Ruvande chokladgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ruvande chokladgurami?

    Jag har 6 chokladgurami, och en av dem ser annorlunda ut vid struppartiet än de övriga, och jag funderar på om hon kanske har ägg i munnen? De två sista bilderna visar några med "normala" strupar, som jämförelse.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Jag kan ju inget om gurami. Men hon ser ju onekligen ut som en munruvande malawihona så jag vågar tippa på att hon har nåt i munnen

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Jo hon ruvar, och får hon vara ostörd kommer hon spotta yngel efter ca 2 veckor. Fånga försiktigt ut henne med en plastburk - alltså inte en håv så hon kommer upp i luften! Hon äter inte medan hon ruvar. Ynglen äter nykläckt artemia. (Allt enligt Åke Westlunds beskrivning - han var troligen den första att odla arten i Sverige, 1976).

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ok, kan hon gå i den burken tills hon spottar? Kanske en liten petbox funkar? Vet ju inte hur länge hon har gått med äggen i munnen, så kanske ska snabba på lite. Funkar det med den där färdigskalade artemian, eller är de kinkigare än de genomsnittliga ciklidynglen, så det måste röra på sig?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Förresten, måste man ta ut henne med en gång när hon har spottat, blir ynglen mat annars? Kan ju lägga i några flytväxter som skydd åt dem.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Samawi
            • January 2014
            • 131

            #6
            Animaniac, Har själv 6 stycken Choklad guramis i ett 110 Liters men väldigt mycket växter hemma. Dock verkar det som att en hanne har blivit väldigt aggressiv eller i alla fall tagit upp en bra del i akvariet som hans territorium. Sen han började med detta har en gourami försvunnit och jag misstänker att det är på grund av hans beteende.
            Tänkte bara passa på och höra om detta är ett vanligt beteende hos Choklad guramin? Är lite orolig så att inte fler stryker med på grund av honom. Hur beteer sig dina?

            Lycka till med din munruvande hona !!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Nu är operation chokladägg avklarad, hon går nu och ser lite vilsen ut i en petbox, med lite Pistia på ytan, och en liten LED-armatur som belysning. Har lagt på locket så mycket det gick, då lampan sitter ivägen, men vet inte hur stor risken är att hon hoppar?

              Tack Mina är lugna vad jag kan se, inget direkt jagande, mer än nå't enstaka utfall, som kanske varar i 5 cm eller så. Mina går i ett 100-liters, ihop med ett gäng Corydoras panda, 10 Melanotaenia praecox (neonregnbåge), ett 10-tal kuhlii, några L183 med avkomma, och en dvärgkulfisk.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Samawi
                • January 2014
                • 131

                #8
                Jaha! har några Kuhlii i samma kar jag också och någon Oto mal.
                Hmm, hade 4 stycken choklad guramis från början och dem var ungefär som du beskriver dina. Men sen köpte jag till ytterligare två från samma affär och akvarium. Och då var jag säker på att jag i alla fall fick med mig en stilig hanne hem. Och det är just denna som är ganska aggressiv mot de andra. Han är alltid i mitten av akvariet och så är vissa mer kaxiga tillbaka och alltid ska in i närheten runt honom och några har nästan helt gömt sig och håller sig undan. Väldigt tråkigt. Vet inte om man ska låta honom vara kvar eller ej? Vad tror du?
                Han är hemskt fin dock

                Ska bli väldigt spännande föresten att få följa din tråd och se hur det går!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Tja, antar att det kan bli rubbningar i den inbördes balansen om man skaffar fler i efterhand, vet inte exakt hur chokladgurami funkar. Men att det är en av de nya som ställer till det låter lite ovanligt, men han kanske är den största, och var kanske den dominanta redan i butiken. Mina 6 tycks dra jämnt, har faktiskt ingen större koll på könsfördelningen, mer än att den ruvande är en hona då... Och nå'n av de större bör ju vara en hane.

