Ansorgii med Fasciulatum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Ansorgii med Fasciulatum?

    Tjena, har en snabb fråga angående Ctenopomor. Skulle man kunna ha Fasciulatum med Ansorgii tro? Tänker på beteende i första hand. Ansorgiin är lite mindre så den kommer troligtvis bli den mobbade (?)
    Karet är på 105 liter och väldigt avlångt (ca 1m i längd) och resterande invånare är Corydoras och Otocinclus.

    Någon som har sett detta eller prövat på detta? Jag vet också att dessa är hyfsat ovanliga fiskar men tänkte ge det ett försök!
    Om inte dessa skulle passa, hur är det då med Acutirostre? eller eventuellt någon liten snakehead? vill ha mindre lugnare "rovfiskar" (Karet är nog för litet).

    Mvh Jimmy
    Senast redigerad av man nam1; 14 September 2015, 22:07.
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #2
    Tror jag får redigera lite här, läser genom mitt eget inlägg och blir själv förvirrad..

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Jag har inte testat men jag är nog skeptisk till att det är en bra kombo
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Jag har haft fasciolatum men inte ansorgii. Kanske fungerar, men håller med Kjell: skeptisk. Bägge arterna förtjänar artakvarier (Men det tycker jag om alla fiskar...)

        Kommentar

        • man nam1
          • July 2011
          • 441

          #5
          Okej, hade nästan glömt bort inlägget haha.

          Varför skulle dessa inte vara en bra kombo? Kommer den ena konkurrera ut den andra eller hur tänker ni?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ja dom är rätt lika och då inkräktar de på varandras revir
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #7
              Okej. Ja, tänkte på det också och eftersom min hane redan är såpass försiktig av sig (gömde sig till och med från bågfenshonan som var hälften av hans storlek och hur snäll som helst) så skulle väl det bara göra det värre antar jag.

              Något annat förslag? Artakvarier är lite halvtråkigt måste jag säga. Allra helst när arten bara kommer fram när hen vill äta..

              Kommentar

              • man nam1
                • July 2011
                • 441

                #8
                Skulle gärna vilja testa fler labyrintfiskar. Då dom verkar vara väldigt intressanta!
                Hur är makropoder i aggressivitet? Skulle dessa gå med Ansorgiin tro?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Jag hade nog nöjt mig med en labyrintart i ett så pass litet akvarium.
                  Men någon annan kan kanske tipsa om någon bra kombination
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • man nam1
                    • July 2011
                    • 441

                    #10
                    Hej igen, jag har googlat en del och kommit fram till några fiskar som jag tror skulle passa i karet (mjukt vatten, dämpad belysning, växter etc.)

                    Mindre stim Pseudomugil Tenellus (ska gå och växa till sig i ett annat kar innan så inte Ansorgiin tar dem)
                    Ett par Epiplatys dageti (eller kommer dom ta maten innan dom andra får något?)
                    Några påfågel eller kejsar gobies (har inte bestämt mig om vilken sort).

                    Vad tror ni om denna setupen? Är inte ristat i sten och kommer antagligen ändra mig men det är en början i alla fall
                    Kom gärna med tankar/kommentarer!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...