Hjälp - Boesemani slåss

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskzoo
    • September 2013
    • 55

    Hjälp - Boesemani slåss

    Jag har ett 190 L hörnakvarium med 6 st boesemani. Jag vet att två är hanar och en är en hona. Övriga tre är mindre så jag vet inte kön på dem.

    Hanarna har varit lite kaxiga mot varandra ibland, men nyss började de slåss för fullt. Båda är fula i fenorna nu Kan man göra något åt det? Vad beror det på? Har jag fel mix av fiskar kanske? Bör jag flytta bort/köpa till några fiskar? Tar gärna tips och råd.

    I karet går:
    6 boesemani
    6 guldbarber
    6 kopparbarber (2 hanar, 4 honor)
    1 albino regnbågshaj (dumt köp men den verkar fredlig ännu iaf)
    2 ancistrus (1 vanlig hona, 1 gul hane)

    Kan lägga upp lite bilder strax.
  • fiskzoo
    • September 2013
    • 55

    #2
    Bilder:

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Denna kraftmätning är helt naturlig men de kommer troligtvis att lugna ner sig något då rangordningen är fastställd. Visst kan det kännas lite jobbigt att de inte håller sams, tyvärr tror jag inte att du kan "avgränsa" bort problemet. Se det som ett utmärkt tillfälle att studera deras beteende, de brukar dessutom färga ut väldigt fint när de pucklar på varandra.
      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Marten88
        Denna kraftmätning är helt naturlig men de kommer troligtvis att lugna ner sig något då rangordningen är fastställd. Visst kan det kännas lite jobbigt att de inte håller sams, tyvärr tror jag inte att du kan "avgränsa" bort problemet. Se det som ett utmärkt tillfälle att studera deras beteende, de brukar dessutom färga ut väldigt fint när de pucklar på varandra.
        /Johan
        Johan, har det någon betydelse ifall man som jag har lite blandat av flera sorter, det jag menar är, att vissa har inte så mycket tid med kiv, eftersom andra "lägger sig i och stör". Visst märker jag, att det ibland kan bli lite smågnabbandes, men absolut inget allvarligt. Lite sunt är det allt när det blir lite kiv ibland .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          Johan, har det någon betydelse ifall man som jag har lite blandat av flera sorter, det jag menar är, att vissa har inte så mycket tid med kiv, eftersom andra "lägger sig i och stör". Visst märker jag, att det ibland kan bli lite smågnabbandes, men absolut inget allvarligt. Lite sunt är det allt när det blir lite kiv ibland .

          //Inger
          Det är möjligt att det är så men det finns alltid undantag. I mitt 720 kar har jag fyra fem sorters regnbågar och jag har haft liknande problem med just två Boesemanihannar som inte kunde låta bli varandra, de hade bra med utrymme och flera honor att uppvakta trots det gruffade de i flera månader, en yngre och mindre hanne passade under tiden på att charma honorna. När det lugnade ner sig var båda rejält luggslitna, tyvärr dog en av hannarna endast några månader senare kanske hade han "förlikat sig" med sitt öde likt Robert i "Utvandrarna".
          /Johan
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av Marten88
            Det är möjligt att det är så men det finns alltid undantag. I mitt 720 kar har jag fyra fem sorters regnbågar och jag har haft liknande problem med just två Boesemanihannar som inte kunde låta bli varandra, de hade bra med utrymme och flera honor att uppvakta trots det gruffade de i flera månader, en yngre och mindre hanne passade under tiden på att charma honorna. När det lugnade ner sig var båda rejält luggslitna, tyvärr dog en av hannarna endast några månader senare kanske hade han "förlikat sig" med sitt öde likt Robert i "Utvandrarna".
            /Johan
            Förmodligen är mina inte riktigt vuxna än, så antar att jag kommer att få se liknande beteende.
            Vilken jädrans växtkraft det är på dessa regnbågar, dom växer fort som tusan .
            Hoppas fiskzoo, att det är ok om vi har tagit lite för mycket plats i din tråd.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              För min egen del tänker jag grundproblemet är att det är för få hanar och att det nu bara är två jämnstarka hanar. För egen del har jag ju 30 Parkinsons och de fighter jag ser är över på någon sekund då det finns så många som blandar sig i/avleder det hela. Eller är just Boesmani aggressivare än andra regnbågar?
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Marten64

                • July 2012
                • 1020

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                För min egen del tänker jag grundproblemet är att det är för få hanar och att det nu bara är två jämnstarka hanar. För egen del har jag ju 30 Parkinsons och de fighter jag ser är över på någon sekund då det finns så många som blandar sig i/avleder det hela. Eller är just Boesmani aggressivare än andra regnbågar?
                Det kan vara så, i mitt kar där jag endast har Wanamensis, går arton fiskar i olik ålder och storlek, där fungerar det fint, hierarki råder men inget större bråk. Tror dock inte det så lyckat att tränga ihop allt för många i 190 l. Jag tror och hoppas att det är övergående och att de kommer lugna sig.
                / Johan
                Senast redigerad av Marten64; 15 April 2015, 08:03.
                / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                Kommentar

                Arbetssätt...