                  Hehe, ja, om det nu blir nå't, har väl inga större förhoppningar. De ska ju tydligen vara rätt svårodlade.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Samawi
                    • January 2014
                    • 131

                    #10
                    Det var dock från samma import. Köpte till två bara någon vecka senare. Just för att jag kunde inte se någon könsskillnad på mina som fortfarande var lite små. Stod sedan och studerade i djuraffären och hittade en som jag misstänkte är en hane. Han är något lite större men inte mycket. Kan lägga upp en länk senare så kan du få se hur han ser ut (är inte hemma just nu).
                    Aja, vi får väl se hur det går. Vill ju inte gärna ta bort honom heller då han är hemskt frammåt och alltid synlig. Inte skygg alls. Plus att han är otroligt fin!

                    Ja, men ska ändå bli kul att följa hur det går. Dem verkar ju trivas i ditt kar!
                    Jag har dock inte upplevt att dem är så super känsliga som det sägs att dem ska vara med "allt", hur är dina?
                    Hur länge har du haft dem föresten?

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ja, han gick väl med de du köpte först i butiken, och de kanske minns varandra, och att han var dominant redan när de gick tillsammans i butiken?

                      Nej, upplever inte mina som känsliga heller, har ingen tidsuppfattning, men har väl haft dem i 3-4 månader kanske. Har även 5 lakritsgurami i ett annat kar, som jag väl har haft i nå't år. De verkar också rätt tåliga, även om jag hittade en död häromdagen. Ja, de verkar trivas Inte skygga, och leker gör de ju tydligen också.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Samawi
                        • January 2014
                        • 131

                        #12
                        Jo, men precis.. du har nog helt rätt där! Kan ju mycket möjligtvis ligga till så.
                        Då har nog du och jag haft dem ungefär lika länge. det är någonting sånt 3-4 månader här med. Kan ju iofs vara så att just den importen som kom in till Sverige har varit lite mer tålig än vad dem brukar vara. om nu både din och min djuraffär har använt sig av samma leverantör.
                        För Jag har hört en hel del om hur otroligt svåra dessa ska vara. Även hon i djuraffären sa att hon haft några en gång men det gick inte. Dem gillade inte vattenkvalitén. Har även fått en hel del kommentarer på en blogg där jag lägger upp en del bilder på dessa. Många skrev till mig på engelska att man ska absolut inte köpa choklad guramin då den är näst intill omöjlig att få att överleva. Då vattenkvalién dem kräver går inte att upprätthålla. Och även om man skulle lyckas med det så är dem så svår matade. Det var många som sagt som reagerade och gav mig dessa råden/ informationen. Och att dem absolut INTE kan vara i ett sällskaps akvarium.
                        Jag har absolut inte märkt någonting av detta! Dem äter flingfoder utan problem också.

                        Men jag vilja gärna att du uppdaterar om du har lust med det så man kan få följa med hur det går för den munruvande honan. Även om det lyckas eller inte så är jag intresserad. Tycker Choklad Guramin är en hemskt fin och rolig liten fisk!
                        Mina brukade leka i strömmen från pumpen innan den dominanta guramin kom.

                        Här är bilderna på min dominanta men fina hanne:


                        Kommentar

                        • Samawi
                          • January 2014
                          • 131

                          #13
                          Här leker dem i strömmen från pumpen om du är intresserad


                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Hmm, nja, skulle ju definitivt inte kalla dem för omöjliga. Matar mina med fryst artemia, och frysta hummerägg, och de går som sagt i ett sällskapskar, och de är pigga, och simmar alltid runt. Nu har jag som sagt isolerat den ruvande honan i en petbox med lite flytväxter på ytan.

                            Minns att jag hade några för ett antal år se'n också, och har för mig att de också var rätt så tåliga.

                            Fin hane
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Samawi
                              • January 2014
                              • 131

                              #15
                              Intressant att höra!
                              Just för att det verkar vara så otroligt vitt skilda åsikter om dessa.
                              btw. vad har du för temp i karet?

                              tackar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...