125 L akvarium, sydostasiatisk biotop - nybörjare ber om råd, tack! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScubaIsabel
    • August 2015
    • 93

    125 L akvarium, sydostasiatisk biotop - nybörjare ber om råd, tack! :)

    Hej!

    Jag ska snart sätta igång mitt första akvarium, 125 liters, riktigt spännande. Jag kommer köra på sydostasiatisk biotop och har planerat 10 st kilfläcksrasbora till att börja med medan jag sätter igång akvariet. Efter ett par månader vill jag bl.a. skaffa mosaikguramis och eventuellt några amanoräkor. Har några frågor som jag hoppas jag kan få hjälp att besvara.

    1. Funkar siamesiska kampfiskar (Betta Splendens) tillsammans med mosaikguramis och kilfläcksrasboran? De är så oerhört vackra och funkade det så hade jag gärna haft en hane + en hona av den sorten tillsammans med de andra arterna.

    2. Om ja på ovanstående fråga (annars skippar jag helt enkelt bara den siamesiska kampfisken): är det här okej antal fiskar för ett 125 liters akvarium?

    10 x kilfläcksrasbora
    5 x mosaikgurami (varav en hane)
    6 x amanoräkor
    Eventuellt 2 siamesiska kampfiskar (varav en hane)

    Vad gäller växter så hade jag tänkt börja med två snabbväxande (riktigt snygga är de också):
    - Hygrophila polysperma
    - Limnophila sessiflora

    Har även en lite större rot + några mindre kolstenar + ett par kinesiska dragon stones + rödaktig bottensubstans som snart ska placeras ut.

    Vad tror ni om detta projekt? Tacksam för svar på ovanstående frågor och allmänna tips.

    /Isabel
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Jag tror tyvär att du ska skippa kamfiskar, i alla fall hane, om de inte är på rasbororna så kommer guramisarna vara på dom. En hona kanske funkar , men det beror på individen. Annars ser det bra ut, lycka till

    Kommentar

    • ScubaIsabel
      • August 2015
      • 93

      #3
      Ja, jag insåg snabbt det, lade ut en fråga på annat håll också.... Risken är väl dessutom att amanoräkorna skulle vara mumsiga för kampfiskarna. Skippar nog dem och kör på fler kilfläcksrasbora + guramis istället. Apropå mosaikguramis, är det bäst att ha dem i par (alltså lika många hanar som honor) eller enbart en hane och några honor? Har fått olika bud där.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Det låter bra, guramis går nog att hålla i par men det är säkrast att köra en hane till en grupp med honor. Ha iallafall inte bara 2 hanar, då kommer en bli hackkyckling.

        Kommentar

        Arbetssätt...