Iriatherina werneri-funderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ingela L
    • January 2004
    • 89

    Iriatherina werneri-funderingar

    Hej!

    Jag är intresserad av Iriatherina werneri och försöker läsa på det jag hittar. Dock ser dom olika bilderna på denna fisk väldigt olika ut. Finns det tilläggsnamn på Iriatherina werneri som kanske anger varifrån dom kommer så att man kan skilja dom olika sorterna åt?
    T.ex dom 3 bilderna nedan är inte lika, är det verkligen samma fisk?
    Är dom långfenade framavlade och finns inte vilda?




    Mvh
    /ingela
    180l Juwel Rio
    Barber
    Regnbågsfiskar
    Killis
  • Ingela L
    • January 2004
    • 89

    #2
    Här är en till:
    Denna domän kan vara till salu!


    Mvh
    /Ingela, förvirrad men nyfiken
    180l Juwel Rio
    Barber
    Regnbågsfiskar
    Killis

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1661

      #3
      Hej Ingela!
      Roligt att du är intresserad av Iriatherina werneri, det är en annorlunda fisk som inte så många har. Den hör inte till de mest lättskötta fiskarna, men är du påläst ska du nog klara av den tror jag. Bilderna du länkar till är precis samma fisk, som kan se lite olika ut i färgerna beroende på hur ljuset faller. Arten har långa fenor även i naturen, så jag tror inte att det finns några framodlade slöjvarianter av den. Tänk på att den också har väldigt liten mun, så har du tillgång till levande artemia eller cyklops är detta det bästa du kan ge den. Lycka till!

      Olle

      Kommentar

      • Ingela L
        • January 2004
        • 89

        #4
        Tack för svaret Olle!

        Detta blir mer och mer intressant!
        Kan jag ha denna fisk med andra Regnbågar?
        Finns den i handeln eller måste jag typ beställa den eller handla av privatpersoner?

        Mvh
        /ingela
        180l Juwel Rio
        Barber
        Regnbågsfiskar
        Killis

        Kommentar

        • Tommy K
          • August 2002
          • 134

          #5
          Hej Ingela!
          Såg i din profil att du bor i Karlstad. Jag vet inte om Simontorp (grossist i södra Sverige) skickar så långt, annars har de hemma. Jag har ett gäng hemma, trevliga fiskar men lite skygga.
          En bra textlänk: http://www.peter.unmack.net/archive/rml/rmlnov99/0008.html
          MVH Tommy K

          Kommentar

          • sbjerke
            • May 2003
            • 12

            #6
            I følge de bøkene jeg har om regnbuefisker så sies det at en helst skal ha kun I. werneri i akvariet. Eventuelt så kan den gå sammen sammen med annen små fisk.

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1661

              #7
              Iriatherina werneri bör inte hållas tillsammans med stora och livliga fiskar, men fungerar nog ihop med t ex Pseudomugil. Jag har sett den i ett par zooafärer i Göteborg och Kungsbacka, men det hör inte till vanligheterna att affärerna har den. Jag vet inte hur affärerna i Karlstad är numera. För en del år sedan besökte jag Parva Zoo och blev ganska imponerad av deras fisksortiment och kvalitet, men på senare år lär de ha försämrats åtskilligt (om man nu ska tro på vad som sägs). Du kan ju alltid höra om de kan ta in några. Det har gjorts ett försök att starta en skandinavisk förening för sådana här fiskar http://home.no.net/srgs/ men tyvärr har den varit vilande de senaste åren. Det hade varit kul att få lite liv i den, för det här är fiskar som förtjänar mer uppmärksamhet! Läs gärna min artikel om Pseudomugil på följande sida: http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/nya.htm

              Olle

              Kommentar

              • sbjerke
                • May 2003
                • 12

                #8
                Ja Pseudomugil er en livlig og fin fisk! Har selv 15 stk Pse. furcatus. Skal prøve å få til oppdrett på dem snart. Er ellers enig med Lars-Olof at det hadde vært morsomt med en aktiv skandinavisk forening! Selv har jeg meldt meg på Rainbowfish e-post liste (http://www.tip.net.au/mailman/listinfo/rainbowfish), og meldt meg inn i ANGFA Queensland (http://www.angfaqld.org.au/default.htm) for å få mer informasjon om fiskene og hva som skjer.

