Kampfisk och etik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Kampfisk och etik

    Är med i en lokal akvarieförening där en person har köpt en bokhylla och fyllt med glasvaser med kampfiskhannar. Jag tycker det ser makabert ut, men kan noll och ingenting om kampfiskar. Hur litet är ok?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Juwel350

    #2
    Det som är så märkligt är att kampfiskar får man tydligen hålla hur som helst,titta bara i butiker där man säljer i små byttor.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det finns väl inget svar.
      Strikt juridiskt (i Sverige ) så gäller att ett akvarium skall vara på minst 40 liter om inte fiskarna är speciellt lämpade för akvarier av mindre format. Detta anses kampfiskar generellt sett vara. Det finns dock en absolut mimiumgräns på minst 1 liter och ytan skall minst vara 10x10 cm om jag minns rätt.

      Sedan finns den moraliska frågan och där handlar det ju om en fisk kan trivas i så små vattenvolymer. Detta är ju naturligtvis omöjligt att bevisa i den ena eller andra riktningen om inte fiskarna generellt mår så dåligt att de dör. Och kampfiskar kan leva utan problem i en så liten volym, men samtidigt kan man ju då fundera över frågan - bara för att fisken kan leva där betyder det verkligen att miljön är bra?

      En del säger att kampfiskar i naturen lever i väldigt små volymer och därför trivs de i så liten volym. Detta är en sanning med modifikation eftersom de i naturen oftast bara lever i små volymer under en period under året medan de i övrigt oftast lever i betydligt större volymer.

      Sedan har ju inte heller de odlade kampfiskar vi köper (som till 99,99% är odlade) något gemensamt med de som återfinns i naturen eftersom dessa har fötts upp i oerhört små vattenvolymer på bara 1-2 dl (anledningen till detta är ju så klart att man inte kan hålla hanar ihop) och om de sedan hamnar i en glasvas på några liter så är det ändå mångdubbelt större än deras "naturliga" förhållanden.

      För att vara lite krass så kan man kanske säga att OM man är emot hållandet av kampfiskar i små vattenbyttor, så skall man kanske inte alls hålla kampfiskar eftersom man ju då indirekt ändå stödjer odlingen som sker i "minimiljöer".

      Själv är jag lite tudelad och tar egentligen inte ställning även om jag själv helt under årens lopp aldrig personligen har haft kampfiskar. Dock när jag hade affär på 80-talet så sålde jag kampfiskar men jag placerade då ut affärens hanar i de vanliga affärsakvarierna (1 i varje akvarie) ihop med andra fiskar.

      Så sorry MWH, jag har inget svar. Kanske istället fler frågor
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 February 2015, 18:06.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Juwel350

        #4
        Det är lätt att inte ta ställning men visst är det märkligt !

        Kommentar

        • Axman
          • January 2013
          • 188

          #5
          Något jag tänker när jag ser kampfisk i butiker är hur förbaskat tråkigt det ser ut. En fisk som hänger helt still i en liten glaskub utan inredning eller något. Men det är ju ur min synvinkel. Kampfiskens vete sjutton.

          Kommentar

          • Juwel350

            #6
            Tror inte någon akvariefisk är skapt att leva i så små behållare.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Att hålla fisk har för mig blivit inte bara en prydnad utan ett genuint intresse för de små liven. Jag intresserar mig för hur jag ska optimera för att fiskarna ska ha det så bra som möjligt. Visserligen har det mognat fram och ändrats en del från mina första steg som akvarist. Men då verkar detta med kampfisk vaser så långt ifrån det jag tänker är djurvälfärd. Då blir det enbart en levande prydnad.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Ursprungligen postat av HWH
                Att hålla fisk har för mig blivit inte bara en prydnad utan ett genuint intresse för de små liven. Jag intresserar mig för hur jag ska optimera för att fiskarna ska ha det så bra som möjligt. Visserligen har det mognat fram och ändrats en del från mina första steg som akvarist. Men då verkar detta med kampfisk vaser så långt ifrån det jag tänker är djurvälfärd. Då blir det enbart en levande prydnad.
                Bra sagt!

                Kommentar

                • Juwel350

                  #9
                  Tyvärr är det så att även vår hobby är drabbad av status och det minsta man kan säga är när det kommer till Kampfisk så är statusen att hålla denna fisk under bra förhållanden mycket låg.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av HWH
                    Att hålla fisk har för mig blivit inte bara en prydnad utan ett genuint intresse för de små liven. Jag intresserar mig för hur jag ska optimera för att fiskarna ska ha det så bra som möjligt. Visserligen har det mognat fram och ändrats en del från mina första steg som akvarist. Men då verkar detta med kampfisk vaser så långt ifrån det jag tänker är djurvälfärd. Då blir det enbart en levande prydnad.
                    Jag är själv som sagt inte intresserad av att hålla kampfiskar i vaser - men som jag skrev ovan. Om man är emot detta, så skall man inte hålla kampfiskar överhuvudtaget.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Juwel350

                      #11
                      Dom som håller kampfisk i vaser skriver inte här !

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Juwel350
                        Dom som håller kampfisk i vaser skriver inte här !
                        Antagligen inte - men jag tycker ändå det är en vettig frågeställning för dom som håller kampfisk finns här
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Juwel350

                          #13
                          Man kan inte nog försöka skapa opinion mot detta att hålla kampfisk i små behållare,jag är nog dum i huvudet när det gäller detta spörsmål men ingen kan övertyga mig att det är okey.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jag är själv som sagt inte intresserad av att hålla kampfiskar i vaser - men som jag skrev ovan. Om man är emot detta, så skall man inte hålla kampfiskar överhuvudtaget.
                            Nä, så är det ju. Det måste i så fall vara på gräsrotsnivå och köpa fisk från någon som odlar själv. Och som inte kör vattenglasprincipen. Jag är egentligen inte ute efter köpa kampfisk. Jag är mer nyfiken på hur man kan ha en fisk i en vas på 5 liter och tycka det är vackert. När det vackra i ett akvarium för mig till så stor del är knutet till dynamiken i karet. Då är en vas med en plastväxt och en lika färggrann fisk bara underligt.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Det finns en regel om att fisk inte får hållas mindre än en liter och minst en dm2 yta men den regeln gäller bara butiker och grossister. Eftersom fiskarna normalt är där kort tid ska man inte dra slutsatsen att en liter är ok även för vanlig hållning.

                              Vanliga regeln för akvarier är 40 liter men det kan gå med mindre men det finns vissa krav som alltid ska uppfyllas. det gäller insynsskydd, inredning, anpassad volym, vattenkvalitet, bottenmaterial osv osv. De kraven blir inte uppfyllda i en vas och därför är det inte tillåtet, punkt.

                              Det är en utgångspunkt, vad är lagligt. En annan är vad som är lämpligt. Vad vill vi ha ut av att hålla djur? Helena har beskrivit bra vad man kan ha för utgångspunkter, jag har inget att tillägga där, vaser är ingen rimlig fiskhållning.

                              Naturligtvis kan man fundera på om man ska köpa kampfiskar som är odlade i små behållare. Fast egentligen, även om fiskarna är i en stor damm, blir det så mycket bättre om den är smäckfull med fisk?
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...