Varför skaffar inte fler Killis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #16
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Jag var i Örebro på auktion igår och plockade hem en del fisk. Med hem följde Fundulopanchax gardneri gardneri "Baissa", Epiplatis dageti monroviae och Aphyosemion striatum Moyoko GJS 00-32, vad alla siffror och liknande betyder har jag väl en vag idé om, i det senaste fallet plockade jag hem 9 hanar till det extrema priset 60 kr. Nu kommer väl livet gå ut på att hitta honor från samma ställe/vattenpöl. Om det går bra får man väl börja leta småakvarier i mängder. Jag ska inte odla fisk, men det vore ju kul att se om de väljer att föröka sig bland alla växter. De nio hanarna simmar i samma 180-litare nu, hoppas de håller fred på sig..


    Kul att du skaffat lite killis! Angående koderna så är det fångstkoder för att kunna identifiera vilken plats fisken kommer ifrån. GJS står i det här fallet för Robert Guggenbühl, Mogens Juhl & Pascal Sewer dvs. de som fångade fisken. 00-32 står sedan för årtal och nummer på den fångstplats som fiskarna kommer ifrån. Nummerordningen är utifrån vilken ordning platserna har besökts så år 2000 och fångstplats 32. För västafrikanska killis finns en rätt bra lista med fångstkoder här: http://www.aka.org/wak/Code_Library/Code_Index.htm och för dina Aphyosemion striatum så härstämmar de alltså från den här resan: http://www.aka.org/wak/Code_Library/GJS00.htm

    Och som sagt, tyvärr är de förbannat duktiga på att hoppa. Dock upplever jag att hoppandet är som värst när de är nya i akvariet och att det lugnar ner sig lite när de känner sig tryggare. Sen kan de så klart få för sig att hoppa ändå, speciellt vid för stora vattenbyten, om de blir skrämda eller om de blir jagade av andra fiskar i akvariet.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Kul att Mathias satsar på Killis. Tänk vad läckert med en liten burk med Mathias gröna fingrar och Killis. Ju mer ni som kan dessa juveler skriver, ju mer spännande låter det. Troligen kan det bli så att mina räk-kar successivt glider över till Killi-kar.
      Det som imponerat mest med mina lyktögon är nog aptiten.Råkade få med några vita mygglarver ihop med cyclops och deras munnar ska ju vara små men mygglarverna försvann på två röda sekunder. Kommer att åka förbi vid Södermalms Affär för att se fler live.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • ubjs
        • April 2007
        • 192

        #18
        Den största anledningen till att inte fler provar killis tror jag är att det är väldigt svårt att få tag i dom eftersom dom flesta akvariebutiker inte har dom. Där försvinner minst 95% av dom som möjligen kunde vara intresserade.

        Men om man envisas och letar lite så hittar man några som säljer men då infinner sig nästa mur att kravla sig över.
        Man får höra att dom inte tål belysning och att dom måste ha levande foder minst två gånger i veckan.
        Där försvann nog 90% av dom som var kvar efter första rensningen.

        Nu finns det en butik, Södermalms akvarieaffär, som kan serva en med levandefoder relativt ofta och som säljer en hel del killis.
        För min del återstod då detta med belysningen, inget kul att ha firrar som man måste kolla med hjälp av ficklampa tycker jag.
        Kom då att tänka på Alf och Anitas bilder på sina akvarier, dom verkade ju rejält upplysta.
        Kollade igen och här lyser det ju , http://www.alfanita.se/fishroom.htm, borde väl funka då så nu finns det inte så många invändningar kvar.
        Får göra ett nytt försök med killis.



        Mvh UB

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #19
          En av anledningarna varför jag inte köpt någon av dessa fiskar är för att jag ej hittat en enda (har ej sökt efter just dem) men kollar genom alla akvarier i alla butiker jag är på och har inte hittat något som liknar de där.. och brukar vara på runt 15-16 butiker varje månad och kolla vad dem fått in osv.. någon som vet hur man kan få tag på dem? dem hade passat in hos mig perfekt storlek .

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Nja - nog brukar väl de flesta affärer ha någon killiart inne så det är inte så svårt att få tag i dom. Fast det står ju inte killis direkt på akvariet på samma sätt sopm att det inte står att levandefödare på ett platyakvarium etc. så man måste ha lite hum om de vetenskapliga namnen.
            Just nu har t.ex. Imazo (Sveriges största fiskgrossist och de flesta akvarieaffärer handlar av dom) inne Aphyosemion gardneri och Aphyosemion striatum inne (under högsäsong har de fler arter).

            Vad man inte hittar i affärerna är dock de annuella arterna (dvs de som lever en väldigt kort tid) men dessa kan ju skickas i brev så de är ju ändå rätt lätta att köpa in från privatpersoner.

            Sedan du blaze som bor i Malmö har ju oerhört väl förspänt genom att du kan åka över Köpenhamn och kolla på utställningen där samt utan problem kan spendera 10.000 på att köpa killis på den efterföljande auktionen. Jag har tagit foton på mer än 100 olika arter som har varit till salu vid detta evenemang. Nästa utaställning/auktion är den 26/9 (se Zoopetkalendern)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #21
              Nu när man tänker efter kanske jag sett någon gång en clownkilli tror jag dem hette men dem var inte så fina som bluewings på bilden , att dem inte säljer anuella arterna dem som dör fort e ju bra på sitt sätt men , skickas i brev de låter olagligt? som jag förstått det ( är fortfarande ny på det här med fiskar) men så är det olagligt i Sverige att skicka fisk?

