Blå Gurami hane aggressiv !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zyntract
    • December 2014
    • 2

    Blå Gurami hane aggressiv !!

    Hej !

    Jag har 2st Blå gurami samt 2 guld gurami, 2fjärilsciklider och 2 palettciklider i ett kar och det har blivit som så att blå gurami hanen har börjat jaga dem andra guramisarna en så pass illa att den har fått sin stjärt riktigt naggad . Någon som kan ha tips på hur man ska göra för att eventuellt få bort beteendet på hanen ?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hur stort är akvariet?

    Dessa guramier ska gärna hållas i en grupp på minst 5-6 st just av den enkla anledningen att de kan gå hårt åt mot varandra.
    Att han jagar runt alla andra guramier är för att ingen av de andra är stark nog för att kunna hävda ett revir mot honom, han har ingen att slåss med och har lyckats ta hela akvariet som sitt revir och vill inte ha de andra guramierna där.

    Ett akvarium på under 200 liter är helt klart för litet, även burkar på under 400 liter kan vara för litet på grund av att de ju ska vara en grupp och de blir ju lite storlek på dem. :P
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Jag tror inte du får bort beteendet utan du får nog flytta ut de blå eller köpa ett väldigt mycket större kar kanske.

      Jag hade odlingsvariant av blå gurami förr i ett sällskapskar med lite av varje. Inkl en kampfiskhane. 200 l ca. En hane och två honor på guramifronten. Allt var så vänt och gulligt och vackert. Till plötsligt en dag när hanen fick spelet och på en natt dänge ihjäl majoriteten av invånarna i karet. De överlevande evakuerades och guramisarna fick gå själv. Då slog hanen ihjäl en fru - och döptes till Hitler. Sen gav han sig på sista frun nån månad senare, så hon evakuerades. Och där stod jag med ett stort jävla kar med EN fisk - och två ancistrus, de vågade han sig inte på.

      Hitler dog sedemera i någon okänd sjukdom (han fick som sår på kroppen) och var saknad av ungefär ingen. Och jag tänker aldrig mer ha en guramihane i nåt kar. Hur vackra de än är, och hur trevliga de än är att titta på. Man vet aldrig när/om de tänker bli som Hitler. Och sen den dagen han började bli aggressiv funkade inget, jag provade med snäll fisk, med små tetror, men nya fruar - han idkade massmord. Jag bytte akvarium så han inte skulle ha ngt revir. Gick fint tills han skaffade det, sen började han ta död på sina grannar...

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Alexia: Prövade du någon gång med tuffare sällskap såsom ciklider av olika slag?

        Att få hem hannar som den du beskrev är ytterst ovanligt, råkar man på en sådan hane så ser man till att han får bo i ett stort akvarium med andra jämnstora hannar och tuffa fiskar.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          pikachu - nix, jag var helt inne på levandefödare och labyrintfisk på den tiden. Däremot provade jag med en annan guramihane, som var större än den elaka, men nix.

          Men problemet var ju absolut att han inte hade något motstånd, och "utnyttjade" det. Dock när jag skrev om det så var den vanligaste kommentaren "blå gurami, ja de är sådär, aggressiva" - så av kommentarerna verkade det inte så unikt. Han är enda blå hane jag haft dock. (Haft guld också, de var jättesnälla)

          Men ja, någon tuff ciklid hade kanske funkat. Typ a la palettcikliderna med yngel.. Å andra sidan tror jag de slagits till nån dog då, och jag vill ju inte ha bråk i mina kar heller.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Guld och blå (och marmor samt några andra odlingsformer) är samma art, så det borde inte skilja nå't särskilt i temperament mellan dem. Men fiskar är ju individer, vissa är väl lugnare än andra.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Tuffa ciklider ska man inte ha, snälla om något ihop med guramier.
              Dock så är ciklider i sig tuffare än guramier som är i samma storlek.
              Palettcikliderna hade garanterat lyckats sätta honom på plats utan dödsfall oavsett de lekt eller ej, han hade inte haft en chans att hävda sig mot en palett hona i full storlek.

