Könsidentifiera dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • max102
    • June 2014
    • 13

    Könsidentifiera dvärggurami

    Jag köpte 2 dvärggurami men har svårt att veta vilken som är hanne och vilken som är hona. Läste någonstans att hanarna har en spetsig ryggfena men jag kan verkligen inte skilja mina åt. När jag köpte intygade butiken att det var en hona och en hane...
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hanen är större och mer långsträckt, och har större fenor. Hanen har också starkare färger, honan är mer grå, även om det finns framodlade varianter där honorna är rätt blå.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Lägg in en bild på tex www.photobucket.com och länka hit, så blir det kanske lättare att avgöra.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • max102
        • June 2014
        • 13

        #4
        Nummer 1:


        Nummer 2:

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          1 Hona, 2 Hane.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • max102
            • June 2014
            • 13

            #6
            Tack!

            De verkar inte riktigt gå ihop. Honan nafsar hanen lite lätt så fort han kommer nära, och han ser till att inte komma nära henne. De håller till på var sin del av akvariet och möts ibland bland flytväxterna.

            En annan sak är att deras ätbeteende. De kan ta munsbitar men tycks inte kunna behålla något och spottar ut det igen. Det gäller små räkbitar, frystorkad artemia och små bitar av gröna ärtor. Däremot tycks de kunna behålla torrfoder mycket bättre. Är det inte lite skumt?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nja, om det är så skumt vete tusan...troligen har de inte fått det fodret tidigare, och det kan ta ett tag för en fisk att vänja sig vid ett nytt foder.
              Sedan är kanske små räkbitar och ärtor inte det optimala fodret till dessa gurami, om det inte är söndermalt som i tex räkmix.

              Att de inte går ihop just nu kommer säkert att ändra sig, ge det någon vecka så blir det säkert bra.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • max102
                • June 2014
                • 13

                #8
                Tack!

                Ska kanske envisas lite med frystorkad artemia och kanske levande också...

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det finns så mycket bra foder på marknaden, så lite omväxling är bara positivt.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Dina guramier är ganska undernärda, de kommer att behöva lite mer mat en normalt om de ska kunna lägga på sig.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • max102
                      • June 2014
                      • 13

                      #11
                      Jo, de är försvinnande tunna. De såg ut så vid köpet och nu har jag lite svårt att få dem att äta ordentligt. Platys käkar ju upp allt blixtsnabbt, och tyvärr är guramierna lite sävliga för att hinna med.

                      [tillägg]
                      Vid dagens sista matning var de betydligt mer framåt, och tog frystorkad artemia utan problem. De verkar vänja sig alltmer.

                      En sak jag undrar över är honans beteende gentemot hanen. Hon jagar honom på pin kiv. Hanen flyr för det mesta förutom vid några tillfällen då jag har sett dem konfronteras head-on och ge varandra en rejäl kyss mun-mot-mun. Svårt att se den här hannen kunna skydda sitt revir när det blir dags...
                      Senast redigerad av max102; 29 July 2014, 17:10.

                      Kommentar

                      • max102
                        • June 2014
                        • 13

                        #12
                        Det har gått bra med matningen av mina dvärgguramis och de äter med god aptit.

                        En rolig sak hände idag: hannen som hela tiden har mobbats av honan bestämde sig för att det var nog (han har nog ätit upp sig en del) och de hade en riktig rundgång efter matningen. Märkligt nog gick han segrande (honan är lite större) och nu är rollerna helt ombytta...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...