Kampfisk med mollys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisklivet
    • July 2014
    • 38

    Kampfisk med mollys?

    Hejsan!
    Jag hade tänkt på att skaffa en kampfisk. Är dock lite tveksam eftersom jag har platys och mollys (54 liter) och har hört att mollys "nafsar" på deras fenor. Jag kan ju testa, och sedan om det inte går kan jag då ha honom i mitt andra 10 liters akvarium? Kanske för litet? Annars kanske jag kan skaffa en eller flera honor som inte har så långa fenor. Men hanar är så klart dem finaste. Vill väldigt gärna ha en men kanske inte så bra i mitt läge?
    Tacksam för svar!
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej.

    För det första så anser inte jag att mollys har i 54 liter.
    Absolut, mollys har lite nafstendenser och det kan sluta med att de antingen lyckas mobba sönder kampisen eller att han ger dem på smällen och kanske till och med livshotande skador.
    10 liter är något i minsta laget skulle jag nog personligen säga, men absolut den kan ju komma att må toppen ändå.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Fisklivet
      • July 2014
      • 38

      #3
      Nu var jag helt virrig. Det är min kompis som har 54 liter. Jag har 63 liter, kanske inte så mycket skillnad. Men dem verkar må jätte bra och äter bra osv. Jag köpte en kampfisk och det funkar kanon än så länge. Han rör ingen och simmar för sig själv, ingen rör honom heller. Tack för svar!

      Men en annan fråga, kan jag ha kampfisk honor i mitt akvarium också? Skulle vara så kul. Jag tänkte sälja mina platy och sedan skaffa kampfisk honor. Kanske inte funkar? Hur många så ifall?
      Senast redigerad av Fisklivet; 03 January 2015, 20:38.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Du skrev ju 54 liter inom parentes vilket innebär att man, 63 liter är inte mycket bättre.
        Mollys blir ju typ 8-10 cm, är hyfsat livliga och ska gärna vara runt 5-6 st.
        Min åsikt är den att akvariet inte ska rymma mindre än 150 liter för att vara passande.

        Angående kamphonor, inget jag skulle rekommendera. Det brukar nämligen inte sluta speciellt bra.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Fisklivet
          • July 2014
          • 38

          #5
          Okej, tack!
          Jag har ballong mollys och blir inte dem 5-7 cm?

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Tyvärr så är detta ännu värre.
            Ballong mollys är enbart avlade för att se ut som de gör, i likhet med slöjstjärtar så kan de inte simma ordentligt. Men till skillnad från slöjstjärtar så har de för stora bröstfenor och flyger runt på ett väldigt dåligt sätt, de klarar inte av att bestämma i vilken nivå i vattnet de ska vara på ett vettigt sätt. Skulle jag behövt leva under sådana omständigheter så skulle jag bli helt koko.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            Arbetssätt...