Dvärg-gurami Bygger Bo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seberi01
    • October 2014
    • 3

    Dvärg-gurami Bygger Bo?

    Hej
    Min dvärggurami Bengt verkar syssla med vad som jag tolkar som att han bygger ett skumbo se filmen.



    Det syns ej på filmen men boet höjer sig nästan 1 cm över vattenytan.

    Vad kan man vänta sig sen då? Bengt har under dagen effektivt jagat väck de två honorna som finns, och jag har ingen aning om hur man skulle kunna se om det finns någon rom i boet eller ej.

    Samt om det nu skulle bli lek och rom, vad bör man göra då, detta är ju liksom mitt enda akvarium kar ingenstans att flytta några fiskar eller yngel.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Skaffa ett till akvarium om du vill att ynglen ska ha minsta chans att överleva, dit ska du flytta alla andra fiskar.
    Att få tag i ynglen innan dina andra fiskar gör det när hannen lessnat på att vakta är stört omöjligt.
    Ynglen har inte så stor simförmåga så att stänga av pumpen är en oerhört smart idé.

    Om de inte hunnit lägga några ägg så skaffar du ett akvarium och lägger hanen och en av honorna där, tänk på att om du vill ha så många överlevande yngel som möjligt så ska du ha massor av mindre burkar som du flyttar runt dem i och har stenkoll på vad som händer.
    Ynglen växer olika fort och äter upp varandra om storleksskillnaden blir för stor.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    Arbetssätt...