                Kommentar

                • nils_sverker
                  • June 2007
                  • 395

                  #9
                  Tar upp denna urgamla tråd igen... vet någon hur ett iratherina werneristim beter sig? Står de stilla, far de runt, vilken region befinner de sig i, och håller de ihop bra?

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    1) Ja, det finns en räcka olika "raser" av I. werneri. Den tydligen vanligaste här i Sverige är från Nya Guinea, och hanarna är mörkt chokladbruna i färgen med svarta fenor och röd buk, honorna mer honungsfärgade med gröngul ton. Australiska werneri är ljusare; en australisk form som förekommer i svensk handel är himmelsblå med mörkare tvärband, gula fenor, och gul buk.
                    I verkligheten är det inte alls samma art, utan "I. werneri" är vad som inom biologin kallas ett artkomplex, dvs ett större antal mycket närbesläktade arter som av bekvämlighetsskäl delar på ett och samma namn.

                    2) Trådfenor stimmar hyfsat, och håller till i mellanregionen av akvariet. Det är snälla och aktiva fiskar som vimlar omkring; de står aldrig stilla. De äter mycket sällan från botten, och helst inte från ytan heller.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      1) Ja, det finns en räcka olika "raser" av I. werneri. Den tydligen vanligaste här i Sverige är från Nya Guinea, och hanarna är mörkt chokladbruna i färgen med svarta fenor och röd buk, honorna mer honungsfärgade med gröngul ton. Australiska werneri är ljusare; en australisk form som förekommer i svensk handel är himmelsblå med mörkare tvärband, gula fenor, och gul buk.
                      I verkligheten är det inte alls samma art, utan "I. werneri" är vad som inom biologin kallas ett artkomplex, dvs ett större antal mycket närbesläktade arter som av bekvämlighetsskäl delar på ett och samma namn.

                      2) Trådfenor stimmar hyfsat, och håller till i mellanregionen av akvariet. Det är snälla och aktiva fiskar som vimlar omkring; de står aldrig stilla. De äter mycket sällan från botten, och helst inte från ytan heller.
                      Chokladbruna? Sådana har jag aldrig sett hittills.... mina är silverfärgade med pastellröd-rosa färg ovanpå, ibland visar de tvärränder över kroppens sidor. Stjärtfenan kan ha olika färg, mina är hanar har gula och röda stjärtfenor. Det häftigaste är nog ryggfenan (egentligen fenorna, det är två stycken!) där en del ibland fälls upp som ett litet segel, och den andra som antagligen gett fisken dess namn, är som trådar, likadana trådar finns nere under buken...UNDERBARA fiskar, synd att man så sällan får tag i honor, de (mina i alla fall) är oansenligt silverfärgade, med korta röda fenor....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Chokladbruna? Sådana har jag aldrig sett hittills....

                        En brun PNG'are och en blå Australiensare.
                        mina är silverfärgade med pastellröd-rosa färg ovanpå, ibland visar de tvärränder över kroppens sidor.
                        Låter som australier.
                        under buken...UNDERBARA fiskar, synd att man så sällan får tag i honor, de (mina i alla fall) är oansenligt silverfärgade, med korta röda fenor....
                        Hona ur samma grupp som den brune hanen ovan:
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Klinten
                          • July 2007
                          • 1313

                          #13
                          - Min Zoo-handlare har fått in ett gäng med Iriatherina werneri. Stod och glodde på dem idag. Rackarns fina. Vill ha - känns det som - men jag avvaktar. Man kan inte ha allt! (eller?)
                          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Det är väldigt trevliga och tåliga fiskar. De är inte heller alls kinkiga i maten (vilket man ofta ser hävdas) eller med vattenparametrar. Däremot är det nog alldeles sant att de är svårodlade; de leker visserligen hela tiden, men ynglen är så små att de inledningsvis verkar behöva växtplankton.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Klinten
                              • July 2007
                              • 1313

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Det är väldigt trevliga och tåliga fiskar. De är inte heller alls kinkiga i maten (vilket man ofta ser hävdas) eller med vattenparametrar. Däremot är det nog alldeles sant att de är svårodlade; de leker visserligen hela tiden, men ynglen är så små att de inledningsvis verkar behöva växtplankton.
                              - Och det förklarar din "grönsakssoppa" på balkongen
                              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                              Kommentar

                              Arbetssätt...