Lekintervaller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofios
    • June 2013
    • 24

    Lekintervaller?

    Under de två första veckorna iakttog jag mina f.gardneri goldens lek vid ett flertal tillfällen.Nu står det stilla.Sker leken med vissa intervaller beroende på rombildning eller andra fysiska processer? Noterat att fiskarna lekt efter vattenbyte. Samband? Ger dem proteibrik föda för att få igång dem igen. F.ö mycket trevliga fiskar med temperament.
  • copella
    • January 2008
    • 238

    #2
    Ursprungligen postat av Sofios
    Under de två första veckorna iakttog jag mina f.gardneri goldens lek vid ett flertal tillfällen.Nu står det stilla.Sker leken med vissa intervaller beroende på rombildning eller andra fysiska processer? Noterat att fiskarna lekt efter vattenbyte. Samband? Ger dem proteibrik föda för att få igång dem igen. F.ö mycket trevliga fiskar med temperament.
    Hej! Vad jag kommer ihåg av golden så är dom lätt lekta men skall du odla dom så behöver du ett lek akvarium med en flyt mopp för dom äter gärna äggen. När du stoppade i dom ändrades deras fysiska status så det är bara att byta vatten eller höja temperaturen eller om du har dom i sälskaps akvariet byta mellan odlings burken och vanliga akvariet så stimmuleras leken. årtidsfiskar leker generelt vid årtids skiftningar. rekommenderar att kolla med sks på http://killi.dk/index.php/sv/ eller killi.net! Välkommen till killi träsket :-129

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Att dom gillar vattenbyten har du ju konstaterat - och ja det föreligger ett samband där. Men leken sker egentligen mer eller mindre kontinuerligt.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Sofios
        • June 2013
        • 24

        #4
        Det var full fart igen ikväll. De går i ett artakvarium, men det är svårt att hålla koll så att det blir nog till att skaffa något till dem. Funderar påatt odla i en förvaringslåda på ca 20-liter. Fram tills dess får vi se om något yngel kan klara sig ändå. Karet är fullt med växter och gömställen.

        Kommentar

        • Sofios
          • June 2013
          • 24

          #5
          Tack, för det. Det är kul att vara på banan igen. Golden är mitt andra killisprojek och det finns en del frågor. Hur som helst, dessa fiskar är en fröjd att hålla på med. Killis förtjänar mer uppmärksamhet av flera.

          Kommentar

          Arbetssätt...