Kampfisk i guldfiskskål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciara
    • January 2004
    • 15

    Kampfisk i guldfiskskål?

    Jag har tänk köpa mig en kampfisk hane och ha honom i ett relativt stort guldfiskskål. Eftersom dessa behöver mycket värme (25c) undrar jag hur man fixar värmen i en sådan skål? I alla bilder som jag sett på kampfiskar i sådana skålar ser det ut som om de inte alls har några värmesystem, utan har endast grus i botten och ett par växter.
    Andra inredningstips till sådana skålar?

    Tack för alla tips!

  • Quartex
    • November 2003
    • 539

    #2
    Just nu har jag en hona och hane i en storskål för att de skall leka där.
    Har en vanlig doppvärmare i den för att hålla värmen samt en syresten driven av ett vanligt luftfilter som jag kommer att stänga av snart.

    Mvh Jesper
    To boldly go where no fish gone before!

    Kommentar

    • limpus
      • December 2003
      • 288

      #3
      hur stor e skålen ???

      Kommentar

      • ciara
        • January 2004
        • 15

        #4
        Vet inte exakt hur många liter, etersom jag köpte den från en kompis....men den har en diameter på 30cm och en höjd på 40cm (ungefär).

        Kommentar

        • Amalia
          • October 2004
          • 601

          #5
          Din skål är nog ca: 25 liter. Min har samma storlek och den är 25 cm. Fast jag har 2 st SLöjstjärtar. En fråga bara. Är de lätt att få kampfiskar att leka?
          /Amalia
          1 Kampfisk
          1 Otto

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            http://www.tropicalzoo.nu/A/skal.html
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Amalia
              • October 2004
              • 601

              #7
              Ge dig plizken me den där hemsidan. De är inte kul. Föresnten är de inte formen utan storleken på att akvarium som betyder något.
              /Amalia
              1 Kampfisk
              1 Otto

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                haha go pilzken, go pilzken! Men Amalia man undrar ju om du har problem med att ta till dig fakta, gång på gång har rutinerade akvararister här på zoopet förklarat för dig (och för många andra) att guldfiskskålar innehållande slöjstjärtar är OLÄMPLIGT.
                Dina fiskar lever alltså på 1/4 av ytan de borde leva på.

                Inget personligt mot dig, tror nog det var en okunnig försäljare som sålde fiskarna med skålen till dig.
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • cool
                  • October 2002
                  • 1869

                  #9
                  Ge dig plizken me den där hemsidan. De är inte kul. Föresnten är de inte formen utan storleken på att akvarium som betyder något.
                  Inse FAKTA

                  Inte skulle väl du villja bo i en helglasad toalett eller??
                  Formen har visst betydelse för i en skål så blir det insyn från alla håll.
                  Inte skulle väl du ta en sallads skål eller degbunke o ha fisk i??
                  det e samma som att ha fiskar i en skål.

                  Om du inte vill ha doppvärmare i så kan man med fördel ha en värmematta som e anpassad till terrarier.
                  Man kan ju ha på nån svart planch på hälften av skålen så kan den iallafall ha nått "hörn" att gömma sej i.
                  Kampfisk tror faktist ja man skulle kunna ha men bara EN.
                  Dom lever ju i små pölar i naturen också endåså.
                  Bilder:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                  NY MSN:t__skate@hotmail.com
                  Skorpion och amfibie fantast

                  Kommentar

                  • Norpan
                    • December 2003
                    • 679

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Amalia
                    Ge dig plizken me den där hemsidan. De är inte kul. Föresnten är de inte formen utan storleken på att akvarium som betyder något.
                    Viktigast är storleken och vad jag förstår så har du ett för litet kar.. Har man slöjstjärtar i en skål som du har, så sticker man ut näsan och då får man räkna med kritik.. När du så småningom skaffar ett riktigt akvarium kommer du att upptäcka tjusningen men fiskar på riktigt
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                    Grodor..lite trevligare, lite bättre

                    Kommentar

                    • Amalia
                      • October 2004
                      • 601

                      #11
                      JAg vet att mitt akvarium är för litet. Men när mina fiskar blir större ska de få bo i damm elelr liknande. De står faktist PÅ denna hemsida att de inte är den runda foremen utan dtorleken som spelar roll. Mina fiskar har en sida skuddat med en växt som lixom täcker ena sidan. ungeför 1/4 av omkrättsen om ni fattar. SÅ de har inte insyn fårn alla håll. MIna fiskar har en pump, ett botenpump specielt utformad för kupor. Den har ingen värmare eftersom mina fiskar inte behöver de. Däremot kampfiskar behöver de.
                      /Amalia
                      1 Kampfisk
                      1 Otto

                      Kommentar

                      • Amalia
                        • October 2004
                        • 601

                        #12
                        Ett svart till lenis3:
                        JO, men nu e de så att jag har en kupa, o jag kan inte göra något åt de. Eftersom jag redan har den. Eftersom jag inte är gjord av pengar kan jag inte köpa ett nytt, och mitt rum är inte så stort att jag kan ha större. Kanske skulle jag kunna ha något större. Men nu har jag inte de. O faktist tycker jag inet att den där hemsidan är specielt rolig. DE finns ju stora kupor att sett vissa på 40-50 liter. JAg tycker man iaf ska ha kupa på minst 20 liter.
                        /Amalia
                        1 Kampfisk
                        1 Otto

                        Kommentar

                        • angelica2220
                          • October 2004
                          • 110

                          #13
                          Amalia - slöjstjärtar är mycket svåra att övervintra i en damm, de är mycket känsligare än guldfiskar. Våra guldfiskar övervintrar i en damm som är ca 1,6 m djup. vi hade två slöjstjärtar förut som tyvärr inte överlevde hösten ens... eller hade du tänkt dig en inomhusdamm?
                          "Football is not just a matter of life and death; it is more important than that" -Bill Shankly

                          Kommentar

                          • Amalia
                            • October 2004
                            • 601

                            #14
                            Asså, jag vill att vi ska skaffa dam, men de sak vi inte. Tänkte ju bara ha de där på sommaren. På vinerhalvårt fick de väl bo inne. En skrev till mig att de bara levde i ett år om man var nybörjare. SÅ de borde leva iaf ganska länge i skålen eftersom de vid 3 års ålder är ca 12 cm.
                            /Amalia
                            1 Kampfisk
                            1 Otto

                            Kommentar

                            • maanda
                              • September 2004
                              • 423

                              #15
                              Jag har läst nånstans att formen visst hade betydelse, åtminstone för guldfiskar. För när det bli tp vibrationer eller något i vattnet, kan det bara gå åt ett håll och det är i mitten av skålen, där fisken oftast är. Då kan typ fiskens inre organ förstöras eller nåt likn.

                              Vet ej om det är sant, men borde man hitta på nåt sånt?


                              I vilket fall så blir den ju otrygg i en rund skål, då det varken finns hörn eller insynskydd från nåt håll oftast.

                              det här är inget direkt till någon här, men eftersom diskussionen kom upp så tänkte jag dra mitt strå till stacken =)

                              "För att fiskar ska känna sig trygga ska man försöka imitera deras naturliga miljö."
                              Det mottot går i alla fall jag efter, så mycket jag kan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...