              När du provade med den större gurami-hannen, var det den som fick flytta till akvariet?
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #8
                Fast han tog ju död på allt som var snällt...

                Den stora (eller ja större, den elaka var stor och ståtlig han med) och den elaka släpptes ihop samtidigt i ommöblerat kar, för den nya inte skulle komma rakt in i den gamlas revir. Det fungerade nån vecka, sen hade elaka claimat hela karet som revir. Den stora höll sig ur vägen utan att verka rädd. Gick nån vecka, sen började elaka puckla på den stora.

                Jag vet inte vad som "hände" med den elaka, han var utmärkt normal och välartad i flera år. Men sen vände det verkligen över natten. Lugnt på kvällen - slakt på morgonen. Och sen den dagen var han le utan bara... Därför jag brukar säga han fick en knäpp/flippade ur.

                Men snälla ciklider med honom hade nog tyvärr blivit döda ciklider. Han nöjde sig liksom inte med att annan fisk höll sig ut vägen och inte utgjorde hot. De skulle elimineras :/

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Det är väl en av anledningarna till att jag föredrar mosaikgurami framför blå/guld/marmor Mosaiken är rent generellt mycket snällare, samtidigt som den är tjusig som få.

                  Svårt att veta varför en fisk (eller annat djur/människa) bara ändrar beteende och humör rätt som det är. Kan ju ha med förändringar i miljön att göra, stress, eller att de helt enkelt blir psykiskt störda.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Alexia: Grejen är att tuffa ciklider skulle slakta honom, medan snälla (i samma storlek) skulle hållit stången. :P

                    Shepard: Huruvida mosaiken är snällare eller ej måste vi ha olika åsikter kring, den senaste jag hade (hade den för att den skulle få lite hull) gick bärsärk mot alla vid varje matning.
                    Jag har haft såväl lugna som tuffa individer av Trichogaster trichopterus, dock så är min erfarenhet av Trichogaster leeri den att leeri är tuffare i psyket. När jag har haft dessa ihop så är det leeri som haft störst makt i burken. :P
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Har aldrig haft en starkt aggressiv mosaik. Har en hane och två honor nu, som för tillfället går i ett 112-liters, och de är snälla mot både varandra och andra fiskar. Visst, hanen har perioder då han jagar honorna lite, men i stort sett så sköter han sig.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Alexia
                        • January 2011
                        • 509

                        #12
                        Känns som vi kanske kapat trådstartarens fråga lite, men jag står kvar vid att har den börjat bli elak så ger det sig nog inte (att den lugnar sig) av sig själv tyvärr.

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          Alexia: Tro mig, jag har haft ett x antal gurami-hannar och går de med ciklider så är de inte så kaxiga längre.
                          Förvisso så hade jag en som gick rätt bra ihop med cikliderna jag hade då pga att han var så tuff i psyket men annars så. :P

                          Shepard: Känns inte 112 liter lite väl litet? Vi snackar ju ändå om fiskar som kan nå en maximal storlek på 12 cm.
                          Till dessa guramier brukar jag säga att man inte ska ha dem i ett akvarium på under 200 liter, skit samma att zoopets artbeskrivning säger annorlunda.
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av pikachu
                            Shepard: Känns inte 112 liter lite väl litet? Vi snackar ju ändå om fiskar som kan nå en maximal storlek på 12 cm.
                            Till dessa guramier brukar jag säga att man inte ska ha dem i ett akvarium på under 200 liter, skit samma att zoopets artbeskrivning säger annorlunda.
                            De gick i mitt 240 förut, men eftersom jag har ett Crenicichlapar med yngel där nu, så får de vara i 112-literskaret.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Alexia
                              • January 2011
                              • 509

                              #15
                              Pikachu - jag tror dig (dum vore jag väl annars). Men jag köper sällan påståenden helt utan följdfrågor, men jag förstår hur du menar att snälla ciklider skulle hjälpt. Får tänka på det om jag någon gång törs ge mig på guramis igen, och skulle ha maximala oturen att råka ut för nåt liknande som med den hanen =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...