M. Ansorgii - lämpliga vänner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    M. Ansorgii - lämpliga vänner?

    Tjena, jag har idag ett litet 100L kar med följande besättning;

    2st Microctenopoma Ansorgii
    ett gäng Corydoras Julii
    ett gäng Corydoras Swartzi
    3st Otocinclus (mindre variant som jag glömt namnet på)
    1st Bågfensciklid hona (där tog Latinet slut )

    Då är frågan, jag behöver lite mer fisk som passar med denna besättning. Problemet är att alla mindre tetror (typ kardinaltetror) blir mat till min Ansorgii hane, riktigt blodtörstig för den sizen faktiskt. Dom får inte vara för kaxiga för då verkar dom ryka också, min Bågfensciklid hane gjorde det felet.
    Jag funderar på någon annan rovfisk typ någon Halvnäbb, dom är ju inte så aggressiva av sig och tar bara sånt som är lätt att ta och utmanar inte lika stora fiskar (rätta mig gärna om jag har fel).

    För övrigt så har jag mycket växter och flytväxter i karet så gott om gömställe finns det.

    Mvh Jimmy
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    #2
    Var får man tag på Microctenopoma ansorgii?
    En fisk som varit på min önskelista sen jag var liten, och idag över 40 år senare har jag fortfarande inte sett den i någon affär!
    Har du några bilder på dom, vore kul att se hur dom ser ut.

    Thaifighter
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Tjena, jag beställde mina via min lokala zoobutik, Akvariecenter Visby. Tycker att det är en grymt underskattad fisk som verkligen är en av dom snyggaste i mina ögon.

      Sen får man tänka på att det ÄR en rovfisk, den jagar liknande en snakehead fast mycket mindre och inte riktigt lika aggressiv utan fiskarna bara försvinner om dom är för små. Mina har som sagt tagit kardinaltetror som är hälften så stora som dom själva.

      My Microctenopoma Ansorgii male showing some colour

      Där har du min hane när han visade som mest färg

      Funderar på Kejsargoby eller påfågelsgoby också. Som sagt dom får inte vara för små..

      Kommentar

      Arbetssätt...