Kampfisk! Seriös handlare?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    Kampfisk! Seriös handlare?!

    Hej!
    Jag har varit intresserad att köpa kampfisk i flera månader, men en av handlarna som jag brukar besöka har en kampfisk i glasvatten och den fisken har varit där jätte länge. Men är det inte dåligt för fisken?!

    När jag frågade honom då sa han att de behöver inte ha filter eller pump, de brukar andas från vattenytan.
    Och en annan sak jag tänkte på för några dagar sedan, bör inte akvariet vara minst 30l för att den skall må bra?! Glasvattnet som fisken var i är nog inte mer än 0.5l. Lite stor glas jämfört med andra glas vatten men ändå.

    Glad påsk förresten
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man kan säkert diskutera hur kampfiskar skall hållas men de tål i alla fall att hållas i väldigt små vattenvolymer (därmed definitivt inte sagt att de skall hållas så) och när de dras upp i försäljningsstorlek i Asien så hålls de i extremt små vattenvolymer (några få deciliter).
    Vad säger då lagen.
    Jo rent allmänt skall vattenvolymnen vara minst 40 liter men undantag kan ges i speciella fall och det ges nästan undantagslöst för kampfiskhanar. Absolut minimum (om jag minns rätt) är dock 1 liter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Man kan säkert diskutera hur kampfiskar skall hållas men de tål i alla fall att hållas i väldigt små vattenvolymer (därmed definitivt inte sagt att de skall hållas så) och när de dras upp i försäljningsstorlek i Asien så hålls de i extremt små vattenvolymer (några få deciliter).
      Vad säger då lagen.
      Jo rent allmänt skall vattenvolymnen vara minst 40 liter men undantag kan ges i speciella fall och det ges nästan undantagslöst för kampfiskhanar. Absolut minimum (om jag minns rätt) är dock 1 liter
      Woww!! 1 liter och minst bör de vara i ett akvarium som är minst 40l är ju så himla stor skillnad :O
      Men kommer de må bra av det i längden?!
      Dock är lite tveksam om jag skall köpa de som finns i glasvatten
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Bisho
        Woww!! 1 liter och minst bör de vara i ett akvarium som är minst 40l är ju så himla stor skillnad :O
        Men kommer de må bra av det i längden?!
        Dock är lite tveksam om jag skall köpa de som finns i glasvatten
        Man skall självklart inte hålla kampfiskar så hemma men i en affär går de ju kort tid.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Man skall självklart inte hålla kampfiskar så hemma men i en affär går de ju kort tid.
          Tack för informationen
          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          Arbetssätt...