dvärggurami bygger bo, vad ska jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oINRIo
    • January 2015
    • 15

    dvärggurami bygger bo, vad ska jag göra?

    Hej, min dvärggurami som jag inte ens haft i en vecka bygger ett bo. Han har dragit upp massor utav växter och gör sina bubblor. Pysslat på boet hela dagen och jagar mina två honor lite då och då.

    Kommer det bli bäbisar så här tidigt eller kan dom bara bygga bon utan att det ska betyda något? Tycker det är så skumt bara med tanke på att de inte vart där allt för länge haha.

    Skulle det nu bli bebisgurmais vad gör man då 😖??? Karet är på 100L och har kardinaltetror och amanoräkor som sällskap.

    Tack för svar!
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    För att du ens ska hoppas på yngel så får du inte ha andra fiskar (gäller även föräldrarna) i burken (akvariet) som boet är i när ynglen väl är frisimmande, att dra upp yngel är omständligt då de är väldigt små, växer olika fort (vilket innebär att de äter upp varandra) så man måste sära på dem om man vill att så många som möjligt ska överleva och yngel i sig är känsliga och vuxna dvärgar är också känsliga. :P
    Om detta är ditt första akvarium så skulle jag inte råda dig till att ge dig i kast med lek på guramier.
    Jag är dock inte den med mest erfarenhet eller kunskap inom lek av guramier och andra labyrintfiskar.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • oINRIo
      • January 2015
      • 15

      #3
      Nä detta är inte första akvariet, har ett på 240 också.. men det är första labyrintfiskarna haha.
      Hade nästan hoppats på att han inte ville bygga ett kärleksnäste, så otroligt taskig mot damerna!

      Kommentar

      Arbetssätt...