Blå Gurami hane aggressiv !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #16
    Alexia: Man hittar oerhört få sådana hannar som den galning till hane som du beskriver att du hade.

    Shepard: Då förstår jag varför de går i ett för litet kar. :P
    Crenicichlaparet vart inte så förtjusta över guramier i samma burk i samband med lek va? :P
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #17
      Tja, jag flyttade dem innan. Och så litet är det ju inte, det funkar faktiskt bra, hanen låter som sagt honorna vara ifred för det mesta, han bygger mest på sitt skumbo i ena änden av karet. Jag upplever som sagt mosaiker som lugnare än blå/guld/marmor, ett tag hade jag t.o.m två hanar i 240-karet, och det funkade bra.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #18
        Pikachu - låter betryggande. Det kan vara så att jag råkatköpa ett 150 l kar till eftersom det kostade ingenting och fanns nära... Som man kanske skulle våga sig på att ha gurami i då.. kanske.. helt hypotetiskt alltså ;P

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #19
          Alexia: Kör på en mindre gurami i sådana fall, blå gurami ska inte vara i ett akvarium som är på under 200 liter.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #20
            Oj, då kanske zoopet borde ändra i sin artbeskrivning - där står 120 l?

            Ska jag testa med gurami igen är jag rätt sugen på dvärg. Fast det påstås de är ordentligt aggresiva så.. jag vet inte jag...

            APropå inget, skrev om guldgurami i inlägg tidigare - att jag haft det med och de var snälla. Det var honungs- jag hade och inte guld..

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Dvärggurami tenderar dels att vara känsliga, och som sagt tenderar hanarna att vara aggressiva mot honorna. Gurami är ju inte parbildande som många ciklider, och hanar brukar inte vilja ha honor i reviret annat än vid leken, före och efter lek ses nog honorna mest som konkurrenter om plats och mat. Men det skiljer ju mellan olika arter och individer, upplever som sagt mosaiken som en av de lugnare, och dvärgen som en av de ilsknare. Mosaiken verkar dessutom mycket tåligare.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #22
                Behöver mosaiken mindre än blå? Jag hade mosaik eller dvärg som 'önskelista', men mosaiken blir väl lika stor som den blå - så jag strök den när du sa det där om 200 l.

                (Och nu kidnappar vi våldsamt en tråd)

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Ursprungligen postat av Alexia
                  Behöver mosaiken mindre än blå? Jag hade mosaik eller dvärg som 'önskelista', men mosaiken blir väl lika stor som den blå - så jag strök den när du sa det där om 200 l.

                  (Och nu kidnappar vi våldsamt en tråd)
                  Egentligen bör de väl ha samma storlek på kar, men jag upplever mosaiken som lugnare. Mina verkar klara sig bra i 112-literskaret, även om det mest är en nödlösning på grund av Crenicichla med yngel i det större karet.

                  Ja, men trådskaparen har väl fått svar på sin fråga, men inte svarat än. H*n kanske också är intresserad av det vi diskuterar. Men du kanske skulle starta en egen tråd där du kan få hjälp med dina guramifrågor
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Alexia
                    • January 2011
                    • 509

                    #24
                    Ska inte bli några guramisar igen här nu iaf, blev bara ett sidospår av övriga diskussionen =)

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #25
                      Alexia: Jag uppfattar inte dvärgar som aggressiva, honungs hannar som är i lekkondis och bygger skumbo är mycket värre än dvärghanne som är i samma sits. :P
                      Uppfattar även honungen som lite tuffare i temperamentet överlag jämfört med dvärgen.
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #26
                        Shepard: Så mycket ilsknare än mosaiken är då ändå inte dvärgen, skulle snarare säga lugnare. :P
                        Visst är ju både mosaiken och honungen tåligare, men jag skulle säga att dvärgen är lugnast dock så tycker jag ändå att man ska ha en mindre grupp.
                        Dvärghanar kan vara lite tuffare mot varandra än hos lite andra guramier, men i ett 150l så kan man lätt ha en grupp på 2 hannar och 4 honor.
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #27
                          Köpte några dvärgar häromsistens, då jag hittade några som var väldigt fina, men tröttnade rätt snart, på grund av hanens ständiga jagande, och det är så jag minns dem från förr också.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #28
                            Shepard: Vi verkar ha ganska olika erfarenheter utav både dvärg och mosaik vi.
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #29
                              Ursprungligen postat av pikachu
                              Shepard: Vi verkar ha ganska olika erfarenheter utav både dvärg och mosaik vi.
                              Hehe, japp, verkar så. Har aldrig stött på en mosaikhane som varit överdrivet aggressiv, hade t.o.m två hanar ihop ett tag, och även om de spände upp sig för varandra ibland, så var det sällan nå't våldsamt jagande. Dvärgarna jag har haft har däremot varit griniga.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Soffan74

                                • March 2017
                                • 158

                                #30
                                Hur är guld gurami? Har ett par nu i mitt 200 kar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...