              Att åka till Köpenhamn är väldigt enkelt för mig tar ungefär 20 minuter med bilen problemet e dock att jag ej trivs i auktioner/utställningar med massa folk av personliga skäl. Fast nu när du nämner Köpenhamn kanske jag kan åka ditt o kolla deras butiker dem kanske har lite annat som vi inte har . Någon som vet om det är "ok" att bara köpa fiskar o dra över dem till malmö?


              Annan anledning som jag kom på varför folk inte skaffar killis kan vara pga att många är aggresiva / inte tål så mycket
              Senast redigerad av blaze1337; 12 August 2014, 10:28.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #22
                Man skickar inte fisken i kuvert utan äggen och det är tillåtet. Fast om du inte är insatt i killis så kanske du inte skall börja med årstidarna.
                Fiskar i affär är inte vuxna (som tur är) och kommer därför att färga ut bättre i ett hemmaakvarium när de blivit lite större och trivs bättre.

                Neonfisken i Köpenhamn är en bra affär med mycket udda fiskar - i deras lagerlista finns just nu 10 olika arter med killis. Inom EU är det Ok att köpa in fiskar. Fast som sagt om du verkligen vill se på killis åk över till utställningen i Köpenhamn - det brukar inte vara så mycket trängre där än vad det är på Neonfisken
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Man skickar inte fisken i kuvert utan äggen och det är tillåtet. Fast om du inte är insatt i killis så kanske du inte skall börja med årstidarna.
                  Fiskar i affär är inte vuxna (som tur är) och kommer därför att färga ut bättre i ett hemmaakvarium när de blivit lite större och trivs bättre.

                  Neonfisken i Köpenhamn är en bra affär med mycket udda fiskar - i deras lagerlista finns just nu 10 olika arter med killis. Inom EU är det Ok att köpa in fiskar. Fast som sagt om du verkligen vill se på killis åk över till utställningen i Köpenhamn - det brukar inte vara så mycket trängre där än vad det är på Neonfisken
                  Gud vilken butik den drar jag gärna till ska se om jag kan ta ledigt till killis utställningen , nej är inte superinsatt i fiskar tycker bara om färgstarka fiskar och gör det mesta för skaffa dem och få dem o må bra ^^

                  Tack för tipsen kjell!
                  Senast redigerad av blaze1337; 12 August 2014, 10:40.

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #24
                    Ursprungligen postat av Anita P
                    Hej,
                    Du är välkommen hit att titta på våra killis om du vill. Vi brukar alltid ha killis att sälja, vilka arter varierar däremot.

                    Vi bor utanför Annelöv, så det är inte så långt från Malmö.

                    Mvh Anita
                    Hej Anita tack för inbjudan , skickar pm

                    Kommentar

                    • swetrot
                      • April 2003
                      • 966

                      #25
                      Vilka killis kan gå tillsammans med andra vanliga sällskapsfiskar och har goda chanser att föröka sig i ett sådant akvarium?

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #26
                        Ganska många arter beroende på "sällskapet". Ägg lär dom försöka lägga om dom finner lämpliga substrat men det blir nog ingen större mängd överlevare i sällskapsburken, men om kan man ta tillvara äggen finns ju möjligheten att kläcka dom i en liten separat burk.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • HeidiH
                          • October 2014
                          • 629

                          #27
                          Har varit sugen på killis ett tag, men har oxå varit akvarielös ett tag. Nu har jag ett jobb-akvariepå gång där huvudfisken skall vara regnbågsfisk. Funderar lite på om killis kunde gå ihop med dem. Men har oxå för mig att killis gillar lugnt vatten..
                          <s¨svårt att komma fram till vilka fiskar man skall ha ihop! Överväger allt från platy till killis typ

                          Kommentar

                          • Miss Duse
                            • May 2013
                            • 9

                            #28
                            Idag var jag inne i butiken Södermalms akvariebutik. Han hade flera sorters killis. Riktigt snygga! Flera av dem är tydligen vad han sa var årstidsfiskar eller säsongsfiskar. Så de räknas som "gamla" vid 9 månaders ålder. Men det var de snyggaste men är svårodlade tydligen. Jag kommer välja en annan sort eftersom jag är nybörjare. Skulle föreslå att du ringer till honom Heidi för han verkade riktigt kunnig på killis Lärde mig en hel massa idag om akvariebiologi och kemi. Han tyckte om att prata. Här är hemsidan: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/
                            Catwoman
                            www.jambosomali.blogspot.se
                            20L katt-TV

                            Kommentar

                            • rödtoppen
                              • June 2006
                              • 3148

                              #29
                              Bor man i södra Skåne så har Alf & Anita en hel del killies de har även levande foder som man kan köpa
                              Senast redigerad av rödtoppen; 15 November 2014, 18:51.
                              / dtoppen /

                              Kommentar

                              • HeidiH
                                • October 2014
                                • 629

                                #30
                                Södermalm är nog min närmsta akvarieaffär! Kan kika in där och snacka lite när jag är på gång med ett akvarie! Jag bor i Hägersten

                                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...