fundulopanchax gardneri -golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofios
    • June 2013
    • 24

    fundulopanchax gardneri -golden

    För två veckor sedan köpte jag 4 st, 2 par, f.gardneri golden som går i ett 54-liters jordbottenakvarium. Härliga, temperamentsfulla fiskar som leker av och till. De är någo aggressiva sinsemellan men sämjan i karet är ändå rätt god. I akvariet består växterna av olika hygrophilor, javaormbunkar, cabomba och cryptocoryne venditi samt musselblommor. Det är gott om gömställen i form av rötter.
    Vattnet är mjukt, ca 4 kh men ph ligger relativt högt 7,5. Arbetar på att sänka ph på lite sikt. Lite funderingar:

    1. Kan yngel överleva i ett tätplanterat akvarium utan att man flyttar dem till ett yngelkar?
    2. Någon som vet vilken stam/stammaer som goldenvarianten är framavlad från?
    3. Bör jag skaffa flera honor? Hannarnas energi och viriliter är rent ut sagt otrolig. Ett par honor till?
    4. Ph-värdet är något för högt men det verkar inte fiskarna bry sig om just nu. Kan ett något felaktigt ph få negativa konsekvenser på längre sikt?
    5. Skulle det funka med någon mindre bottenfisk i karet?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Hej - very nice fish...

    1. Är akvariet tättplanterat brukar en del yngel överleva men inte i samma utsträckning som om man tar hand om äggen.

    2. Jag såg bara för några dagar sedan Tim Addis svara på den frågan i någon facebook-grupp men kan inte hitta rätt på det. Vad jag minns finns det kanske tre stammar som kallas golden och möjligen en hybrid.

    3. Fler honor skadar inte - hannarna blir iaf glada. frågan är om honorna blir det.

    4. Bry dej inte om pH:t i det här fallet.

    5. Ett något mindre bottenfisk då? Det skulle kunna gå men räkna med att ytterligare ägg kan gå åt (möjligen även små yngel) Och är bottenfisken för liten kan den själv få problem.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Sofios
      • June 2013
      • 24

      #3
      Tack, för svar! Jag tror bottenfiskarna får vara och någon ytterligare kanske får följa med hem fram över.

      Kommentar

      Arbetssätt...