateras för det är ju länge sedan som jag skrev dem.
          Kollade också på storleksrekommendationen där det verkar vara som att Zoopets samt Seriously Fishs rekommendationer redan var de största (klart större än hos de flesta andra). Zoopet angav lite kortare i cm än seriously, men större i liter. Jag ändrade då till 90 också (det seriously angav) på Zoopet.

          Vad gäller namnet har jag nu ändrat för T. trichopterus men även för T. leerii samt T. pectoralis. Tack för tipset.

          Om ni upptäcker saker som ni anser är fel i Zoopets artbeskrivningar så vill jag tipsa om en ruta som finns längst ner på varje artbeskrivning där man kan anmäla saker som man anser vara fel i just den artbeskrivningen.


          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Jag talar ju främst ur egna erfarenheter, vilka borde vara rätt stora då jag har haft dessa under så gott som hela min akvariestik (vilket är över 16 år inget jämfört med dig kanske men) och även lite ur andras erfarenheter när jag säger hur stort de bör vara och huruvida de bör gå i grupp eller ej.

            Visst finns det individer bland T.trichopterus som kan funka i "par", men har du de i "par" så är sannolikheten betydligt större att den ena gör hela akvariet till sitt revir och jagar sönder den andra.
            Undantaget är om du har dem i ett väldigt stort kar på minst 1000l, då kan det funka bättre oavsett aggressivitet mellan individerna, dock så är detta en gurami som gör sig bäst i grupp då åtminstone 75% av alla T.trichopterus är riktigt aggrssiva mot andra av samma art och brukar även vara ganska stridsslystna mot andra labyrinter.

            Överlag så har jag fått den erfarenheter när det gäller labyrintfiskar (har haft en del arter) att de gör sig bättre i en grupp än i par då de inte är parfiskar och de flesta är ändå rätt aggressiva mot andra av samma art, alltså är det bättre att hålla dem i en liten grupp så att aggressiviteten sprids mellan flera.

            Jag skulle fortfarande aldrig rekommendera dessa i ett kar på under 200l och det tycker jag verkligen att du borde ändra på, men det är upp till dig att göra som du vill.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Förstår att det är ett väldigt stort arbete att hålla fiskbasen uppdaterad, dock så är viktigt att man kan lita på Zoopets information om varje art.Hur ställer sig Zoopets butiks kunder till detta.Borde vara ett incitament vid anslutning av nya butiker att det är rätt information men även för oss vanliga medlemmar

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Christer5
                Förstår att det är ett väldigt stort arbete att hålla fiskbasen uppdaterad, dock så är viktigt att man kan lita på Zoopets information om varje art.Hur ställer sig Zoopets butiks kunder till detta.Borde vara ett incitament vid anslutning av nya butiker att det är rätt information men även för oss vanliga medlemmar
                Ja absolut, men vad är rätt information?
                T.ex. så är Zoopets storleksangivelse (dvs MINIMUMstorlek) i liter OCH cm på akvariet högre för denna art än vad andra (hemsidor, böcker) anger så helt fel kan vi inte vara.

                Sedan kommer jag (som jag skrev ovan) att gå igenom alla guramiarter och ändra texten utifrån detta.

                Vad gäller de vetenskapliga namnen så finns egentligen inte heller där något som är absolut korrekt eftersom olika böcker/vetenskapsmän/författare/tidningar/hemsidor har olika åsikter som alla anser vara det "rätta". På Zoopet värderar vi inte hur korrekta de olika namnen är ur vetenskaplig synpunkt utan följer cichlidae.com för ciklider, killiclubdefrance.org för ciklider och fishbase.org för övriga arter. I detta fall hade jag missat att Fishbase hade ändrat namnet för vissa guramiarter, men eftersom pikachu tipsade om det så ändrade jag.

                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 January 2016, 17:41.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #9
                  Kjell, jag tänkte kanske då inre bara på Gurami utan mer allmänt.)

                  Jag skriver inte för att vara negativ men på andra forum kan man läsa att Zoopets fiskbas ofta inte stämmer,vad som är rätt eller fel är jag inte rätt man att bedöma.
                  Senast redigerad av Christer5; 22 January 2016, 21:21.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Christer5
                    Kjell, jag tänkte kanske då inre bara på Gurami utan mer allmänt.)

                    Jag skriver inte för att vara negativ men på andra forum kan man läsa att Zoopets fiskbas ofta inte stämmer,vad som är rätt eller fel är jag inte rätt man att bedöma.
                    Allt är föränderligt (det görs säkert 1000 ändringar per år i Zoopets artbeskrivningar) och vi vill som jag skrev ovan gärna ha in tips på vad man anser är fel.
                    Sedan finns det en hel del som inte ens har koll på Zoopets artbeskrivningar som gärna kritiserar - ibland har de rätt (och som sagt om vi får tips om detta så ändrar vi), men väldigt ofta är förslagen helt tokiga. Bara för att klargöra - dit hör definitivt inte pikachu - hans förslag ovan är bra.
                    Exempel 1: På Facebook skrev en person att Zoopets artbeskrivningar var oseriösa och gav som exempel en art där hen tyckte att akvariet skulle vara mycket större än vad Zoopet skrev. Istället rekommenderades den seriösa sidan seriouslyfish.com (en utmärkt akvariesida enligt min mening) - jag kollade då upp vad de skrev och de rekommenderade ett mindre akvarium än vad vi gjorxde på Zoopet.
                    Exempel 2: Återigen på FB (där skrivs mycket bra saker, men också jäkligt mycket skit) så kritiserades Zoopet för att vi på Zoopet hade angivit för liten akvariestorlek för en art och folk höll med. Någon dryg vecka senare så togs SAMMA art upp igen av en annan person som kritiserade Zoopets för att vi hade angivit för stor akvariestorlek och folk höll återigen med!!!!! Så hur man än vänder sig så har man arslet bak

                    Nåväl har man skrivit något så får man tåla kritik och lära sig att sålla fram den konstruktiva kritiken så att artbeskrivningarna blir bättre.

                    Oavsett vilket - återgå nu till den frågeställning som Xyzz40 ställer ovan. Zoopets artbeskrivningar i allmänhet kan gärna istället diskuteras i denna tråd på https://www.zoopet.com/forum/forum/-...v-artregistret
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      #11
                      Ursäkta att jag kapade tråden.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...