Aphysemion Daiy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Persson
    • January 2002
    • 120

    Aphysemion Daiy

    Hej,

    Jag har hittat ett gäng killies som heter Aphysemion Daiy och överväger att pröva på dessa fiskar. Efter att finkammat diverse sidor på internet så söker jag lite råd av er nu.

    Är artnamnet rätt på fisken eller är det en stamm som hetet Daiy? Är arten en växtlekare eller annuel lekare?

    Funderar att ha dom med dvärgciklider i ett 375 liters eller ensamma ett 40 liters. Hur många hanar kan ma ha i ett akvarium som är 150 cm långt?

    Hur stor/lång blir arten?

    Fiskarna är vildfångade och var mellan 3-6 cm långa, hur lång tid har dom kavar?

    Tacksam för alla svar


    Mvh
    Martin Persson
    Mvh
    Martin Persson
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Hej Martin!
    Jag känner inte till Aphyosemion dayi, men ska försöka hjälpa dig lite ändå. Kan det vara Aplocheilus dayi du menar? Den är en gäddliknande ytfisk som blir ca 8 cm lång. Aphyosemion-arterna blir för det mesta lite mindre. Killis kräver inte så stor plats, så du kan säkert ha närmare hundra i ditt 375-liters akvarium. Även i ett 40-liters kan du ha flera par. Både Aphyosemion och Aplocheilus är växtlekare och lever i ca 2-3 år. Att ha dem ihop med dvärgciklider går säkert bra.

    Olle

    http://www.killi.net/sks/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej Martin,
      Olle är mycket bättre på killis än vad jag är (vilket i och för sig inte säger så mycket) så följ hans råd. Passade själv på att slå i några böcker och hittade inte heller någon Aphyosemion daiy, det som låg närmast var A.dargei.
      Däremot finns det en Aplocheilus som heter A.dayi och den verkar vara uppdelad i två arter dels A.dayi dayi och A. dayi werneri. Foto finns på bägge i böckerna Aquarium Atlas Photoindex 1-5 samt i Aqualog - Old World killis II.
      Skillnaden enligt fotona verkar vara att werneri-hanarna har ganska kraftigt markerade lodräta svarta ränder på kroppen bakre nedre del.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Martin Persson
        • January 2002
        • 120

        #4
        Det var affären som sa fel till mig. Det var mycket riktigt Aplocheilus dayi. Jag införskaffade mig 5 st idag. 2 hanar och 3 honor. Dom får gå i 40 liters akvariumet. Dom var fångade på södra Sri Lanka men dom visste inte vilken underart/färgvariant (vad heter det?) som det var.

        Tack för alla svar!


        Mvh
        Martin Persson
        Mvh
        Martin Persson

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #5
          Detta med arter, underarter, varianter och stammar är inte alltid så enkelt. Några tydliga gränser för vad som är vad tror jag inte ens finns. Man brukar definiera en art som en grupp individer som kan para sig och få fruktsam avkomma. Underarter är populationer av samma art som har varit isolerade från varandra under en lång tid. De har fått ett tredje latinskt namn som betecknar underarten, t ex Aplocheilus dayi werneri eller Fundulopanchax gardneri nigerianus. Hos killis finns dessutom många lokala stammar som inte har varit isolerade så länge att man kan tala om underarter, men ändå ser tydligt olika ut. I killisällskapet ger vi dem speciella stamnamn, som inte har någon direkt vetenskaplig täckning utan är mera praktiska. Stamnamnen sätts alltid inom citationstecken och betecknar oftast lokalen där stammen är fångad, t ex Fundulopanchax gardneri nigerianus "Makurdi". För att krångla till det hela ytterligare hittar man ibland framodlade färgvarianter med namn som liknar stamnamn, t ex Aphyosemion australe "golden". I killisällskapet försöker vi så långt som möjligt att hålla underarter och stammar rena så att de inte korsar sig, alltså inte flera underarter/stammar av samma art i samma akvarium.

          Olle

          http://www.killi.net/sks/

          Kommentar

          Arbetssätt...